Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τοποθετείται για Ιντεάλ-Άστορ-Ίριδα

Την κατάσταση των τριών κινηματογράφων σχολίασε η κ. Μενδώνη μετά από ερώτηση δημοσιογράφου, υπενθυμίζοντας πως δεν είναι αρμοδιότητα του υπουργείου η ανακήρυξη διατηρητέας χρήσης των αιθουσών.

Άστορ

Πάνω στο θέμα της ανασφάλειας στην οποία έχουν περιέλθει οι κινηματογράφοι Ιντεάλ, Άστορ και Ίρις, τοποθετήθηκε ύστερα από ερώτηση δημοσιογράφου η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη.

Οι δηλώσεις της έρχονται ύστερα από σωρεία παρεμβάσεων αναφορικά με το μέλλον των τριών σκοτεινών αιθουσών, τόσο από σκηνοθέτες διεθνούς κύρους όσο και από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Θυμίζουμε πως στην παρούσα φάση ο e-ΕΦΚΑ έχει καταβάλλει ένσταση στη διαδικασία του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος για την ανακήρυξη των Ιντεάλ-Άστορ ως χώρους διατηρητέους προς τη χρήση τους. Καθεστώς, δηλαδή, που θα εξασφάλιζε την απρόσκοπτη μελλοντική λειτουργία τους. Ενώ παράλληλα, έχει δρομολογηθεί η διάθεση των ακινήτων που στεγάζονται τα σινεμά σε επενδυτές, με το Ιντεάλ να έχει ήδη πουληθεί σε ξενοδοχειακό όμιλο. Διαβάστε το αναλυτικό χρονικό των γεγονότων εδώ. Έτσι, εύλογα τίθεται σε ανοιχτή αμφισβήτηση το μέλλον των δύο κινηματογράφων, γεγονώς που έχει κινητοποιήσει επαγγελματίες σινεφίλ και μη σε δράσεις προς την έμπρακτη στήριξή τους. Αποκορύφωμα, η απόλυτα επιτυχημένη πρωτοβουλία "Τα Σινεμά μας, η Πόλη μας" η οποία γέμισε τόσο τις σκοτεινές αίθουσες όσο και τους δρόμους του κέντρου. Την ίδια στιγμή, συγκεντρώνονται υπογραφές υπέρ των κινηματογράφων σε κάλεσμα που μπορείτε να βρείτε εδώ.

Διαβάστε Επίσης

Τώρα, η κ. Μενδώνη αναφέρθηκε στην τύχη των τριών κινηματογράφων μετά από ερώτηση του δημοσιογράφου Κώστα Ζαλίγκα (Ελεύθερος Τύπος). Ρώτησε, λοιπόν, ο κ. Ζαλίγκας: "Κυρία υπουργέ, γνωρίζουμε ότι η διάσωση του Ιντεάλ, του Άστορ και της Ίριδας είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Περιβάλλοντος. Η δική σας γνώμη ως υπουργός Πολιτισμού και ως  απλός κάτοικος αυτής της πόλης και χώρας ποια είναι; Αξίζει να χαθούν τρία τοπόσημα ακόμη, με τόσο μεγάλη ιστορία (το Ιντεάλ λειτουργεί εδώ και 101 χρόνια), για να ανεγερθούν ξενοδοχεία, γραφεία ή οτιδήποτε άλλο που στερεί από τους κατοίκους ένα ακόμα σημείο συνάντησής τους στην πόλη; Προτίθεστε να αναλάβετε κάποια πρωτοβουλία για να μην αλλάξει η χρήση τους;".

Η απάντηση της κ. Μενδώνη:
"Προφανώς, ως Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού και ως πολίτης, είμαι απολύτως υπέρ της διατήρησης της χρήσης και λειτουργίας όλων των ιστορικών κινηματογράφων, στο κέντρο της Αθήνας. Όταν, στις 12 Φεβρουαρίου 2012, δεκάδες κτήρια παραδόθηκαν  στον βανδαλισμό  και στις φλόγες, ανάμεσά τους και οι δυο  ιστορικοί και διατηρητέοι κινηματογράφοι ΑΠΟΛΛΩΝ και ΑΤΤΙΚΟΝ, η καταστροφή στο πολιτιστικό απόθεμα αλλά και στη μνήμη της πόλης μας ήταν ανήκεστη. Το λαμπρό διατηρητέο κτήριο το οποίο φιλοξενούσε  τις  δύο αίθουσες  είχε κτιστεί σε σχέδια του Ερνέστου Τσίλερ-1870-81). Από τότε η οδός Σταδίου σκοτείνιασε.  Εμειναν τα καμένα ερείπια, τα χάσκοντα παράθυρα να  μας θυμίζουν  ότι ο αστικός ιστός των Αθηνών δε μπορεί να αφήνεται στον καιρό...

Παρά τις άοκνες προσπάθειες της κυβέρνησης  και τις θεσμικές διευκολύνσεις  που ανέλαβε για την επαναλειτουργία  τους, οι λινάτσες, στην πρόσοψή τους, μετά από έντεκα ολόκληρα χρόνια,  δεν πληγώνουν μόνον εμάς ως πολίτες αλλά και το ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Αν διακοπεί η  λειτουργία του ΙΝΤΕΑΛ -αν και διαβάζω ότι υπάρχει σαφής δέσμευση για την εξακολούθηση της λειτουργίας του- και  του ΑΣΤΟΡ, θα αλλοιωθεί έτι μάλλον ο χαρακτήρας του ιστορικού κέντρου, που  έχει ήδη πολύ κακοποιηθεί. Η Αθήνα, ως ζωντανός οργανισμός, πρέπει να εξελίσσεται, διατηρώντας τα τοπόσημά της, όχι ως νοσταλγική ανάμνηση αλλά ως ιμάντα σύνδεσης του παρελθόντος με το μέλλον της.
Η συνέχιση της λειτουργίας των κινηματογραφικών αιθουσών μπορεί να αποδώσει υπεραξία, στην όποια αξιοποίηση των κτηρίων που τα περιβάλλουν. Την ΙΡΙΔΑ, στη γωνία Ιπποκράτους και Ακαδημίας, την θυμάμαι από τα φοιτητικά μου χρόνια, ως αίθουσα πανεπιστημιακής διδασκαλίας.
Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν επιτρέπει στο ΥΠΠΟΑ να κηρύξει εν χρήσει, κάποιο κτήριο, παρά μόνον εάν το συγκεκριμένο έχει κηρυχτεί μνημείο  βάσει των διατάξεων  του νόμου ν. 4858/2021 περί προστασίας των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Στις περιπτώσεις των τριών κινηματογράφων δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος για την κήρυξη τους ως μνημεία. Η αρμοδιότητα κήρυξης-χρήσης ενός κτηρίου ανήκει στο Υπουργείο Περιβάλλοντος.

Αποτελεί επιθυμία όλων μας , όσων μεγαλώσαμε και ζούμε  εδώ, η  Αθήνα  να διατηρήσει την ιστορική της φυσιογνωμία και το άυλο πολιτιστικό της απόθεμα, μέρος των οποίων αποτελούν οι αίθουσες και των πέντε κινηματογράφων. Δεν θέλουμε να αποκοπούν από τη ζώσα πραγματικότητα της  πόλης μας".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στις αίθουσες τον Μάιο

Ο καινούριος Λάνθιμος, η "Furiosa" Άνια Τέιλορ-Τζόι και η κινηματογραφική εμφάνιση - έκπληξη της Βίκυς Καγιά προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
04/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".