Στην Αγκαλιά του Φιδιού

3,5

Ποιητική, εικαστικά γοητευτική σύγκρουση πρωτογονισμού και ορθολογισμού, η οποία ήταν υποψήφια για ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Στην Αγκαλιά του Φιδιού

Ποιητική, εικαστικά γοητευτική σύγκρουση πρωτογονισμού και ορθολογισμού, η οποία ήταν υποψήφια για ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Στην Αγκαλιά του Φιδιού - εικόνα 1

Από το διάπλου του ποταμού Κονγκό στην «Καρδιά του σκοταδιού» ως εκείνων των Ορινόκο και Αμαζονίου στο «Αγκίρε» και Νανγκ στο «Αποκάλυψη Τώρα!», το ταξίδι του πολιτισμένου δυτικού στην καρδιά της απέραντης ζούγκλας ολοκληρώνεται πάντα με ένα μεγάλο τίμημα. Γιατί ο ένας κόσμος δεν επισκέπτεται απλά τον άλλον, αλλά εισβάλλει μέσα του, κι ενώ υποτίθεται πως επιζητά να τον καταλάβει, στην πραγματικότητα επιθυμεί να τον κατακτήσει. Κάτι που συμβαίνει ακόμα κι όταν οι εκπρόσωποι του πολιτισμού δεν εκδράμουν με όπλα και αποικιοκρατικές διαθέσεις, αλλά με πυξίδες, χαρτιά, μολύβια, φωτογραφικές μηχανές και επιστημονική περιέργεια.

Βασισμένος στα ημερολόγια του Ολλανδού εξερευνητή Θίοντορ Κοχ-Γκρίνμπεργκ και του Αμερικανού Ρίτσαρντ Ίβανς Σόλτες, ο Κολομβιανός Σίρο Γκέρα εμπνέεται μια διπλή αποστολή στα άδυτα του Αμαζονίου με διαφορά τεσσάρων σχεδόν δεκαετιών. Πρώτα ένας Γερμανός εθνολόγος και κατόπιν ένας Αμερικανός βιολόγος ανεβαίνουν με κανό το γιγαντιαίο ποταμό αναζητώντας το γιακρούνα, ένα σπανιότατο φυτό με θεραπευτικές ιδιότητες. Κι οι δυο τους συναντούν τον Καραματάκε, τελευταίο απόγονο της φυλής των Κοχιουάνο και πραγματικό πρωταγωνιστή της ταινίας, ο οποίος τους συνοδεύει στην περιπετειώδη, άκρως επικίνδυνη αποστολή τους.

Στην Αγκαλιά του Φιδιού - εικόνα 2

Με ένα εικαστικά γοητευτικό ασπρόμαυρο, το οποίο προσπαθεί να αποτυπώσει σεβαστικά την «ψυχή» της απάτητης ζούγκλας και όχι τη φολκλορική, μονοδιάστατη εικόνα της, ο Γκέρα ζωντανεύει έναν κόσμο κατοικημένο από μεταφυσικούς γρίφους και ακατανόητα μυστήρια. Εκτός από τους δύο επιστήμονες, η δυτική παρουσία εκεί έχει μολύνει τόσο το σώμα (ο ακρωτηριασμένος από τους εμπόρους του καουτσούκ σκλάβος) όσο και το πνεύμα (η καθολική ιεραποστολή) των ιθαγενών της περιοχής, οι οποίοι ζουν σε μια «αλλόκοτη» ισορροπία με την παντοδύναμη φύση. Μια φύση πανέμορφη, ειδυλλιακή και θεραπευτική, συνάμα όμως βίαια, εχθρική και εκδικητική. Γιατί η ματιά του Κολομβιανού σκηνοθέτη απέναντί της δεν είναι ούτε στο ελάχιστο γραφική, κάτι που περίτρανα αποτυπώνεται στο χαρακτήρα του Καραματάκε.

Ενός διόλου ευγενικού κι αθώου άγριου αλλά και οργισμένου και μοναχικού άνθρωπου που πληρώνει ακριβά το τίμημα της ενστικτώδους σοφίας του. Εκών άκων συνταξιδιώτης των «εχθρών» του, θα έρθει σε αντιπαράθεση μαζί τους αρνούμενος να κατανοήσει τα δικά τους κίνητρα και αμήχανος να απαντήσει στον διαλλακτικό συμπατριώτη του Μαντούκα: «Αν δεν μοιραστούμε μαζί τους τη γνώση μας, πως αυτή θα κατορθώσει να επιβιώσει;» Γεμάτη δύσκολα ερωτήματα, αναπάντητα ηθικά διλήμματα και συναρπαστικές εικόνες, το «Στην Αγκαλιά του Φιδιού» κοιτάζει σαν νόμισμα με δύο όψεις τόσο το δυτικό πολιτισμό όσο και την πρωτόγονη, φυσική αγνότητα. Μιλάει για τη φρίκη («The horror! The horror!» του Κόνραντ) και το θαύμα με τρόπο επώδυνα τραχύ όσο και γαλήνια υπνωτιστικό, κερδίζοντας βραβεία στις Κάνες και το Σάντανς, αλλά και μια υποψηφιότητα για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας.

Α/Μ. Κολομβία, Βενεζουέλα. 2015. Διάρκεια: 125΄. Διανομή: ΔΑΝΑΟΣ.

Περισσότερες πληροφορίες

Στην Αγκαλιά του Φιδιού

El Abrazo de la Serpiente
3,5
  • Δραματική
  • 2015
  • Διάρκεια: 125 '
  • Σίρο Γκέρα

Η ιστορία της σχέσης του σαμάνου Καραματάκε, τελευταίου απογόνου μιας φυλής ινδιάνων του Αμαζονίου, και δύο Βορειοευρωπαίων επιστημόνων που με διαφορά 40 χρόνων ο ένας από τον άλλον αναζητούν ένα σπάνιο φυτό στην τροπική ζούγκλα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25/4-1/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.