"I May Destroy You": Μια απαραίτητη ιστορία γύρω από τη σεξουαλική βία, το τραύμα και την επιβίωση

Με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, θυμόμαστε μια από τις σημαντικότερες σειρές των τελευταίων χρόνων.

'I May Destroy You'

Λέμε ιστορίες για να μπορούμε να υπάρξουμε και επιλέγουμε τις ιστορίες που λέμε για να υπάρξουμε όπως θέλουμε. Σε αυτήν την επιλεκτικότητα ενυπάρχει και η πιθανότητα πως ολόκληρη η εικόνα που χτίζουμε για τον εαυτό μας και τον κόσμο, δεν είναι παρά ένα προϊόν μυθοπλασίας που θα μας επιτρέψει να αρέσουμε - και να χωρέσουμε. Και οτιδήποτε απειλεί αυτήν την προσεγμένα σμιλεμένη εικόνα και τον σκοπό που εξυπηρετεί, το κρύβουμε, συνειδητά ή ασυνείδητα, σε ένα μέρος συνήθως σκοτεινό κι αθέατο. Για την πρωταγωνίστρια του "I May Destroy You", Αραμπέλα, αυτό το μέρος βρίσκεται κάτω απ’ το κρεβάτι της. Κι ενώ θα μπορούσε με όλον τον πόνο που έγκειται εκεί να καταστρέψει και να καταστραφεί, εκείνη επιλέγει να δημιουργήσει. 

Μέσω μίας μη-γραμμικής αφήγησης, η σειρά ακολουθεί την εξίσου μη-γραμμική και πλήρως χαοτική αποδόμηση του "εγώ" που θα φέρει την Αραμπέλα σε σύγκρουση με το παρελθόν, το παρόν, τους φίλους και τον εαυτό της. Η Μικαέλα Κόελ επιστρέφει μετά την πρώτη της τηλεοπτική δημιουργία, "Chewing Gum" με το "I May Destroy You" (BBC One, HBO) για να διερευνήσει, μεταξύ άλλων, τις πιο ζοφερές πτυχές του κόσμου του σεξ και της ενηλικίωσης. Πιο ώριμη τόσο συγγραφικά όσο και υποκριτικά, η Κόελ καταθέτει σε 12 επεισόδια μία ιστορία-γέννημα προσωπικού βιώματος. Με ωμή ειλικρίνεια αλλά και με μία υποβόσκουσα αισιοδοξία, συνυφαίνει μία ωδή στην πολυπλοκότητα της αυτοδιάθεσης και του αυτοπροσδιορισμού, υπογραμμίζοντας τη δύναμη τους. 

"I May Destroy You"

Η Αραμπέλα (Κόελ) είναι μία εξωστρεφής συγγραφέας, γνωστή και αγαπητή στη μαύρη κοινότητα του Ανατολικού Λονδίνου για το επίκαιρο και πνευματώδες πρώτο της βιβλίο με τίτλο "The Chronicles of a Fed Up Millennial". Παρά την ευκολία με την οποία τοποθετείται κοινωνικο-πολιτικά, η ολοκλήρωση του δεύτερου και πιο προσωπικού συγγραφικού της εγχειρήματος αποδεικνύεται για εκείνη πρόκληση. Το τελευταίο βράδυ πριν την προθεσμία που της έχουν αναθέσει οι εκδότες της, αφού παλεύει για λίγο με το writer’s block και τις σκόρπιες προτάσεις στην οθόνη της, εγκαταλείπει τη μάχη και ενδίδει στον πειρασμό της καλοπέρασης, του αλκοόλ και των ναρκωτικών. 

Το επόμενο πρωί την βρίσκει αποδιοργανωμένη, με μία πληγή στο μέτωπο και το κινητό της σπασμένο. Μέσα από κατακερματισμένες εικόνες που επαναφέρει η μνήμη της, η Αραμπέλα χαρτογραφεί τις ώρες που μεσολάβησαν και απευθύνεται στις αρχές. Αφού υποβάλλεται σε ανάκριση και στις επώδυνες απαραίτητες εξετάσεις, η υποψία της πως δέχτηκε σεξουαλική επίθεση επιβεβαιώνεται και εξελίσσεται σε ενεργή υπόθεση σεξουαλικού εγκλήματος. Όταν αυτό που αρχικά θεωρούσε απόρροια της φαντασίας της γίνεται κομμάτι της εμπειρίας της, ξεκινά μία οδύσσεια στις γκρίζες ζώνες της συναίνεσης και της συνενοχής, μέχρι τα έγκατα του πολυδιάστατου τραύματός της.

Η Αραμπέλα δε διστάζει να ονοματίσει αυτό που της συνέβη. Το διαχειρίζεται εξαρχής ως βιασμό, ξεσπά στη συνειδητοποίηση, και σύντομα αρχίζει να αναφέρεται σ’ αυτό ως "ο βιασμός μου", επανοικειοποιώντας τον όρο και ανακτώντας τον έλεγχο. Πρόκειται για κάτι που εγγράφεται στην ταυτότητά της αλλά δεν την ορίζει. Μέσω της κοινότητάς της, η Αραμπέλα αντλεί τη δύναμη και τη συνεχή επιβεβαίωση που έχει ανάγκη για να συνεχίσει τη ζωή της, πλέον και ως επιζούσα -όχι θύμα- σεξουαλικής βίας. Από την κολλητή της Τέρι και τον φίλο της Κουάμι, μέχρι την ανακρίτρια και την ψυχοθεραπεύτρια της, περιβάλλεται από έναν σύστημα υποστήριξης που τη συνοδεύει σε όλα τα στάδια της μετατραυματικής διαταραχής.

Κι ενώ η σειρά αναμφίβολα αναδεικνύει το μεγαλείο της φροντίδας και την αλληλεγγύης, θέτει παράλληλα άβολα αλλά καίρια ερωτήματα, άρρηκτα συνδεδεμένα με τη νέα οικονομία της σεξουαλικής απελευθέρωσης και του καπιταλισμού. Τί ορίζεται ως σεξουαλικό έγκλημα; Πώς να παραδεχτείς και να αποδεχτείς κάτι που σου συνέβη όταν δεν ξέρεις τι στ’ αλήθεια είναι αυτό; Είναι για όλους δεδομένη η παροχή πολιτικής προστασίας, ιατρικής περίθαλψης και ψυχολογικής στήριξης; Τι ρόλο παίζει το φύλο, ο σεξουαλικός προσανατολισμός και το κοινωνικο-οικονομικό background στη δυναμική εξουσίας; Μέσα από τις εμπειρίες των πρωταγωνιστών προκύπτει μία ανθολογία ιστοριών με κεντρικό θεματικό άξονα τη σεξουαλική παραβατικότητα. 

Το "I May Destroy You" είναι μία σειρά τόσο κωμική όσο δραματική, με τους πρωταγωνιστές της ταυτόχρονα σε ρόλο ήρωα και αντιήρωα. Υπό ένα αμερόληπτο αλλά συγχωρητικό βλέμμα, η αφήγηση άλλοτε συμπονά και άλλοτε "ξεμπροστιάζει" τους χαρακτήρες, απορρίπτοντας το εύπεπτο δίπολο "καλό-κακό" ως ανεπαρκές αφηγηματικό εργαλείο. Αυτό που εν τέλει προσφέρει είναι μια εμβυθιστική ματιά στον πυρήνα της ανθρώπινης ψυχής, όπου όλα τα δίπολα συνυπάρχουν στην ολότητα τους. Και όποιος φτάνει εκεί, είτε βουλιάζει ανάμεσα στα σκοτάδια του, είτε τα παίρνει αγκαλιά και αναδύεται για να ξαναγράψει την ιστορία του.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τηλεόραση

Απόψε (18/9) στην TV: δράμα, τρόμος και κωμωδία

Φράνσις Φορντ Κόπολα, Τσαρλς Λότον και Εύα Νάθενα παίζουν απόψε στην ελληνική τηλεόραση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

Η ΕΡΤ ψάχνει την επόμενη ελληνική συμμετοχή για τη Eurovision 2026

Μετά από δύο ημιτελικούς και έναν τελικό θα επιλεχθεί το τραγούδι που θα ταξιδέψει στη Βιέννη.

3 ταινίες του Ρόμπερτ Ρέντφορντ που μπορείτε να δείτε στο ERTFLIX

Η πλατφόρμα αποχαιρετά τον σπουδαίο ηθοποιό και σκηνοθέτη με ένα αφιέρωμα.

Γνωρίζουμε τους χαρακτήρες του "Porto Leone: Στη Γειτονιά με τα Κόκκινα Φανάρια"

Λίγο πριν την πρεμιέρα της νέας δραματικής σειράς του ALPHA, ηθοποιοί και χαρακτήρες αποκαλύπτονται.

H "Φόνισσα" Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στις οθόνες μας

Το φιλόδοξο ντεμπούτο της σκηνοθέτριας και ενδυματολόγου Εύας Νάθενα έρχεται στην ελληνική τηλεόραση.

Απόψε (17/9) στην TV: Κλιντ Ίστγουντ και Σαρλίζ Θερόν

Τέσσερις διαφορετικές κινηματογραφικές επιλογές προσφέρει απόψε η ελληνική τηλεόραση.

3 πράγματα που μάθαμε για το "Παιδί"

Είδαμε το πρώτο επεισόδιο της νέας κωμωδίας της ΕΡΤ που έκανε πρεμιέρα εχθές.