Αληθινές ιστορίες, κλειστά, αποκλεισμένα περιβάλλοντα, καταιγιστική δράση μονταρισμένη με φρενήρη ένταση. Ο Βρετανός Πολ Γκρίνγκρας έγινε παγκόσμια γνωστός με τη «Ματωμένη Κυριακή» (2002), διαβατήριο για μια χολιγουντιανή καριέρα με διακριτή υπογραφή («United 93», «Στη Σκιά των Κατασκόπων», «Το Τελεσίγραφο του Μπορν»). Η δεύτερη κινηματογραφική συνάντησή του με τον Τομ Χανκς μετά το «Captain Phillips», όμως, είναι ένα βήμα έξω από την πεπατημένη, τόσο θεματικά όσο και υφολογικά.
Βασισμένα σε πρόσφατο μυθιστόρημα της Πολέτ Τζιλ, «Του Κόσμου τα Νέα» διασκευάστηκαν σεναριακά αρχικά από τον υποψήφιο για Όσκαρ Λιούκ Ντέιβις («Lion», «Ένα Όμορφο Αγόρι») και κατόπιν από τον ίδιο τον Γκρίνγκρας. Θέλοντας να σχολιάσουν μια Αμερική κομμένη στα δύο, την οποία άλλοι θέλουν ενωμένη κι άλλοι συνειδητά διαιρεμένη, επιστρέφει στο Τέξας του 1870, μια πενταετία μετά το τέλος του εμφυλίου πολέμου. Πρώην αξιωματικός των Νοτίων, ο Τζεφ Κιντ διασχίζει την Άγρια Δύση διαβάζοντας έναντι αμοιβής τα νέα των εφημερίδων στους κατοίκους της. Όταν στο δρόμο του συναντήσει ένα ορφανό κορίτσι το οποίο είχαν απαγάγει οι Ινδιάνοι, προσπαθεί να το παραδώσει στις αρχές για να το φροντίσουν. Κανείς, όμως, δεν ενδιαφέρεται κι έτσι αποφασίζει να το παραδώσει ο ίδιος στους συγγενείς του, στην άλλη άκρη της αχανούς πολιτείας.
Ο λοχαγός Κιντ είναι ένας σόουμαν. Αφηγείται ιστορίες τις οποίες ο ίδιος επιλέγει από ένα σώμα τοπικής και πανεθνικής κυκλοφορίας εφημερίδων, πληροφορώντας, διασκεδάζοντας κι επιμορφώνοντας ένα αποκλεισμένο από τον έξω κόσμο κοινό. Μια κοινωνία δέσμια προκαταλήψεων, ιδεοληψιών και… fake news, πολλαπλά πληγωμένη και ταπεινωμένη μετά την ήττα του εμφυλίου. Οι αναγωγές με τις ΗΠΑ του 21ου αιώνα είναι άμεσες κι ο Γκρίνγκρας τις κρατάει ζωντανές τονίζοντας το μισαλλόδοξο κομφορμισμό που γεννά η απομόνωση, η προσκόλληση σε παρωχημένες αξίες και οι πολυδιάστατες - πολιτιστικές, οικονομικές, μορφωτικές – διαφορές που συντηρεί μια πολιτική δυο ταχυτήτων. Η αστική, συστημική νέα Αμερική σε αντιπαράθεση διαρκείας με τον αγροτικό παλιό καλό εαυτό της.
Οι πολιτικά αλληγορικές προθέσεις της ταινίας είναι εμφανείς, αλλά ευτυχώς δεν βγαίνουν ποτέ μπροστά από τη δραματική οδύσσεια των δυο αταίριαστων ταξιδιωτών, πιστή στην αισθητική ενός καλοστημένου νεογουέστερν: ρεαλισμός που μένει μακριά από γραφικότητες, αντιδιαστολή του ειδυλλιακού τοπίου με τη βίαιη ανθρώπινη συμπεριφορά, σχόλιο πάνω στη δύναμη του θεάματος και αξιοποίηση πολλών κινηματογραφικών ιδεών (κυρίαρχη αυτή της «επιστροφής στην εστία», που δεν υπάρχει πια) τις οποίες γέννησε η περιπλάνηση με φόντο τον αμερικανικό ορίζοντα. Η διηγηματική προσέγγιση του Γκρίνγκρας σέβεται την παράδοση του είδους και δίνει χώρο, χρόνο και ανάσες στους χαρακτήρες του, κρατώντας παράλληλα ελεγχόμενα τα συγκινητικά συναισθήματα. Με ευφυείς εκλάμψεις (οι Ινδιάνοι μέσα από την ανεμοθύελλα), υποδειγματικά σκηνοθετημένες σεκάνς (το πιστολίδι με τον Άλμεϊ και τους άντρες του), εύκολες παραβολές (ο δικτάτορας κ. Φάρλεϊ) κι έξυπνο χιούμορ (το διασκεδαστικότατο φινάλε). Πολύτιμη η βοήθεια του διευθυντή φωτογραφίας Ντάριους Βόλσκι («Ο Μεξικάνος», «Sweeney Todd», «Προμηθέας») όσο και του μουσικού Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ («Ο Φυγάς», «Ο Σκοτεινός Ιππότης»), ο οποίος είναι υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα μαζί με την 12χρονη Γερμανίδα Ελένα Ζένγκελ, ερμηνευτική αποκάλυψη στο ρόλο της Γιοχάνα.
Βαθμολογία:
Σκηνοθεσία: Πολ Γκρίνγκρας. Πρωταγωνιστούν: Τομ Χανκς, Ελένα Ζένγκελ, Φρεντ Χέτσινγκερ, Ελίζαμπεθ Μάρβελ, Μάικλ Άντζελο Κοβίνο, Μπιλ Καμπ. ΗΠΑ. 2020. Διάρκεια: 118΄. Προβολή: NETFLIX.