Μια σειρά από σπουδαίους ανθρώπους του αμερικανικού θεάτρου συνωστίζονται στην τρίτη ταινία τού Τζορτζ Σι Γουλφ («Νύχτες στη Ροδάνθη», «You Are not You»). Κατ’ αρχήν ο ίδιος ο σκηνοθέτης, βραβευμένος με Τόνι για το ανέβασμα του θρυλικού «Angels in America» στο Μπρόντγουεϊ, και κατόπιν ο συγγραφέας τού θεατρικού «Ma Rainey's Black Bottom» Όγκαστ Γουίλσον, σε έργο και σενάριο του οποίου βασιζόταν και το οσκαρικό «Fences» (2016). Μεγάλη κυρία του θεάτρου, επίσης, είναι η πρωταγωνίστρια Βαϊόλα Ντέιβις, η οποία έχει στενή καλλιτεχνική σχέση με τον Γουίλσον. Για ερμηνείες στα δικά του «King Hedley II» και «Fences» έχει κερδίσει τα δυο της Τόνι, ενώ για το β΄ ρόλο της στην κινηματογραφική διασκευή του τελευταίου έχει αποσπάσει το μοναδικό Όσκαρ της.
Γνωστή και ως «η μητέρα των μπλουζ», η Μα Ρέινι ήταν μια σπουδαία τραγουδίστρια και εκρηκτική περφόρμερ, η οποία μεσουράνησε κατά τη δεκαετία του 1920. Η σκηνική παρουσία της ήταν σαρωτική, η ίδια εξωστρεφής και τολμηρή για τα δεδομένα της εποχής, καθώς δεν έκρυβε την αμφιφυλοφιλία της. Ο Γουίλσον βάφτισε την ταινία του από ένα τραγούδι της για το δημοφιλή εκείνη την περίοδο χορό Black Bottom, τον οποίο μάλιστα χορεύει κάποια στιγμή και η Τζούντι Γκάρλαντ στο «Ένα Αστέρι Γεννιέται». Το θεατρικό του, το οποίο πρωτανέβηκε στη σκηνή το 1982, ανήκει μαζί με άλλα εννιά έργα στη σειρά «American Century Cycle», κάθε έργο – κεφάλαιο της οποίας αφορά και μια αφροαμερικανική ιστορία σε διαφορετική δεκαετία του 20ου αιώνα (το «Fences» εξελίσσεται στη δεκαετία του ’50).
Βρισκόμαστε λοιπόν στο 1927 και στο Σικάγο, όπου η Μα Ρέινι έχει έρθει από το Νότο για να ηχογραφήσει μια σειρά τραγουδιών. Δύστροπη, απαιτητική και γεμάτη αυτοπεποίθηση, θα ηλεκτρίσει την ατμόσφαιρα της ηχογράφησης, εντείνοντας επιδεικτικά την κόντρα της (που έχει ξεκινήσει για τα μάτια μιας όμορφης νεαρής) με τον ταλαντούχο τρομπετίστα της μπάντας της Λίβι. Στη μέση θα μπει ο (Λευκός) ατζέντης της δρώντας κάθε φορά πυροσβεστικά, μέχρι που η κατάσταση θα ξεφύγει από κάθε έλεγχο. Ως τότε, η ταραχώδης συναναστροφή των μελών του γκρουπ και της συνοδείας τής Μα Ρέινι θα περιγράψει τα απωθημένα και τις αντιφάσεις που κουβαλά μέσα του αυτός ο αφροαμερικανικός μικρόκοσμος, άμεση αναφορά στην πολιτικοκοινωνική κατάστασή του τόσο έναν αιώνα πριν όσο και σήμερα.
Όπως και στο «Fences», ο Γουίλσον εκμεταλλεύεται εδώ τη θεατρική δραματουργία για να ζωντανέψει μια χούφτα χαρακτήρες, μέσω των οποίων θα διαπραγματευτεί, χωρίς να αποφεύγει τις διδακτικές κραυγές, φυλετικές προκαταλήψεις, ταξικές αντιθέσεις και το κόστος του λαμπερού αμερικανικού ονείρου. Όπως και στο «Fences» της μεγάλης οθόνης, η «Θρυλική Μα Ρέινι» του Τζορτζ Σι Γουλφ παραμένει κινηματογραφημένο θέατρο, όσο κι αν η αφηγηματική ταχύτητα με τις δυναμικές ερμηνείες προσπαθούν να αποτινάξουν τα ξύλινα κλισέ του. Τρίπρακτη δομή, εκβιασμένες εντάσεις, μοιρασμένοι εξομολογητικοί μονόλογοι και μια τραβηγμένη από τα μαλλιά κορύφωση, η οποία λειτουργεί περισσότερο ως αλληγορικό «μήνυμα» και ελάχιστα ως ρεαλιστική εξέλιξη της πλοκής. Και την ίδια στιγμή να μη μπορείς παρά να θαυμάσεις τη υποκριτική δεξιοτεχνία της επιβλητικότατης Βαϊόλα Ντέιβις και του αεικίνητου, σπινθηροβόλου Τσάντγουικ Μπόουζμαν, στον τελευταίο (πιθανότατα και οσκαρικά υποψήφιο) ρόλο της σύντομης καριέρας του.
Βαθμολογία:
Σκηνοθεσία: Τζορτζ Σι Γουλφ. Πρωταγωνιστούν: Βαϊόλα Ντέιβις, Τσάντγουικ Μπόουζμαν, Κόλμαν Ντομίνγκο, Γκλιν Τέρνμαν, Μάικλ Ποτς. ΗΠΑ. 2020. Διάρκεια: 94΄. Προβολή: NETFLIX