
Η Βρετανίδα τραγουδίστρια και τραγουδοποιός Cassyette επισήμανε αυτή την τάση σε ένα πρόσφατο βίντεο στο TikTok, κατακρίνοντας τους influencers για την τάση τους να ανεβάζουν τον τόνο της φωνής τους στο τέλος των προτάσεων, σχεδόν σαν να κάνουν ερώτηση.
Στο βίντεο ρώτησε: "Παιδιά, σοβαρά, είναι ιδέα μου ή υπάρχει αυτή η νέα φωνή που χρησιμοποιούν συγκεκριμένα οι Άγγλοι influencers;" Μιμούμενη τη φωνή, συνέχισε: "Ακούγεται σαν να σας κάνω ερώτηση, κάτι που μπορεί να είναι πολύ μπερδεμένο, αλλά στην πραγματικότητα δεν κάνω. Απλά ανεβάζω τον τόνο στο τέλος κάθε πρότασης. Δηλαδή, τι είναι αυτή η φωνή;"
Η γλωσσολογική επιρροή των influencers
Η "φωνή του influencer" δεν είναι κάτι καινούργιο. Υπήρχε πολύ πριν το TikTok. Γλωσσικές ιδιομορφίες εμφανίζονται στις πλατφόρμες όπως το YouTube και το Instagram για πάνω από μια δεκαετία. Πριν από μερικά χρόνια, κυριαρχούσε η χαρακτηριστική "φωνή του YouTube": "Γεια σας παιδιά! Μην ξεχάσετε να κάνετε εγγραφή!"
Τώρα, με το TikTok να έχει μειώσει τα εμπόδια εισόδου για τους δημιουργούς, υπάρχουν περισσότεροι influencers από ποτέ. Με την αυξανόμενη δημοτικότητα των influencers, η "γλώσσα των influencers" έχει εξελιχθεί σε σημείο που επηρεάζει και την καθημερινή μας ομιλία.
Τι είναι ακριβώς αυτή η προφορά;
Για το ανεκπαίδευτο αυτί, μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπιστούν ακριβώς τα χαρακτηριστικά της "φωνής του influencer". Περιλαμβάνει το ανέβασμα του τόνου στο τέλος των προτάσεων (uptalk), τη χρήση vocal fry (όπου η φωνή κατεβαίνει σε μια χαμηλή, τραχιά χροιά) και γενικά έναν ρυθμό ομιλίας που θυμίζει casual αλλά προσεκτικά μελετημένη εκφορά λόγου. Αν και κάποιοι μπορεί να το βρίσκουν ενοχλητικό, υπάρχει επιστημονικός λόγος πίσω από αυτό. Έρευνες έχουν δείξει ότι το uptalk τραβά την προσοχή, καθώς υποσυνείδητα ζητά από τον ακροατή να επιβεβαιώσει ότι ακούει.
Η δύναμη της ομοιομορφίας
Δεν είναι έκπληξη ότι σχεδόν όλοι στο TikTok ακούγονται το ίδιο. Στα social media, η ομοιομορφία επιβραβεύεται περισσότερο από την πρωτοτυπία. Οπότε, αν πιάσετε τον εαυτό σας να ανεβάζει την ένταση στο τέλος μιας πρότασης χωρίς λόγο, ίσως είναι καιρός να κάνετε ένα διάλειμμα από το scrolling.