Πώς ξεκίνησε η μανία με την Black Friday;

Κάθε Νοέμβρη, ο κόσμος περιμένει την πολυπόθητη «Μαύρη Παρασκευή» για να κάνει τα απαραίτητα χριστουγεννιάτικα ψώνια. Πώς όμως καθιερώθηκε αυτή η μέρα;

Black Friday © Shutterstock

Κάθε χρόνο, οι shopaholics περιμένουν πώς και πώς την πολυπόθητη Παρασκευή που θα μπορέσουν να βρουν τις αγαπημένες τους μάρκες και προϊόντα σε, εξωφρενικά κάποιες φορές, χαμηλές τιμές. Πώς όμως ξεκίνησαν όλα; 

Το Black Friday, που φέτος αναμένεται στις 25 Νοεμβρίου, ξεκίνησε το 1952 στην Αμερική ως η εναρκτήρια μέρα για τα χριστουγεννιάτικα ψώνια, την πρώτη Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. 

Γιατί όμως "Μαύρη Παρασκευή"; Για αιώνες, ο όρος "μαύρο" περιέγραφε συμφορές και καταστροφές. Την δεκαετία του ’50, η αμερικανική αστυνομία άρχισε να χρησιμοποιεί τη φράση "Μαύρη Παρασκευή" ή "Μαύρο Σάββατο" για να δηλώσει την αυξημένη κυκλοφοριακή κίνηση που σημειωνόταν κατά τη διάρκεια των εορταστικών αγορών και ειδικά μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Περνώντας στη δεκαετία του ’80, οι έμποροι απέφευγαν να χρησιμοποιήσουν τον όρο, θεωρώντας τον προσβλητικό χαρακτηρισμό για μία από τις πιο σημαντικές αγοραστικές περιόδους του χρόνου. Καθώς τους μήνες Νοέμβριο-Δεκέμβριο υπήρχε ραγδαία αύξηση των πωλήσεων, όταν αργότερα γινόταν καταγραφή των εσόδων μιας επιχείρησης, οι ιδιοκτήτες σημείωναν με κόκκινο τις περιόδους που οι πωλήσεις ήταν μειωμένες και με μαύρο τις εβδομάδες με αυξημένο τζίρο.

Black Friday
© Shutterstock

Έτσι, καθιερώθηκε η ονομασία "Black Friday". Σταδιακά, και αφού πολλές αμερικανικές τάσεις συνηθίζουν να αφομοιώνονται και από τον υπόλοιπο κόσμο, το Black Friday άρχισε να υιοθετείται και σε άλλες χώρες οι οποίες στόχευαν κυρίως να συναγωνιστούν τις ηλεκτρονικές πωλήσεις των αμερικανικών επιχειρήσεων. 

Με την ασταμάτητη διαφήμιση ήδη από την αρχή του μήνα, δεν είναι περίεργο που σήμερα το Black Friday περιγράφεται ως "καταναλωτική μανία". Συχνά και ειδικά στην Αμερική, ο κόσμος στήνεται έξω από τα μαγαζιά από νωρίς το πρωί, πριν καν αυτά ανοίξουν, ή ακόμα και από το βράδυ, περιμένοντας να μπει πρώτος για να προλάβει τα καλύτερα προϊόντα. Ορισμένα καταστήματα μάλιστα συνεχίζουν να προωθούν τα εκπτωτικά τους προϊόντα έως την επόμενη Δευτέρα - τη λεγόμενη Cyber Monday -  ή και για μία ολόκληρη εβδομάδα (Cyber Week). Για πολλούς εργαζόμενους που δεν είναι στον τομέα της λιανικής, καθώς και σχολεία(!), η Ημέρα των Ευχαριστιών και η επόμενη είναι επίσημη αργία, οπότε συχνά ακολουθεί ένα τετραήμερο όπου ο κόσμος ξεχύνεται στα μαγαζιά και έτσι αυξάνεται η αγοραστική δραστηριότητα.

Black Friday
© Shutterstock

Η Black Friday είναι πλέον η ημέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο πωλήσεων ετησίως στην Αμερική. Χαρακτηριστικό για κάθε μεγάλη επιχείρηση στο τέλος της ημέρας είναι η χαοτική κατάσταση που επικρατεί μετά την προσέλευση των πελατών, αλλά και η ταχύτητα με την οποία τα προϊόντα εξαντλούνται, κάτι που έχει συχνά προκαλέσει προβλήματα όσον αφορά την αγοραστική ζήτηση.

Στην Ελλάδα, το Black Friday ήρθε για πρώτη φορά το 2015 ενώ κάποια δειλά βήματα διαφήμισής του είχαν γίνει από το 2013-2014. Από το 2016, ολοένα και περισσότερες εταιρείες άρχισαν να εφαρμόζουν αυτή την αγοραστική τάση που πλέον σηματοδοτεί την ανεπίσημη έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Όλγα Κεφαλογιάννη: "Οι γυναίκες συνεχίζουν τον αγώνα για να κατακτήσουν τη θέση που τους αξίζει"

Η Υπουργός Τουρισμού βρέθηκε στην ημερίδα Women Who Dare: Οι Γυναίκες που αλλάζουν τον κόσμο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

ΥΠΠΟ: Επεμβάσεις στερέωσης στο "Μικρό Ανάκτορο" της Κνωσού

Το "Μικρό Ανάκτορο" βρίσκεται στα βορειοδυτικά του ανακτόρου της Κνωσού, με το οποίο φαίνεται ότι συνδέονταν μέσω του λεγόμενου "Βασιλικού Δρόμου".

"Μέγα Σπήλαιο": Κρασί από την καρδιά του Χελμού στο πασχαλινό τραπέζι

Το Κτήμα Μέγα Σπήλαιο θα είναι συνοδοιπόρος μας με τρεις ετικέτες μία για κάθε πτυχή των γιορτινών μαζώξεων.

Πάσχα με Papagiannis Winery & 3 κρασιά που του πάνε γάντι!

Οι γιορτινές συναντήσεις του Πάσχα θέλουν και το κρασί τους και εσύ το έχεις με το παραπάνω.

Και είναι η "(Ρ)αμπελιά"! To 1o κρασί της νέας γενιάς του Οινοποιείου Χατζηδάκη

H single vineyard "Σαντορίνη" του Οινοποιείου Χατζηδάκη έχει ιδιαιτερότητες που την κάνουν "φλέρτυ" & το Πάσχα της "πάει".

"Caldera": Δοκιμάζοντας για το Πάσχα το κρασί της παλαιότερης Κάναβας της Σαντορίνης

Η ετικέτα "Caldera" ψιθυρίζει εκφραστικά την θηραϊκή οινική κουλτούρα με το πρώτο έτος κυκλοφορίας της να πραγματοποιήθηκε το 1974.

Πάσχα στο χωριό και Μάιος στη Βαμβακού Λακωνίας

Πεζοπορία, ρομποτική, αστροπαρατήρηση, massage, dj sets, μαγειρική και προγράμματα που φέρνουν όλη την οικογένεια κοντά, συμπληρώνουν ένα πλήρες ανοιξιάτικο πρόγραμμα δραστηριοτήτων που προτείνει η Vamvakou Revival.