Το μέλλον και η πάλη για τα πνευματικά δικαιώματα του ελληνικού ρεπερτορίου

Στον απόηχο της ανοιχτής επιστολής της Αυτοδιαχείρισης παραχωρήθηκε συνέντευξη τύπου στα γραφεία της 'ΕΔΕΜ" σχετικά με το σενάριο ένωσης των δύο οργανισμών και το μέλλον των πνευματικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα.

ΕΔΕΜ συνεντευξη τυπου

Έπειτα από συζητήσεις και συναντήσεις που είχαν πρωτοξεκινήσει ήδη από τον Οκτώβριο του 2020 ανάμεσα στην "ΕΔΕΜ" και στην "Αυτοδιαχείριση" σχετικά με μια ενδεχόμενη ένωση τους σε έναν καινούργιο Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, οι όποιες επιτυχίες στο διαπραγματευτικό παιχνίδι καταβαραθρώθηκαν έπειτα από την κίνηση της "Αυτοδιαχείρισης" να προβεί σε κατηγορίες εις βάρος της άλλης πλευράς για υπονόμευση της συνένωσης.  

Να ενημερώσουμε ότι η "ΕΔΕΜ" είναι ένας σύγχρονος Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, αδειοδοτημένος από το Υπουργείο Πολιτισμού και πλήρως εναρμονισμένος με τα διεθνή πρότυπα. Σκοπός της δημιουργίας της είναι η διεκδίκηση και η είσπραξη απαιτήσεων και οφειλών πνευματικών δικαιωμάτων από χρήστες μουσικής και η διανομή τους στους αντίστοιχους δικαιούχους. Επίσης, αποσκοπεί στην στήριξη της ελληνικής μουσικής δημιουργίας.

Στη συνέντευξη τύπου η οποία έλαβε χώρα στις 4 Μαϊου προκειμένου να συζητηθούν εκ νέου τα παραπάνω ζητήματα, παρόντες ήταν ο πρόεδρος του ΔΣ Φοίβος Δεληβοριάς και η Γενική Διευθύντρια Λούκα Κατσέλη, καθώς και δικαιούχοι-μέλη του Οργανισμού Λίνα Νικολακοπούλου, Γιώργος Κατσαρός, Γιώργος Χατζηνάσιος, Χρήστος Νικολόπουλος και το μέλος του Δ.Σ. Μαίρη Φασουλάκη.

Αν και έχει ιδρυθεί μόλις δύο χρόνια (τον Ιούνιο του 2020) η "ΕΔΕΜ" έχει σχεδόν 3000 μέλη, αφενός σύγχρονους Έλληνες δημιουργούς και αφετέρου κληρονόμους της μουσικής ιδιοκτησίας, έναντι των λιγότερων από χίλιους μουσικούς που εκπροσωπεί η "Αυτοδιαχείριση" (ιδρυμένη το 2003). Αναλυτικότερα έχει πάνω από το 70% του ελληνικού ρεπερτορίου υπό τη διαχείρισή της, ενώ λαμβάνουν περίπου 20 νέα αιτήματα κάθε εβδομάδα, σύμφωνα με την Γενική Διευθύντρια κυρία Κατσέλη. Σημαντικό στοιχείο της "ΕΔΕΜ" είναι ότι διοικείται από τους ίδιους τους δημιουργούς που εκπροσωπεί, διατηρώντας μια όσο το δυνατόν επιτρεπόμενη αυτεξουσιότητα. Κύρια μελήματα του νεοσύστατου οργανισμού είναι η οργάνωση, η στελέχωση και η αποτελεσματικότητα του μηχανισμού σε συνάρτηση με τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων. Όπως αναγράφεται στο καταστατικό τα έσοδα από την αρχή της δημιουργίας της "ΕΔΕΜ" μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2021 ανέρχονταν στα 6,5 εκατομμύρια ευρώ καθαρά διανέμοντάς τα σε πάνω από 8.000 δικαιούχους, με βλέψεις να ξεπεράσει τα 7 εκατομμύρια για το έτος 2022.

Υπενθύμισε η κύρια Κατσέλη ότι εξερχόμενοι από μια κρίση και υφιστάμενοι τις φορτικές πιέσεις της μεταβατικής εποχής της ψηφιοποίησης της μουσικής, οι οργανισμοί αυτοί προσφάτως άρχισαν να προσαρμόζονται στη νέα εποχή και η "ΕΔΕΜ" ήταν ανάμεσα σε αυτούς που κατόρθωσαν να χτίσουν τις υποδομές για να εισπράττουν ψηφιακά από τους αντίστοιχους παρόχους (Spotify, Youtube, κτλ.). 

Συνάμα, πρωτοβουλία της "ΕΔΕΜ" συνιστά και η ένωση του ελληνικού ρεπερτορίου. Όπως χαρακτηριστικά δηλώσε η Γενική Διευθύντρια: "Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια να ενωθεί το ελληνικό ρεπερτόριο. Πρέπει να προστατευθεί" Και μόνο έτσι θα έχει διαπραγματευτική ισχύ. Ίση σημασία απόδωσε και ο κύριος Δεληβοριάς στο ζήτημα καθώς έκανε λόγο για την άμεση και αναγκαία τόνωση του ελληνικού ρεπερτορίου. "Είναι σημαντικό να δίνονται ανάσες σε αυτούς τους δημιουργούς […] με έναν χώρο που θα είναι ενωμένος και θεσμικός", υποστηρίξε ο νυν πρόεδρος του οποίου η θητεία σιγά-σιγά ολοκληρώνεται καθώς έχει αποφασίσει να αφοσιωθεί από εδώ και στο εξής στις καλλιτεχνικές δημιουργίες του. Η "ΕΔΕΜ" η οποία εκπροσωπεί ένα ευρύ φάσμα Ελλήνων δημιουργών από τον Μίκη Θεοδωράκη και τους κληρονόμους του Χατζηδάκι και του Τσιτσάνη έως τον Snik και τους Χατζηφραγκέτα, έχει συμβάσεις εκπροσώπησης και με ξένους δημιουργούς. Το μέλος του ΔΣ Μαίρη Φασουλάκη ισχυρίστηκε ότι και το ξένο ρεπερτόριο είναι απαραίτητο για τις εισπράξεις: "Στόχος μας είναι η ένωση των ρεπερτορίων σε έναν οργανισμό με νομιμότητα και διαφάνεια".  

ΕΔΕΜ συνεντευξη τυπου
Νικολακοπούλου- Χατζηνάσιος-Νικολόπουλος-Δεληβοριάς-Κατσέλη-Κατσαρός

Η συζήτηση στράφηκε και ως προς το επίμαχο θέμα των κατηγοριών που επιπολάζουν αυτή την στιγμή στον Τύπο εις βάρος της "ΕΔΕΜ". Η κυρία Νικολακοπούλου εξέφρασε ότι η "ΕΔΕΜ" συστάθηκε σε μια ιδιαίτερα απαιτητική εποχή και ερευνά ακόμη ποια είναι τα δικαιώματα και ποιες οι υποχρεώσεις της. Ωστόσο, κράτησε ιδιαίτερα αυστηρή στάση ως προς τις εκκρεμείς κατηγορίες απέναντί τους λέγοντας ότι: "Με ενδιαφέρει να μην έχει να απολογείται η "ΕΔΕΜ", καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που ο οργανισμός αντιμετωπίζει καταγγελίες περί της νομιμότητάς του (η "Αυτοδιαχείριση" είχε προβεί σε αλλεπάλληλες αιτήσεις ακύρωσης της άδειας λειτουργίας της "ΕΔΕΜ"). Ομοίως, την δυσκολία του έργου των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης αναφέρε και η κυρία Φασουλάκη, καθώς μέμφθηκε τα εμπλεκόμενα οικονομικά συμφέροντα που συχνά παρεμποδίζουν τη λειτουργία τους. Είναι αναντίρρητης αξίας το πνευματικό δικαίωμα και η είσπραξη αποτελεί υπόθεση χρόνου καθώς "αυτό που πωλείται είναι πολύτιμο" διατράνωσε η καλλιτέχνιδα Νικολακοπούλου καταδεικνύοντας την αμετάκλητη πίστη όχι μόνο τη δική της αλλά και του οργανισμού στην ελληνική δημιουργία.

Ακολουθώντας τα βήματα των ευρωπαϊκών χωρών, η "ΕΔΕΜ" επιθυμεί να ενθαρρύνει, όπως κάνουν οι αντίστοιχοι ξένοι οργανισμοί, και να αναζωογονήσει το εθνικό ρεπερτόριο. "Αυτή είναι η κεντρική πάλη της "ΕΔΕΜ" να δημιουργηθεί ένας υγιής χώρος για τους δημιουργούς και την παραγωγή τους". Ο γνωστός συνθέτης και μαέστρος Γιώργος Κατσαρός, ο οποίος παρευρέθηκε στη συνάντηση, υπογράμμισε μια ενδεχόμενη νομοθετική πρωτοβουλία που θα μπορούσε να ξεκλειδώσει την υπόθεση από τα διάφορα προσκόμματα και να επιφέρει την επιθυμητή ένωση των δύο οργανισμών. Στην ίδια γραμμή τοποθετήθηκε και ο συνθέτης Γιώργος Χατζηνάσιος σχετικά με μια δυνητική παρέμβαση της Πολιτείας για να εφαρμοστεί σε ένα επικυρωμένο νομοθετικό πλαίσιο η εν λόγω συνένωση "ΕΔΕΜ" και "Αυτοδιαχείρισης". Η συγχώνευση εξάλλου, εάν και εφόσον υλοποιηθεί, αναμένεται ότι θα εκτοξεύσει τα έσοδα, κάτι που θα είναι κερδοφόρο για όλες τις πλευρές αλλά και ως επί το πλείστον για τους Έλληνες καλλιτέχνες, των οποίων οι απολαβές είναι εξαιρετικά μειωμένες σε σχέση με το παρελθόν.

Σε αυτό στο οποίο οδήγησε ο διάλογος είναι κάτι στο οποίο είχε ήδη ειπωθεί, όπως αναφέρει η "ΕΔΕΜ", κατά τις συζητήσεις της με την "Αυτοδιαχείριση": "Πρέπει να γίνει φορολογικός και νομικός έλεγχος και των δύο οργανισμών από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρία". Με φήμες να κυκλοφορούν σχετικά με τα υπέρογκα ποσά που χρωστάει η Αυτοδιαχείριση στο Δημόσιο αλλά και σε τρίτους, η "ΕΔΕΜ" είναι κατηγορηματική ως προς την τήρηση της διαφάνειας της νομικής οδού στο σενάριο ένωσης ή απορρόφησης του ενός οργανισμού από τον άλλον. Συγχρόνως, διαφαίνονται στη συζήτηση ενδείξεις ανησυχίας ως προς την πολυδιάσπαση που εντοπίζεται στο σημερινό μουσικό τοπίο της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων, καθώς όπως υποστηρίξε η κύρια Κατσέλη: "Όσοι περισσότεροι παίκτες στην αγορά, τόσο το χειρότερο για τα πνευματικά δικαιώματα" και επομένως για τους ίδιους τους δημιουργούς. Ο κύριος Δεληβοριάς έκανε ξεκάθαρη τη θέση και την απόφασή του να αντιμετωπιστεί αυτός ο κατακερματισμός και εξακολουθεί να τάσσεται υπέρ της συνέχισης των διαπραγματεύσεων με την "Αυτοδιαχείριση". 

Η συζήτηση τελικά έληξε με έναν αισιόδοξο τόνο καθώς επισημάνθηκε για άλλη μια φορά η διάθεση διαπραγμάτευσης της "ΕΔΕΜ" με την "Αυτοδιαχείριση" για να πραγματωθεί η ευκταία ένωση του ελληνικού ρεπερτορίου κάτω από μια κοινή στέγη στα μέτρα των δυτικών προτύπων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Παράταση της 9ης ΕΞΠΟΤΡΟΦ στο MEC Παιανίας

Η ΕΞΠΟΤΡΟΦ θέτοντας σε πρώτη προτεραιότητα την ασφάλεια όλων των εργαζομένων, εκθετών και επισκεπτών της, προχώρησε στην αναβολή της προγραμματισμένης για σήμερα τρίτης ημέρας της διοργάνωσης.

06/02/2023

2023 Ελευσίς: Όλα όσα έγιναν στην τελετή έναρξης για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης (φωτό)

Με μια λιτή εκδήλωση, όπου πρωτοστατούσε το τοπίο, θαλάσσιο και αστικό, και το ανθρώπινο δυναμικό της πόλης, η Ελευσίνα άνοιξε τις εκδηλώσεις της ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Μιχαήλ Μαρμαρινός: "Θέλουμε η επίσκεψη στην Ελευσίνα να γίνει μια ιερή και ελκυστική υποχρέωση"

Ο Μαρμαρινός μιλά στο "α" για τις δυσκολίες και τις ευθύνες που ακολουθούν την γενική καλλιτεχνική διεύθυνση του 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, αλλά και τα στοιχεία που καθιστούν την Ελευσίνα αντάξια μεγαλύτερων ευρωπαϊκών πόλεων.

Για τον Chris Baldwin, η μαγεία των "Ελευσίνιων Μυστηρίων" είναι η ανάδυση πολλαπλών δημιουργικών φωνών

Με την τελετή έναρξης του 2023 Ελευσίς να πλησιάζει, ο διακεκριμένος σκηνοθέτης Chris Baldwin, ένας από τους βασικούς συντελεστές που βοήθησε στον σχεδιασμό των διήμερων εκδηλώσεων (4 & 5/2), μας μιλά για τα μυστήρια της Ελευσίνας που τον ενέπνευσαν και την εμπειρία του δουλεύοντας σε πρότζεκτ από προηγούμενες Πολιτιστικές Πρωτεύουσες.

Τα δωρεάν της εβδομάδας: Ένα φεστιβάλ για το… ραβασάκι;

Πρωτότυπες δράσεις στο Tag Project Space, μια ενδιαφέρουσα συζήτηση στη Στέγη και ό,τι μπορείτε να κάνετε στην Αθήνα χωρίς εισιτήριο από 4 έως 10/2.

Γιορτάζουμε την ημέρα των ερωτευμένων "Τετ-α-τετ...μ' ένα βιβλίο!"

Μία βραδιά αποκλειστικά για εργένηδες και εργένισσες που αγαπούν το βιβλίο.

24ωρη λειτουργία θερμαινόμενου χώρου στον Δήμο Πειραιά

Στη δομή τηρείται αυστηρά το πρωτόκολλο των οδηγιών του Ε.Ο.Δ.Υ. και εφαρμόζονται όλα τα μέτρα πρόληψης ενάντια στον covid - 19.