Το μέλλον και η πάλη για τα πνευματικά δικαιώματα του ελληνικού ρεπερτορίου

Στον απόηχο της ανοιχτής επιστολής της Αυτοδιαχείρισης παραχωρήθηκε συνέντευξη τύπου στα γραφεία της 'ΕΔΕΜ" σχετικά με το σενάριο ένωσης των δύο οργανισμών και το μέλλον των πνευματικών δικαιωμάτων στην Ελλάδα.

ΕΔΕΜ συνεντευξη τυπου

Έπειτα από συζητήσεις και συναντήσεις που είχαν πρωτοξεκινήσει ήδη από τον Οκτώβριο του 2020 ανάμεσα στην "ΕΔΕΜ" και στην "Αυτοδιαχείριση" σχετικά με μια ενδεχόμενη ένωση τους σε έναν καινούργιο Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, οι όποιες επιτυχίες στο διαπραγματευτικό παιχνίδι καταβαραθρώθηκαν έπειτα από την κίνηση της "Αυτοδιαχείρισης" να προβεί σε κατηγορίες εις βάρος της άλλης πλευράς για υπονόμευση της συνένωσης.  

Να ενημερώσουμε ότι η "ΕΔΕΜ" είναι ένας σύγχρονος Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, αδειοδοτημένος από το Υπουργείο Πολιτισμού και πλήρως εναρμονισμένος με τα διεθνή πρότυπα. Σκοπός της δημιουργίας της είναι η διεκδίκηση και η είσπραξη απαιτήσεων και οφειλών πνευματικών δικαιωμάτων από χρήστες μουσικής και η διανομή τους στους αντίστοιχους δικαιούχους. Επίσης, αποσκοπεί στην στήριξη της ελληνικής μουσικής δημιουργίας.

Στη συνέντευξη τύπου η οποία έλαβε χώρα στις 4 Μαϊου προκειμένου να συζητηθούν εκ νέου τα παραπάνω ζητήματα, παρόντες ήταν ο πρόεδρος του ΔΣ Φοίβος Δεληβοριάς και η Γενική Διευθύντρια Λούκα Κατσέλη, καθώς και δικαιούχοι-μέλη του Οργανισμού Λίνα Νικολακοπούλου, Γιώργος Κατσαρός, Γιώργος Χατζηνάσιος, Χρήστος Νικολόπουλος και το μέλος του Δ.Σ. Μαίρη Φασουλάκη.

Αν και έχει ιδρυθεί μόλις δύο χρόνια (τον Ιούνιο του 2020) η "ΕΔΕΜ" έχει σχεδόν 3000 μέλη, αφενός σύγχρονους Έλληνες δημιουργούς και αφετέρου κληρονόμους της μουσικής ιδιοκτησίας, έναντι των λιγότερων από χίλιους μουσικούς που εκπροσωπεί η "Αυτοδιαχείριση" (ιδρυμένη το 2003). Αναλυτικότερα έχει πάνω από το 70% του ελληνικού ρεπερτορίου υπό τη διαχείρισή της, ενώ λαμβάνουν περίπου 20 νέα αιτήματα κάθε εβδομάδα, σύμφωνα με την Γενική Διευθύντρια κυρία Κατσέλη. Σημαντικό στοιχείο της "ΕΔΕΜ" είναι ότι διοικείται από τους ίδιους τους δημιουργούς που εκπροσωπεί, διατηρώντας μια όσο το δυνατόν επιτρεπόμενη αυτεξουσιότητα. Κύρια μελήματα του νεοσύστατου οργανισμού είναι η οργάνωση, η στελέχωση και η αποτελεσματικότητα του μηχανισμού σε συνάρτηση με τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων. Όπως αναγράφεται στο καταστατικό τα έσοδα από την αρχή της δημιουργίας της "ΕΔΕΜ" μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2021 ανέρχονταν στα 6,5 εκατομμύρια ευρώ καθαρά διανέμοντάς τα σε πάνω από 8.000 δικαιούχους, με βλέψεις να ξεπεράσει τα 7 εκατομμύρια για το έτος 2022.

Υπενθύμισε η κύρια Κατσέλη ότι εξερχόμενοι από μια κρίση και υφιστάμενοι τις φορτικές πιέσεις της μεταβατικής εποχής της ψηφιοποίησης της μουσικής, οι οργανισμοί αυτοί προσφάτως άρχισαν να προσαρμόζονται στη νέα εποχή και η "ΕΔΕΜ" ήταν ανάμεσα σε αυτούς που κατόρθωσαν να χτίσουν τις υποδομές για να εισπράττουν ψηφιακά από τους αντίστοιχους παρόχους (Spotify, Youtube, κτλ.). 

Συνάμα, πρωτοβουλία της "ΕΔΕΜ" συνιστά και η ένωση του ελληνικού ρεπερτορίου. Όπως χαρακτηριστικά δηλώσε η Γενική Διευθύντρια: "Πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια να ενωθεί το ελληνικό ρεπερτόριο. Πρέπει να προστατευθεί" Και μόνο έτσι θα έχει διαπραγματευτική ισχύ. Ίση σημασία απόδωσε και ο κύριος Δεληβοριάς στο ζήτημα καθώς έκανε λόγο για την άμεση και αναγκαία τόνωση του ελληνικού ρεπερτορίου. "Είναι σημαντικό να δίνονται ανάσες σε αυτούς τους δημιουργούς […] με έναν χώρο που θα είναι ενωμένος και θεσμικός", υποστηρίξε ο νυν πρόεδρος του οποίου η θητεία σιγά-σιγά ολοκληρώνεται καθώς έχει αποφασίσει να αφοσιωθεί από εδώ και στο εξής στις καλλιτεχνικές δημιουργίες του. Η "ΕΔΕΜ" η οποία εκπροσωπεί ένα ευρύ φάσμα Ελλήνων δημιουργών από τον Μίκη Θεοδωράκη και τους κληρονόμους του Χατζηδάκι και του Τσιτσάνη έως τον Snik και τους Χατζηφραγκέτα, έχει συμβάσεις εκπροσώπησης και με ξένους δημιουργούς. Το μέλος του ΔΣ Μαίρη Φασουλάκη ισχυρίστηκε ότι και το ξένο ρεπερτόριο είναι απαραίτητο για τις εισπράξεις: "Στόχος μας είναι η ένωση των ρεπερτορίων σε έναν οργανισμό με νομιμότητα και διαφάνεια".  

ΕΔΕΜ συνεντευξη τυπου
Νικολακοπούλου- Χατζηνάσιος-Νικολόπουλος-Δεληβοριάς-Κατσέλη-Κατσαρός

Η συζήτηση στράφηκε και ως προς το επίμαχο θέμα των κατηγοριών που επιπολάζουν αυτή την στιγμή στον Τύπο εις βάρος της "ΕΔΕΜ". Η κυρία Νικολακοπούλου εξέφρασε ότι η "ΕΔΕΜ" συστάθηκε σε μια ιδιαίτερα απαιτητική εποχή και ερευνά ακόμη ποια είναι τα δικαιώματα και ποιες οι υποχρεώσεις της. Ωστόσο, κράτησε ιδιαίτερα αυστηρή στάση ως προς τις εκκρεμείς κατηγορίες απέναντί τους λέγοντας ότι: "Με ενδιαφέρει να μην έχει να απολογείται η "ΕΔΕΜ", καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που ο οργανισμός αντιμετωπίζει καταγγελίες περί της νομιμότητάς του (η "Αυτοδιαχείριση" είχε προβεί σε αλλεπάλληλες αιτήσεις ακύρωσης της άδειας λειτουργίας της "ΕΔΕΜ"). Ομοίως, την δυσκολία του έργου των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης αναφέρε και η κυρία Φασουλάκη, καθώς μέμφθηκε τα εμπλεκόμενα οικονομικά συμφέροντα που συχνά παρεμποδίζουν τη λειτουργία τους. Είναι αναντίρρητης αξίας το πνευματικό δικαίωμα και η είσπραξη αποτελεί υπόθεση χρόνου καθώς "αυτό που πωλείται είναι πολύτιμο" διατράνωσε η καλλιτέχνιδα Νικολακοπούλου καταδεικνύοντας την αμετάκλητη πίστη όχι μόνο τη δική της αλλά και του οργανισμού στην ελληνική δημιουργία.

Ακολουθώντας τα βήματα των ευρωπαϊκών χωρών, η "ΕΔΕΜ" επιθυμεί να ενθαρρύνει, όπως κάνουν οι αντίστοιχοι ξένοι οργανισμοί, και να αναζωογονήσει το εθνικό ρεπερτόριο. "Αυτή είναι η κεντρική πάλη της "ΕΔΕΜ" να δημιουργηθεί ένας υγιής χώρος για τους δημιουργούς και την παραγωγή τους". Ο γνωστός συνθέτης και μαέστρος Γιώργος Κατσαρός, ο οποίος παρευρέθηκε στη συνάντηση, υπογράμμισε μια ενδεχόμενη νομοθετική πρωτοβουλία που θα μπορούσε να ξεκλειδώσει την υπόθεση από τα διάφορα προσκόμματα και να επιφέρει την επιθυμητή ένωση των δύο οργανισμών. Στην ίδια γραμμή τοποθετήθηκε και ο συνθέτης Γιώργος Χατζηνάσιος σχετικά με μια δυνητική παρέμβαση της Πολιτείας για να εφαρμοστεί σε ένα επικυρωμένο νομοθετικό πλαίσιο η εν λόγω συνένωση "ΕΔΕΜ" και "Αυτοδιαχείρισης". Η συγχώνευση εξάλλου, εάν και εφόσον υλοποιηθεί, αναμένεται ότι θα εκτοξεύσει τα έσοδα, κάτι που θα είναι κερδοφόρο για όλες τις πλευρές αλλά και ως επί το πλείστον για τους Έλληνες καλλιτέχνες, των οποίων οι απολαβές είναι εξαιρετικά μειωμένες σε σχέση με το παρελθόν.

Σε αυτό στο οποίο οδήγησε ο διάλογος είναι κάτι στο οποίο είχε ήδη ειπωθεί, όπως αναφέρει η "ΕΔΕΜ", κατά τις συζητήσεις της με την "Αυτοδιαχείριση": "Πρέπει να γίνει φορολογικός και νομικός έλεγχος και των δύο οργανισμών από ανεξάρτητη ελεγκτική εταιρία". Με φήμες να κυκλοφορούν σχετικά με τα υπέρογκα ποσά που χρωστάει η Αυτοδιαχείριση στο Δημόσιο αλλά και σε τρίτους, η "ΕΔΕΜ" είναι κατηγορηματική ως προς την τήρηση της διαφάνειας της νομικής οδού στο σενάριο ένωσης ή απορρόφησης του ενός οργανισμού από τον άλλον. Συγχρόνως, διαφαίνονται στη συζήτηση ενδείξεις ανησυχίας ως προς την πολυδιάσπαση που εντοπίζεται στο σημερινό μουσικό τοπίο της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων, καθώς όπως υποστηρίξε η κύρια Κατσέλη: "Όσοι περισσότεροι παίκτες στην αγορά, τόσο το χειρότερο για τα πνευματικά δικαιώματα" και επομένως για τους ίδιους τους δημιουργούς. Ο κύριος Δεληβοριάς έκανε ξεκάθαρη τη θέση και την απόφασή του να αντιμετωπιστεί αυτός ο κατακερματισμός και εξακολουθεί να τάσσεται υπέρ της συνέχισης των διαπραγματεύσεων με την "Αυτοδιαχείριση". 

Η συζήτηση τελικά έληξε με έναν αισιόδοξο τόνο καθώς επισημάνθηκε για άλλη μια φορά η διάθεση διαπραγμάτευσης της "ΕΔΕΜ" με την "Αυτοδιαχείριση" για να πραγματωθεί η ευκταία ένωση του ελληνικού ρεπερτορίου κάτω από μια κοινή στέγη στα μέτρα των δυτικών προτύπων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Βασίλης Κατσικονούρης: "Το χιούμορ είναι η ειδοποιός διαφορά μας όχι τόσο από τα ζώα, αλλά από το Θεό​​​​​​​"

Ο συγγραφέας απαντά σε δέκα ερωτήσεις με αφορμή το νέο του μυθιστόρημα, ή καλύτερα τη μυθιστορηματική ροκ ελεγεία "Ο δρόμος του κεραυνού".

ΓΡΑΦΕΙ: ΠΑΥΛΟς ΜΕΘΕΝΙΤΗς
23/05/2022

18ο Athens Digital Festival: Ο Ηλίας Χατζηχριστοδούλου και η Έλλη-Άννα Περιστεράκη μας μιλούν για τις "FutuRetro" αναζητήσεις τους

Μιλήσαμε με τον ιδρυτή του φεστιβάλ Ηλία Χατζηχριστοδούλου και την καλλιτεχνική διευθύντρια Έλλη-Άννα Περιστεράκη για τη φετινή εκδοχή, τη ρετροφουτουριστική αισθητική που την πλαισιώνει και όλες τις δράσεις που φέρνουν κάθε χρόνο το κοινό ένα βήμα πιο κοντά στον θαυμαστό κόσμο των ψηφιακών τεχνών.

Οι "The Page Of Cups" ξεπερνούν τα όρια μεταξύ του πραγματικού και φαντασιακού στο "The Intermission"

Το πενταμελές συγκρότημα The Page Of Cups παρουσιάζει τα τέσσερα πρώτα τους single με τη συμμετοχή της ράπερ Mi55t.

Στο Generations Family Festival η ψυχαγωγία είναι "οικογενειακή υπόθεση"

Μιλήσαμε με την κ. Γαβριέλλα Τριανταφύλλη, Διευθύντρια Προγραμματισμού και Παραγωγής, για τις εκπλήξεις που επιφυλλάσει το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Μαΐου στο ΚΠΙΣΝ.

Parov Stelar: "Είμαι πολύ περίεργος: είστε ακόμη σε party mode στην Ελλάδα;"

O Marcus Fuereder, a.k.a. Parov Stelar, a.k.a. ο βασιλιάς του Electro Swing, μιλάει στο "α" για την "οικογενειακή σχέση" που μοιράζεται με το ελληνικό κοινό, την πολυαναμενόμενη εμφάνισή του στο Release Athens και την πρόσφατη δισκογραφική κυκλοφορία του.

"Ρεμπέτικα συναξάρια": Η παράδοση του ρεμπέτικου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Εργαστήρια-ομιλίες, θεατρικά και μουσικά αναλόγια συνθέτουν το πρόγραμμα της τριήμερης διοργάνωσης που είναι αφιερωμένη στο ρεμπέτικο.

Το μουσικό μανιφέστο του Κέντρικ Λαμάρ

O Kung-Fu Kenny επέστρεψε επιτέλους με το Mr. Morale and the Big Steppers για να μας τροφοδοτήσει με ωφέλιμο υλικό για σκέψη.