Ο ζεϊμπέκικος, το μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς εγγράφονται στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Ένας από τους χαρακτηριστικότερους ελληνικούς χορούς και μουσικά όργανα συνδεδεμένα με τη λαϊκή παράδοση εντάσσονται με απόφαση του ΥΠΠΟΑ στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Ο ζεϊμπέκικος, το μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς εγγράφονται στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Οι χορευτικές παραδόσεις του ζεϊμπέκικου στην Ελλάδα, το τρίχορδο και τετράχορδο μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς εντάσσονται στο Εθνικό Ευρετήριο Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη.

Ο Μανώλης Χιώτης με τη Μαίρη Λίντα
Ο Μανώλης Χιώτης με τη Μαίρη Λίντα

Όπως δήλωσε η Λίνα Μενδώνη, "Ο ζεϊμπέκικος χορός, αλλά και το μπουζούκι με τα όργανα της οικογένειάς του, έχουν ταυτιστεί με την λαϊκή παράδοση και με την Ελλάδα. Εχουν πρωταγωνιστήσει στη διαμόρφωση της ελληνικής λαϊκής μουσικής στον 20ο αιώνα και στην αντίληψη που επικρατεί ευρύτερα για την ελληνική μουσική. Είναι αναμφισβήτητα, τα πλέον διακριτά ελληνικά μουσικά όργανα στο εξωτερικό. Σε ολόκληρο τον ελληνικό χώρο, καθώς και στις απανταχού κοινότητες του διασπορικού ελληνισμού, οι κινήσεις του ζεϊμπέκικου και ο ήχος του μπουζουκιού εκφράζουν αμιγώς το ελληνικό ρεπερτόριο, και στηρίζονται σε μια μακρά παράδοση άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Η πρόσφατη θέσπιση Τομέα Παραδοσιακής Μουσικής από το ΥΠΠΟΑ στα δημοτικά και ιδιωτικά μουσικά εκπαιδευτήρια, καθώς και η σημερινή ένταξη του ζεϊμπέκικου και του μπουζουκιού στο Εθνικό Ευρετήριο Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς συμβάλλουν καθοριστικά στη μελέτη, τη διατήρηση και τη διαφύλαξη αυτών των σημαντικών στοιχείων που έχουν καθορίσει τον ελληνικό ήχο, τόσο μέσα στη χώρα, όσο και στο εξωτερικό".

Χορευτικές Παραδόσεις του Ζεϊμπέκικου στην Ελλάδα

οι χορευτικές παραδόσεις του ζεϊμπέκικου στην Ελλάδα, το τρίχορδο και τετράχορδο μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς

Ο ζεϊμπέκικος είναι αυτοσχεδιαστικός χορός παλαιότατης καταγωγής, που εξελίσσεται χωρίς διακοπή μέχρι σήμερα. Οι  χορευτικές παραδόσεις του ζεϊμπέκικου αναπτύχθηκαν στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας και κυρίως στα λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Σύρος, Θεσσαλονίκη, Βόλος, Χανιά, Ρέθυμνο, Καλαμάτα, Καβάλα κ.ά.), καθώς και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Συνδεδεμένος με τη μακραίωνη ελληνική χορευτική παράδοση, εντάσσεται στους κόλπους  της λαϊκής παραδοσιακής, της αστικολαϊκής και της αστικής δημιουργίας, αποτελώντας τρόπο έκφρασης και πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους δημιουργούς. 

Ο ζεϊμπέκικος χορός συνιστά ζωντανό στοιχείο της ελληνικής πολιτισμικής ταυτότητας δεδομένου ότι χορεύεται σε όλη την ελληνική επικράτεια (τοπικές κοινότητες και αστικά κέντρα), καθώς και στις κοινότητες των Ελλήνων της διασποράς. Είναι βαθιά ριζωμένος στην πολιτισμική μνήμη και ταυτότητα τοπικών κοινοτήτων, ενώ με τις διάφορες παραλλαγές του συνιστά σήμερα μια μετεξελιγμένη μορφή δημοφιλούς χορευτικής έκφρασης των Ελλήνων και των Ελληνίδων.

Τρίχορδο και τετράχορδο Μπουζούκι-Τζουράς-Μπαγλαμάς 

Μάρκος Βαμβακάρης
Μάρκος Βαμβακάρης

Το τρίχορδο και το τετράχορδο μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς είναι νυκτά έγχορδα μουσικά όργανα, τα οποία κατά τα τελευταία 130 χρόνια έχουν τυποποιηθεί κατασκευαστικά και έχουν συνδεθεί άρρηκτα με την ελληνική λαϊκή μουσική. Στον απόηχο της αρχαιοελληνικής πανδουρίδας και της βυζαντινής θαμπούρας ή φάνδουρου αλλά και των παραδοσιακών τεχνικών οργανοποιίας, τα μουσικά αυτά όργανα αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του καθημερινού βίου του σύγχρονου ανθρώπου, εκφράζοντας τις χαρές και τις λύπες του. 

Το κλασικό τρίχορδο μπουζούκι, όπως ονομάζεται συχνά, με ποικίλα κουρδίσματα και συνδυασμούς που σταθεροποιήθηκαν στο ρε-λα-ρε, επικράτησε στην επιτέλεση του ρεμπέτικου ρεπερτορίου, μέχρι περίπου τη δεκαετία του 1950. Ο τζουράς είναι εξάχορδος και αποτελεί μια μικρογραφία του τρίχορδου μπουζουκιού, με μικρότερο σκάφος αλλά όμοιο μανίκι, με ήχο που παραπέμπει σε παραδοσιακό ύφος. Ο μπαγλαμάς αποτελεί επίσης μικρογραφία του τζουρά με τρεις διπλές χορδές και οξύτερο ήχο. Οι τεχνικές παιξίματος των οργάνων της οικογένειας του μπουζουκιού είναι παλαιές, παραδοσιακές, ενώ ακόμα και οι σύγχρονες εκφράζουν αμιγώς ελληνικό ρεπερτόριο, στηριζόμενες σε μακρά παράδοση άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Athinorama Plus

Καμία έκπληξη, η εξυπνότερη χώρα στην Ευρώπη, είναι και η πλουσιότερη

Σε ποια θέση βρίσκεται και η Ελλάδα, σύμφωνα με τα δεδομένα που ανέλυσε η ομάδα της ιστοσελίδας TradingPlatforms.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/09/2025

Λένε πως αυτό είναι το ομορφότερο γκαράζ της Αθήνας

Ανάμεσα από τη Νομική Σχολή, την Εθνική Βιβλιοθήκη, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, την Ακαδημία Αθηνών και το Συμβούλιο της Επικρατείας, μπλεντάρει τη χρηστικότητα με το στυλ.

Τι κάνει την Ελλάδα την πιο οικονομικά στρεσαρισμένη χώρα του ΟΟΣΑ;

Δείτε ποιες άλλες χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης αντιμετωπίζουν σημαντικές οικονομικές πιέσεις.

Πώς το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης γίνεται προσβάσιμο σε όλους

Το Μουσείο παρουσίασε την εφαρμογή Sign Guide, προσφέροντας νέους τρόπους πρόσβασης και εμπειρίας στα εκθέματα για όλους τους επισκέπτες.

Τι θα κάνεις αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα

Μπαλέτο, βραδιές γαστρονομίας και όλα όσα σε περιμένουν αυτή την εβδομάδα στην πόλη

Πού θα απολαύσεις την Πανσέληνο του Σεπτεμβρίου και το "ματωμένο φεγγάρι" στην Αθήνα

Η τελευταία πανσέληνος του καλοκαιριού είναι εδώ (7/9), κι εμείς σου προτείνουμε τις καλύτερες εμπειρίες για να την υποδεχθείς με τον πιο ρομαντικό τρόπο.

Τα δωρεάν της εβδομάδας: Το "Νιάρχος" αποχαιρετά το καλοκαίρι με μια κωμωδία

Οι προβολές του Σεπτεμβρίου για το Park your Cinema, ένα φεστιβάλ-ωδή στην queer τέχνη και ό,τι μπορείς να κάνεις στην Αθήνα χωρίς εισιτήριο από 6 έως 12/9.