
Το Ηρώδειο υποδέχεται και φέτος το Φεστιβάλ Αθηνών, το οποίο υφαίνει ένα αξιόλογο συναυλιακό πρόγραμμα μέσα από διαφορετικές μουσικές γλώσσες και είδη. Από τη λυρική μεγαλοπρέπεια της "Τουραντότ" και τις μελωδίες εμβληματικών έργων της συμφωνικής μουσικής, την ενέργεια της βρετανικής ροκ μέχρι τον μινιμαλισμό της electronica, καλλιτέχνες παγκόσμιας εμβέλειας, ιστορικές ορχήστρες και ξεχωριστές φωνές συνθέτουν μια συναρπαστική εμπειρία για το κοινό, σε αυτήν την τελευταία θερινή σεζόν του μνημείου, το οποίο αναμένεται να παραμείνει κλειστό την επόμενη διετία λόγω ενός εκτεταμένου προγράμματος αναστήλωσής του.
Όσον αφορά τη φθινοπωρινή περίοδο του 2025, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) συνεδρίασε την Τρίτη 6 Μαΐου για να αποφασίσει, μεταξύ άλλων θεμάτων της ημερήσιας διάταξης, την έγκριση ή μη προσωρινής παραχώρησης χρήσης του ωδείου σε καλλιτεχνικούς φορείς για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων. Λίγες ήταν, ωστόσο, οι παραγωγές που πήραν το "εισιτήριο" για το Ηρώδειο, και κατά κύριο λόγο πρόκειται για μουσικές εκδηλώσεις.
Τις επόμενες μέρες αναμένεται και η ανακοίνωση του αναλυτικού προγράμματος για τις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Για την ώρα Συγκεντρώσαμε όλες τις συναυλίες που φέρνει το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2025 στο ρωμαϊκό ωδείο – από τους Stranglers και τους Air, μέχρι τον Max Richter, τον Youssou N'Dour και πολλούς ακόμη.
1, 3, 5, 6, 8 Ιουνίου / "Τουραντότ" του Τζάκομο Πουτσίνι
Εθνική Λυρική Σκηνή – Pier Giorgio Morandi – Andrei Șerban

Εμπνευσμένη από τον μαγικό κόσμο των παραμυθιών και σε λιμπρέτο των Τζουζέπε Αντάμι και Ρενάτο Σιμόνι, η Τουραντότ, το τελευταίο έργο του Τζάκομο Πουτσίνι, πρωτοπαρουσιάστηκε υπό τη μουσική διεύθυνση του Αρτούρο Τοσκανίνι στη Σκάλα του Μιλάνου το 1926, πριν δηλαδή σχεδόν εκατό χρόνια. Καθώς με τον θάνατο του συνθέτη η όπερα είχε μείνει ημιτελής, την Γ΄ πράξη συμπλήρωσε ο φίλος του και συνθέτης Φράνκο Αλφάνο, ενώ μια δεύτερη εκδοχή στο φινάλε πρότεινε το 2001 ο Λουτσάνο Μπέριο.
Η μουσική του Πουτσίνι είναι γεμάτη λυρισμό, εξωτικά ηχοχρώματα και δραματική ένταση. Συνδυάζοντας κωμικά στοιχεία, το ανάλαφρο στοιχείο της κομέντια ντελ άρτε, εξαιρετικά εντυπωσιακές εικόνες, αλλά και τη μεγαλοπρέπεια της φανταστικής αυτοκρατορικής Κίνας, η Τουραντότ εξερευνά θέματα όπως η αγάπη, η θυσία, η εκδίκηση, η μεταμέλεια και η δύναμη της συγχώρεσης, ενώ παραμένει ένα από τα πιο δημοφιλή έργα του 20ού αιώνα.
Η υπόθεση διαδραματίζεται στην αυτοκρατορική Κίνα. Η πριγκίπισσα Τουραντότ θέτει τρία αινίγματα στους υποψήφιους μνηστήρες της, ενώ όποιος αποτυγχάνει να τα λύσει, το πληρώνει με τη ζωή του. Ο πρίγκιπας Καλάφ, γοητευμένος από την ομορφιά της Τουραντότ, αποφασίζει να δοκιμάσει την τύχη του, λύνει τα αινίγματα, η πριγκίπισσα όμως αρνείται να τον παντρευτεί. Τότε ο πρίγκιπας δέχεται να απαλλάξει την Τουραντότ από τη δέσμευσή της θέτοντας ο ίδιος ένα αίνιγμα: να μαντέψει το όνομά του πριν την αυγή.
Το αριστούργημα του Τζάκομο Πουτσίνι επανέρχεται από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού μετά από δεκαεπτά χρόνια σε μια μεγαλειώδη παραγωγή. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Αντρέι Σερμπάν, ένας από τους κορυφαίους σκηνοθέτες θεάτρου και όπερας παγκοσμίως, ενώ τα σκηνικά και τα δεκάδες, άκρως εντυπωσιακά κοστούμια έχει σχεδιάσει στην πρώτη της συνεργασία με την ΕΛΣ η σπουδαία διεθνής Ελληνίδα σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι. Διευθύνει ο Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι, ενώ τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν διεθνώς καταξιωμένοι καλλιτέχνες.
Μουσική διεύθυνση: Pier Giorgio Morandi • Σκηνοθεσία: Andrei Șerban • Δραματουργία: Daniela Violeta Dima • Σκηνικά – Κοστούμια: Χλόη Ομπολένσκι • Χορογραφία – Κινησιολογία: Kate Flatt, Γεωργία Τέγου • Φωτισμοί: Jean Kalman, Simon Trottet • Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος • Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Κωνσταντίνα Πιτσιάκου • Ερμηνεύουν: Lise Lindstrom / Catherine Foster, Arsen Soghomonyan / Riccardo Massi, Τσέλια Κοστέα / Μαρία Κοσοβίτσα, Τάσος Αποστόλου κ.ά. • Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής
21 Ιουνίου – Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής

Στις 21 Ιουνίου, όπως κάθε χρόνο, γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής με την καθιερωμένη συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ. Υπό τη διεύθυνση του διεθνούς φήμης αρχιμουσικού και μουσικού διευθυντή της, Μιχάλη Οικονόμου, η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ θα μας ταξιδέψει σε δέκα διαφορετικούς ονειρικούς κόσμους. Κατά τη διάρκεια του μουσικού αυτού ταξιδιού, θα ακουστούν μερικά από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας, όπως το Μπολερό του Ραβέλ, το συμφωνικό ποίημα Ο Μολδάβας του Σμέτανα, το θριαμβευτικό Εμβατήριο πομπής και μεγαλοπρέπειας του Έλγκαρ και πολλά άλλα.
22 Ιουνίου / Raining Pleasure

Το πιο επιτυχημένο ελληνικό αγγλόφωνο συγκρότημα των τελευταίων δεκαετιών, οι Raining Pleasure, έχουν διαγράψει ξεχωριστή πορεία στην εγχώρια μουσική σκηνή. Μετά από μια περίοδο αποχής από την ενεργό δράση, ο frontman Vassilikos, ο X-Jeremy στις κιθάρες και ο Jay στα τύμπανα ανακοίνωσαν το 2024 την επανασύνδεσή τους και επιστρέφουν για να μας θυμίσουν τα τραγούδια που τους καθιέρωσαν ως ένα από τα κορυφαία μουσικά σύνολα της ελληνικής ποπ και εναλλακτικής ροκ.
Η μπάντα από την Πάτρα προκάλεσε αμέσως αίσθηση με τον πρώτο δίσκο της (Memory Comes Back, 1996). Ακολούθησαν ακόμη 5 άλμπουμ, που έχουν πουλήσει δεκάδες χιλιάδες αντίτυπα και απέσπασαν εγκωμιαστικές κριτικές στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Κομμάτια όπως το Capricorn, το Fake και το LoveMe,LoveMe, LoveMeέχουν αφήσει ανεξίτηλο το μουσικό στίγμα του γκρουπ και ακούγονται μέχρι σήμερα, ενώ αξέχαστη στιγμή στη διαδρομή τους που ήταν το Reflections (2004), η αισθαντική διασκευή του θρυλικού δίσκου του Μάνου Χατζιδάκι που εδραίωσε τη σχέση τους με το ελληνικό κοινό.
23 Ιουνίου / Stranglers

Με μια μυθική καριέρα περίπου 50 ετών, με τον δικό τους ξεχωριστό ήχο, άμεσα αναγνωρίσιμο και διαφορετικό από κάθε άλλης σύγχρονής τους μπάντας, οι Stranglers έχουν δημιουργήσει το δικό τους μουσικό σύμπαν. Από τα κορυφαία συγκροτήματα που ανέδειξε η βρετανική rock ’n’ roll σκηνή, ξεκίνησαν τη διαδρομή τους το 1974 και αποτελούν μια από τις μακροβιότερες μπάντες στη σύγχρονη μουσική. Με τραγούδια-σταθμούς και άλμπουμ με εκατομμύρια πωλήσεις, έχουν επάξια κερδίσει τη θέση τους στο πάνθεον της παγκόσμιας punk-rock σκηνής. Οι διαχρονικές επιτυχίες των Stranglers τούς έχουν χαρίσει χρυσούς και πλατινένιους δίσκους αλλά και συχνή παρουσία στα charts της Βρετανίας, με αποκορύφωμα το "Golden Brown", που κυκλοφόρησε το 1982 και αποτελεί τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του συγκροτήματος και ένα από τα σημαντικότερα τραγούδια στην ιστορία της ροκ μουσικής. Οι ζωντανές τους εμφανίσεις – πάντα εκρηκτικές, από τις πρώτες ημέρες του συγκροτήματος, ως support στους Ramones και την Patti Smith μέχρι και τις πρόσφατες sold-out περιοδείες τους – ξεσηκώνουν το κοινό που φανατικά τους ακολουθεί.
Παραγωγή: Supernova Productions
26 Ιουνίου / Michael Kiwanuka

Από τα μεγαλύτερα ονόματα της σύγχρονης μουσικής σκηνής, ο Michael Kiwanuka, εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Το παιδί-θαύμα της σόουλ επιστρέφει στην Ελλάδα για να παρουσιάσει τις σημαντικότερες στιγμές από την πλούσια και γεμάτη επιτυχίες διαδρομή του.
Έχοντας ξεχωρίσει από νεαρή ηλικία για τη ζεστή χροιά της φωνής του και τις νοσταλγικές μελωδίες του, ο Michael Kiwanuka έχει καταφέρει να συγκαταλέγεται ανάμεσα στους κορυφαίους καλλιτέχνες στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα με πολλές επιτυχίες στο ενεργητικό του και σημαντικές συνεργασίες. Έκανε το δισκογραφικό του ντεμπούτο το 2012 με το Home Again και γρήγορα κέρδισε το ενδιαφέρον της διεθνούς μουσικής βιομηχανίας, ενώ με το δεύτερο άλμπουμ του, το Love & Hate, καθιερώθηκε καλλιτεχνικά και εμπορικά.
Ο Βρετανός καλλιτέχνης συνδυάζει με μαεστρία σύγχρονες και πιο κλασικές μελωδίες, δημιουργώντας ένα συναρπαστικό μουσικό αποτέλεσμα που κινείται ανάμεσα στη σόουλ, τη φολκ και το ροκ εν ρολ. Νικητής του Mercury Prize και υποψήφιος για πολλά ακόμη βραβεία στην καριέρα του μέχρι σήμερα, ο Michael Kiwanuka έχει δει τραγούδια του να φιγουράρουν στις υψηλές θέσεις των charts και να γίνονται δεκτά με ενθουσιασμό από το ευρύ κοινό. Με κομμάτια όπως το πολυαγαπημένο "Love & Hate", το "Black Man in a White World" αλλά και το επικό "Cold Little Heart", που χρησιμοποιήθηκε στους τίτλους αρχής της επιτυχημένης σειράς Big Little Lies με πρωταγωνίστρια τη Νικόλ Κίντμαν, ο Michael Kiwanuka αναμένεται να χαρίσει στο κοινό του Φεστιβάλ μια μαγική βραδιά στο ρωμαϊκό ωδείο.
28 Ιουνίου / Κρατική Ορχήστρα Αθηνών – Λουκάς Καρυτινός – Emanuel Ax

Η λάμψη της εκτελεστικής δεξιοτεχνίας προκαλεί πάντα τον θαυμασμό και τον εντυπωσιασμό, αλλά η βαθιά πνευματικότητα και η εκφραστικότητα μιας ερμηνείας είναι τα στοιχεία εκείνα που κατορθώνουν να γεννούν σκέψεις και συναισθήματα που μας μεταμορφώνουν. Οι σολίστ που διαθέτουν και τις δύο αυτές αρετές, και μάλιστα στον υπερθετικό βαθμό, ήταν ανέκαθεν λίγοι – και ο Αμερικανός πιανίστας Emanuel Ax ανήκει αναμφισβήτητα σ’ αυτούς!
Φέτος θα έχουμε την ιδιαίτερη χαρά να θαυμάσουμε τον εξαίσιο ερμηνευτή για δεύτερη φορά στο Ηρώδειο, μετά την περσινή συναυλία του με τον Λεωνίδα Καβάκο και τον Γιο-Γιο Μα που μάγεψε το κοινό. Αυτή τη φορά ο Ax συμπράττει με το κορυφαίο συμφωνικό σύνολο της χώρας μας, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο επιβλητικό και δραματικό Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπετόβεν, που διατηρεί αταλάντευτα τη θέση ενός από τα πιο αγαπημένα κοντσέρτα του ρεπερτορίου. Υπό τη διεύθυνση του καλλιτεχνικού της διευθυντή και καταξιωμένου αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού, η ΚΟΑ παρουσιάζει επίσης την αριστουργηματική σκηνική μουσική του Φέλιξ Μέντελσον για το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Η ικανότητα της μουσικής του Γερμανού συνθέτη να αποτυπώνει ανάγλυφα τον ονειρικό, παραμυθένιο και γεμάτο απρόοπτα κόσμο της σαιξπηρικής κωμωδίας θεωρείται – και είναι – αξεπέραστη. Νεράιδες και ξωτικά, έρωτες, πάθη και μαγεία, συμπυκνώνονται μοναδικά μέσα σε γλαφυρές μουσικές φράσεις, αιθέρια ηχοχρώματα, νευρώδεις ρυθμούς και λυρικές μελωδίες, δημιουργώντας ένα ηχητικό σύμπαν απολύτως αντάξιο της αστείρευτης δραματουργικής φαντασίας του Σαίξπηρ!
29 Ιουνίου / Air

Οι Γάλλοι πρωτοπόροι της ηλεκτρονικής μουσικής έρχονται στην Ελλάδα για να προσφέρουν στο κοινό τους μια μαγευτική εμπειρία την Κυριακή, 29 Ιουνίου, στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Κάτω από το φως της Ακρόπολης, έχουν υποσχεθεί μια εντυπωσιακή παράσταση που θα καθηλώσει το κοινό με την μοναδική ατμόσφαιρα. Η βραδιά θα είναι αφιερωμένη στο εμβληματικό τους άλμπουμ Moon Safari, το οποίο θα ερμηνεύσουν ζωντανά, προσφέροντας μια αξέχαστη μουσική εμπειρία.
Δύο φοιτητές αστροφυσικής και αρχιτεκτονικής μπαίνουν σε ένα μπαρ στο φεγγάρι. Αυτό ακούγεται σαν την αρχή ενός αστείου — αλλά στα σβησμένα φώτα του 20ού αιώνα, έγινε πραγματικότητα, αφήνοντας ανεξίτηλο αποτύπωμα στον κόσμο της ποπ κουλτούρας. Στις 16 Ιανουαρίου 1998, οι Air κυκλοφόρησαν το Moon Safari, ένα άλμπουμ που εκτόξευσε τους Nicolas Godin και Jean-Benoît Dunckel στην κορυφή της ηλεκτρονικής μουσικής. Ήταν δύο νέοι με μόλις ένα EP στο ενεργητικό τους, αλλά με σιγουριά και εμπειρία που έμοιαζε με αυτή έμπειρων επαγγελματιών. Οι Godin και Dunckel είχαν την ικανότητα να δημιουργούν ποπ κομμάτια που μπορούσαν, και όντως κατάφεραν, να μαγέψουν τα μαζικά μέσα ενημέρωσης: το Moon Safari περιέχει ένα σύμπαν. Σήμερα, η κληρονομιά του άλμπουμ είναι κανονική, αλλά όταν κυκλοφόρησε, η επιτυχία του δεν ήταν καθόλου εξασφαλισμένη.
1 Ιουλίου / Max Richter

Αυτό το καλοκαίρι, ο Max Richter έρχεται με τις μελωδίες του στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Σε μία σπάνια εμφάνιση στην Ελλάδα, ένας από τους πιο επιδραστικούς συνθέτες της εποχής μας θα παρουσιάσει την Τρίτη 1 Ιουλίου μια επιλεγμένη ανθολογία από τα σημαντικότερα έργα του.
Συνδυάζοντας την κλασική μουσική με τον ηλεκτρονικό μινιμαλισμό και τη φιλοσοφική πρόθεση, η μουσική του Richter έχει ένα αναγνωρίσιμο ύφος και καταλαμβάνει μια μοναδική θέση στο σύγχρονο μουσικό τοπίο: πνευματικά απαιτητική και ταυτόχρονα άμεσα προσβάσιμη. Από την στοιχειωτική ομορφιά του "The Blue Notebooks", στην υπνωτιστική έκταση του "Sleep" και το πολιτικά φορτισμένο "Voices", τα έργα του λειτουργούν ως προσωπικοί στοχασμοί αλλά και συλλογικές καταγραφές. Τα soundtrack του—από το "Arrival" του Denis Villeneuve μέχρι τη σειρά "The Leftovers" του HBO—έχουν γίνει πολιτισμικά σημεία αναφοράς.
11 Ιουλίου /
11 Ιουλίου / Yussou N'Dour & Le Super Étoile de Dakar
Ο Γιουσού Ν΄Ντουρ είναι ένας από τους σημαντικότερους Αφρικανούς τραγουδιστές, τραγουδοποιούς και συνθέτες, γνωστός την ανάμιξη της Σενεγαλέζικης παραδοσιακής μουσικής mbalax με την τζαζ, τη σόουλ και την ποπ.
Η χαρακτηριστική φωνή και οι δυνατές ερμηνείες του, αλλά και οι στίχοι του που καταπιάνονται συχνά με θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης είναι τα χαρακτηριστικά μιας καλλιτεχνικής πορείας που εκτείνεται σε δεκαετίες, κατά τη διάρκεια της οποίας έχει συνεργαστεί με σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως ο Μπρούς Σπρίνγκστιν, ο Πίτερ Γκάμπριελ, ο Πολ Σάιμον, ο Στινγκ και ο Λου Ριντ, έχει κερδίσει πολλά διεθνή βραβεία και διακρίσεις για τη συνεισφορά του στις τέχνες και έχει αποκτήσει ένα αφοσιωμένο κοινό παγοσμίως.
Εκτός από τη μουσική του καριέρα, ο Γιουσού Ν΄Ντουρ είναι γνωστός και για το ακτιβιστικό του έργο, καθώς έχει συμμετάσχει σε διάφορες ανθρωπιστικές προσπάθειες και πολιτικές δράσεις, είναι πρεσβευτής καλής θελήσεως της UNISEF και αντίστοιχα πρεσβευτής των Ηνωμένων Εθνών, ενώ έχει διατελέσει και υπουργός Τουρισμού της Σενεγάλης.
Είτε παρουσιάζει τη μουσική του ζωντανά είτε υποστηρίζει την κοινωνική αλλαγή, ο αντίκτυπος του Γιουσού Ν΄Ντουρ είναι αναμφισβήτητος, ενισχύοντας την κληρονομιά του ως μια από τις κορυφαίες φωνές της σύγχρονης αφρικανικής μουσικής.
11 Ιουλίου / Yussou N'Dour & Le Super Étoile de Dakar

Ο Γιουσού Ν΄Ντουρ είναι ένας από τους σημαντικότερους Αφρικανούς τραγουδιστές, τραγουδοποιούς και συνθέτες, γνωστός την ανάμιξη της Σενεγαλέζικης παραδοσιακής μουσικής mbalax με την τζαζ, τη σόουλ και την ποπ.
Η χαρακτηριστική φωνή και οι δυνατές ερμηνείες του, αλλά και οι στίχοι του που καταπιάνονται συχνά με θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης είναι τα χαρακτηριστικά μιας καλλιτεχνικής πορείας που εκτείνεται σε δεκαετίες, κατά τη διάρκεια της οποίας έχει συνεργαστεί με σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως ο Μπρούς Σπρίνγκστιν, ο Πίτερ Γκάμπριελ, ο Πολ Σάιμον, ο Στινγκ και ο Λου Ριντ, έχει κερδίσει πολλά διεθνή βραβεία και διακρίσεις για τη συνεισφορά του στις τέχνες και έχει αποκτήσει ένα αφοσιωμένο κοινό παγοσμίως.
Εκτός από τη μουσική του καριέρα, ο Γιουσού Ν΄Ντουρ είναι γνωστός και για το ακτιβιστικό του έργο, καθώς έχει συμμετάσχει σε διάφορες ανθρωπιστικές προσπάθειες και πολιτικές δράσεις, είναι πρεσβευτής καλής θελήσεως της UNISEF και αντίστοιχα πρεσβευτής των Ηνωμένων Εθνών, ενώ έχει διατελέσει και υπουργός Τουρισμού της Σενεγάλης.
Είτε παρουσιάζει τη μουσική του ζωντανά είτε υποστηρίζει την κοινωνική αλλαγή, ο αντίκτυπος του Γιουσού Ν΄Ντουρ είναι αναμφισβήτητος, ενισχύοντας την κληρονομιά του ως μια από τις κορυφαίες φωνές της σύγχρονης αφρικανικής μουσικής.
& Le Super Étoile de Dakar
Ο Γιουσού Ν΄Ντουρ είναι ένας από τους σημαντικότερους Αφρικανούς τραγουδιστές, τραγουδοποιούς και συνθέτες, γνωστός την ανάμιξη της Σενεγαλέζικης παραδοσιακής μουσικής mbalax με την τζαζ, τη σόουλ και την ποπ.
Η χαρακτηριστική φωνή και οι δυνατές ερμηνείες του, αλλά και οι στίχοι του που καταπιάνονται συχνά με θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης είναι τα χαρακτηριστικά μιας καλλιτεχνικής πορείας που εκτείνεται σε δεκαετίες, κατά τη διάρκεια της οποίας έχει συνεργαστεί με σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως ο Μπρούς Σπρίνγκστιν, ο Πίτερ Γκάμπριελ, ο Πολ Σάιμον, ο Στινγκ και ο Λου Ριντ, έχει κερδίσει πολλά διεθνή βραβεία και διακρίσεις για τη συνεισφορά του στις τέχνες και έχει αποκτήσει ένα αφοσιωμένο κοινό παγοσμίως.
Εκτός από τη μουσική του καριέρα, ο Γιουσού Ν΄Ντουρ είναι γνωστός και για το ακτιβιστικό του έργο, καθώς έχει συμμετάσχει σε διάφορες ανθρωπιστικές προσπάθειες και πολιτικές δράσεις, είναι πρεσβευτής καλής θελήσεως της UNISEF και αντίστοιχα πρεσβευτής των Ηνωμένων Εθνών, ενώ έχει διατελέσει και υπουργός Τουρισμού της Σενεγάλης.
Είτε παρουσιάζει τη μουσική του ζωντανά είτε υποστηρίζει την κοινωνική αλλαγή, ο αντίκτυπος του Γιουσού Ν΄Ντουρ είναι αναμφισβήτητος, ενισχύοντας την κληρονομιά του ως μια από τις κορυφαίες φωνές της σύγχρονης αφρικανικής μουσικής.
13 Ιουλίου / Μίκης Θεοδωράκης – Οδυσσέας Ελύτης: Το Άξιον Εστί

Το 2025 έχει ανακηρυχθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού "Έτος Μίκη Θεοδωράκη", καθώς συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη. Συμμετέχοντας στον τιμητικό εορτασμό, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρουσιάζει το μεγαλειώδες Άξιον Εστί, την ποιητική σύνθεση του Οδυσσέα Ελύτη που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης. Διπλά εμβληματικό έργο του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού, το Άξιον Εστί είναι ένα λαϊκό ορατόριο για λαϊκό τραγουδιστή, ψάλτη, αναγνώστη, μεικτή χορωδία, λαϊκά όργανα και συμφωνική ορχήστρα. Έξι δεκαετίες μετά την πρώτη του ζωντανή παρουσίαση (19 Οκτωβρίου 1964, Θέατρο Rex – Μαρίκα Κοτοπούλη), θα απολαύσουμε μια λαμπρή συναυλία με κορυφαίους συντελεστές, αντάξια της ακτινοβολίας του εθνικού μας συνθέτη. Ο Γιώργος Νταλάρας είναι ο λαϊκός τραγουδιστής και ο Δημήτρης Πλατανιάς ερμηνεύει τα μέρη του ψάλτη, ενώ τα αναγνώσματα των "Παθών" απαγγέλλει ο Δημήτρης Καταλειφός. Μαζί τους, η Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, η Χορωδία της ΕΡΤ και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη.
Η συναυλία ανοίγει με το μεγαλεπήβολο Συμφωνικό Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Μανώλη Καλομοίρη, πρωτεργάτη της Ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής, με σολίστ τον χαρισματικό Τίτο Γουβέλη. Δεν είναι πολλοί οι πιανίστες που μπορούν να αναμετρηθούν με ένα τέτοιο έργο, ο Γουβέλης όμως είναι σίγουρα ένας από αυτούς.
Δύο έργα εμβληματικά, που τα χωρίζει η τραγωδία της Κατοχής και του Εμφυλίου, αλλά τα ενώνει η κοινή και στα δύο αναζήτηση μιας βαθιά βιωμένης ελληνικότητας, αποκτούν, κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης, διαστάσεις που δεν θα είχαν σε μια συνηθισμένη αίθουσα συναυλιών. Την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών διευθύνει ο Μύρων Μιχαηλίδης.
15 Ιουλίου / Mahler Chamber Orchestra – Yuja Wang
Η Mahler Chamber Orchestra (Ορχήστρα Δωματίου Μάλερ), από τις δυναμικότερες ορχήστρες της Ευρώπης, επανέρχεται στο Ηρώδειο 15 χρόνια μετά την τελευταία της εμφάνιση στο Φεστιβάλ το 2010, υπό τη διεύθυνση του ανερχόμενου τότε Κωνσταντίνου Καρύδη. Στη φετινή συναυλία, σολίστ και μαέστρος θα είναι η σπουδαία Κινέζα πιανίστρια Γιούτζα Γουάνγκ, που μας μάγεψε με την ερμηνεία της το 2019 στο ρωμαϊκό ωδείο.
Ο Μάλερ ήταν ο αγαπημένος συνθέτης του θρυλικού Ιταλού μαέστρου Κλάουντιο Αμπάντο, και για να τον τιμήσει, έδωσε το όνομά του στην ορχήστρα που ίδρυσε το 1997. Πρόκειται για μια διεθνή νομαδική κολεκτίβα με πυρήνα 45 εξαιρετικούς μουσικούς από 20 χώρες, χωρίς σταθερή έδρα. Αντίθετα, κατά καιρούς φιλοξενείται σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις, όπου τα μέλη της συναντιούνται για να προετοιμάσουν τις παγκόσμιες περιοδείες του συνόλου.
Με την καλλιτεχνική ώθηση του ιδρυτή και μέντορά της Αμπάντο και στη συνέχεια του Ντάνιελ Χάρντινγκ, που είναι ο επίτιμος μαέστρος της, η Mahler Chamber Orchestra διευρύνει διαρκώς τους ορίζοντές της, χάρη και στις μακρόπνοες καλλιτεχνικές συνεργασίες της με σολίστ και αρχιμουσικούς.
Η φημισμένη ορχήστρα δίνει συχνά συναυλίες χωρίς μαέστρο, υπό την καθοδήγηση μουσικών από το δίκτυο των καλλιτεχνικών συνεργατών της. Σ’ αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η συναυλία που θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στο Ηρώδειο. Η χαρισματική Γιούτζα Γουάνγκ θα διευθύνει την ορχήστρα από το πιάνο της, και με το συναισθηματικό βάθος της ερμηνείας της αναμένεται να δώσει φρέσκια πνοή στον καλλιεργημένο και ευαίσθητο ήχο που είναι το σήμα κατατεθέν του συνόλου.
17 Ιουλίου / KISMET – Dave Holland / Chris Potter / Kevin Eubanks / Obed Calvaire

Εμβληματική μορφή της τζαζ με θρυλική πορεία, ο Βρετανός κοντραμπασίστας και συνθέτης Ντέιβ Χόλαντ έρχεται φέτος το καλοκαίρι στην Αθήνα, με τον στενό του συνεργάτη Κρις Πότερ και το νέο τους κουαρτέτο Kismet, για μια μοναδική βραδιά στο Ηρώδειο που αναμένεται να είναι μια πραγματική τζαζ μυσταγωγία.
Το κάλεσμα από τον Miles Davis το 1968 να μπει στην μπάντα του ως μπασίστας ήταν η ώθηση που έφερε τον Χόλαντ στο υψηλότερο επίπεδο της διεθνούς τζαζ σκηνής, σε ηλικία 22 ετών, για να ξεκινήσει ένα συναρπαστικό ταξίδι που συνεχίζεται ακόμα. Ήταν βασικό μέλος του περίφημου Lost Quintet του Ντέιβις (1968-1969, μαζί με τους Chick Corea, Wayne Shorter και Jack DeJohnette) και συμμετείχε στην ηχογράφηση των δίσκων Filles de Kilimanjaro, In a Silent Way και Bitches Brew – που άλλαξαν διά παντός το πρόσωπο της τζαζ και της σύγχρονης μουσικής εν γένει – ενώ συνέχισε να παίζει με τον Ντέιβις και μετά τη διάλυση των σταθερών κουιντέτων του.
19 Ιουλίου / Ντανιίλ Τρίφονοφ
Ο σπουδαίος βιρτουόζος πιανίστας Ντανιίλ Τρίφονοφ επιστρέφει στο Ηρώδειο, μετά τον θρίαμβο της συναυλίας του 2021 με την ΚΟΑ, για ένα μοναδικό ρεσιτάλ. Συνδυάζοντας την άψογη τεχνική με σπάνια ευαισθησία και βάθος, οι ερμηνείες του Τρίφονοφ αποτελούν διαρκή πηγή δέους. Συμπράττει με τις σπουδαιότερες ορχήστρες παγκοσμίως και μαγεύει το κοινό σε κάθε σόλο ρεσιτάλ πιάνου. Το 2018 βραβεύτηκε με Grammy, ενώ οι ηχογραφήσεις του για την Deutsche Grammophon και οι συναυλίες του είναι πάντα αφορμή για τιμητικές διακρίσεις και εγκωμιαστικά αφιερώματα στον διεθνή τύπο. Για το παίξιμο του Τρίφονοφ η θρυλική Μάρτα Άργκεριχ έχει πει ότι δεν έχει ξανακούσει τίποτα παρόμοιο, και οι βρετανικοί Times υπερθεμάτισαν γράφοντας πως είναι αναμφίβολα ο μεγαλύτερος πιανίστας της εποχής μας.
26, 27, 29, 30 Ιουλίου / "Ριγολέττος" του Τζουζέππε Βέρντι

Με την αναβίωση του Ριγολέττου του Τζουζέππε Βέρντι στη σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου θα ολοκληρωθεί η καλλιτεχνική περίοδος 2024/25 στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Στον Ριγολέττο –μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του ρεπερτορίου– ο Βέρντι αλλάζει σελίδα στη συνθετική του διαδρομή και παρουσιάζει μια σύνθεση με ξεκάθαρο στίγμα και αυξημένη διάθεση για πειραματισμό. Οι μεταπτώσεις ανάμεσα σε λυρικές και δραματικές σκηνές εξασφαλίζουν τη διαρκή ροή της υπόθεσης με μεγάλη ταχύτητα.
Ακολούθησε το Αθηνόραμα στο Facebook και το Instagram.