«Λούφα και παραλλαγή»: η μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη για την ταινία του Νίκου Περάκη

Την ταινία "Λούφα και παραλλαγή" ψήφισαν οι χρήστες του athinorama.gr ως την καλύτερη ελληνική ταινία της 40ετίας που κυκλοφορεί το "Αθηνόραμα". Αυτό μας δίνει την αφορμή να αναφερθούμε στην μουσική που έγραψε για το σάουντράκ της ο Νίκος Μαμαγκάκης.

«Λούφα και παραλλαγή»: η μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη για την ταινία του Νίκου Περάκη

Την ταινία "Λούφα και παραλλαγή" ψήφισαν οι χρήστες του athinorama.gr ως την καλύτερη ελληνική ταινία της 40ετίας που κυκλοφορεί το "Αθηνόραμα". Αυτό μας δίνει την αφορμή να αναφερθούμε στην μουσική που έγραψε για το σάουντράκ της ο Νίκος Μαμαγκάκης.

«Λούφα και παραλλαγή»: η μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη για την ταινία του Νίκου Περάκη - εικόνα 1

Μπροστά στο τεράστιο και ιδιαίτερης σημασίας έργο του στη σύγχρονη μουσική, η μουσική που έγραψε για το σινεμά ο Νίκος Μαμαγκάκης μπορεί να φαντάζει (σ’ εμάς!) υποσημείωση – έχει όμως τη σημασία της. Και, βέβαια, την αξία της και την ομορφιά της! Αν θέλουμε να μιλήσουμε, λοιπόν, για την μουσική του Μαμαγκάκη στο ελληνικό σινεμά, θα αναφερθούμε οπωσδήποτε στην κλασική κιθαριστική «Εκδρομή» του Τάκη Κανελλόπουλου, στις «βουγιουκλακικές» ταινίες του Ντίνου Δημόπουλου («Η νεράιδα και το παλικάρι», «Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά», «Η αρχόντισσα και ο αλήτης»), στις ταινίες του Νίκου Περάκη («Άρπα κόλλα», «Βίος και πολιτεία», «Προστάτης οικογενείας» και, φυσικά, «Λούφα και παραλλαγή» μεταξύ άλλων).

«Λούφα και παραλλαγή»: η μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη για την ταινία του Νίκου Περάκη - εικόνα 2

Η φιλία και η συνεργασία του Περάκη με τον Μαμαγκάκη χρονολογείται από τα ‘70’s, όταν και οι δύο βρίσκονταν και δούλευαν στη Γερμανία. Ο Μαμαγκάκης υπογράφει μουσικά τις πρώτες ταινίες του Περάκη (“Bomber & Paganini”, “Milo-Milo”) και φυσικό είναι η συνεργασία αυτή να συνεχίζεται και στην «ελληνική» περίοδο του σκηνοθέτη καθώς ο μεγάλος συνθέτης αναγνωρίζει στις κωμωδίες του Νίκου Περάκη αυθεντικές αριστοφανικές ποιότητες. Η «Λούφα και παραλλαγή» είναι μια ξεχωριστή στιγμή στην σκηνοθετική του πορεία.

«Λούφα και παραλλαγή»: η μουσική του Νίκου Μαμαγκάκη για την ταινία του Νίκου Περάκη - εικόνα 3

Ο Νίκος Μαμαγκάκης εδώ χρησιμοποιεί ένα βασικό εμβατηριακό θέμα («Τίτλοι») το οποίο εν συνεχεία ακούμε σε διάφορες «λούφες» και παραλλαγές – δύο εκ των οποίων είναι κιθαριστικές, με την Έλενα Παπανδρέου. Η γραφή του Μαμαγκάκη είναι τέλεια και αξιολογείται στην λεπτομέρειά της – πράγμα που ενδεχομένως να «χάνεται» μέσα στη ροή της ταινίας, και αυτό σημαίνει πως ο καλύτερος τρόπος για να εκτιμηθεί είναι εδώ, στον δίσκο.

Αυτό που ξεχωρίζει βέβαια στο σάουντρακ είναι η αναβίωση – υπό μορφήν παρωδίας – ενός παλιότερου τραγουδιού του Νίκου Μαμαγκάκη. Το «Σ’ αγαπώ, σ’ αγαπώ», που πρωτοακούστηκε από την Τζένη Βάνου στη «Λεωφόρο του μίσους» του Νίκου Φώσκολου, όσο κι αν φαλτσάρει εδώ, διατηρεί τη συγκινησιακή του υφή άφθαρτη. Η μελωδία του ακούγεται και ως σαξοφωνική cocktail music λίγο πιο κάτω.

Το «Λαϊκό τραγουδάκι», ένα ψιλομουρμούρικο σε στίχους του Νίκου Περάκη, τραγουδισμένο από τον Θοδωρή Παπαδόπουλο της Οπισθοδρομικής Κομπανίας, έρχεται να ολοκληρώσει τη μουσική θεματική της ταινίας.

Φυσικά, ο Νίκος Μαμαγκάκης έγραψε και άλλα κομμάτια και cues για τη «Λούφα και παραλλαγή» που όμως δεν ακούγονται στην ταινία. Δύο από τα τραγούδια αυτά είναι το «Ο τελευταίος σκοπός» σε στίχους Δημήτρη Ιατρόπουλου που τραγουδάει ο Λάκης Χαλκιάς και το «Τσιφτετέλι» που τραγουδάει η Ελευθερία Αρβανιτάκη. [Μην ξεχνάμε πως βρισκόμαστε στο 1984, δυο χρόνια μετά από τότε που ο Μαμαγκάκης μας έδωσε το αριστουργηματικό του «Κέντρο διερχομένων», μια υπέροχη σπουδή πάνω στο ζεϊμπέκικο, σε ποίηση Γιώργου Ιωάννου. Είναι δίσκος θεμελιώδης για την ελληνική μουσική – και ο πρώτος που αναδεικνύει τις ποιότητες μιας κορυφαίας (μας) τραγουδίστριας].

Εντυπωσιακό, φυσικά, για την εποχή είναι και το εξώφυλλο του δίσκου – που είναι η αφίσα της ταινίας – με την militair «αποκαλυπτική» πόζα της Rocky Taylor, με το όπλο παρά πόδα! Νομίζω πως η «Λούφα και παραλλαγή» του Νίκου Μαμαγκάκη είναι δίσκος που αξίζει να έχει κανείς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Αναβίωση του "Ριγολέττου" της Ευαγγελάτου για τη Λυρική στο Ηρώδειο: Όταν το εκπληκτικό μουσικό σκέλος απογειώνει μία άνιση παραγωγή

Με μία από κάθε άποψη επιτυχημένη αναβίωση της παλαιότερης παραγωγής του "Ριγολέττου" του Βέρντι, που σκηνοθέτησε για την Εθνική Λυρική Σκηνή η Κατερίνα Ευαγγελάτου, έπεσε χθες -προσωρινή- οπερατική αυλαία στο Ηρώδειο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΥΤΥΧΙΟς Δ. ΧΩΡΙΑΤΑΚΗς
01/08/2025

"Μνήμη και φως" της Μαρίας Κάλλας θα λούσει τη Ρωμαϊκή Αγορά

Μια συναυλία την ημέρα που συμπληρώνονται 48 χρόνια από τον θάνατο της μεγάλης ντίβας, με γνωστές άριες από τη Χριστίνα Πουλίτση και τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Κλασική ινδική μουσική στο Πήλιο

Ο δεξιοτέχνης Sugata Roy Chowdhury συναντά τον ταλαντούχο Γιάννη Ζάννη σε μια συναυλία με παραδοσιακά όργανα και ρυθμούς από την Ινδία.

Όλα όσα θα δούμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την καλλιτεχνική περίοδο 2025-2026

Το φετινό πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ενώνει την παγκόσμια πρωτοπορία με την εγχώρια καλλιτεχνική σκηνή, φιλοξενώντας κορυφαίους ερμηνευτές, μεγάλες ορχήστρες, δυνατές συμπράξεις και καινοτόμες παραγωγές για όλες τις ηλικίες.

Τα συναυλιακά νέα του Αυγούστου

Η Αθήνα έχει ησυχάσει για τα καλά, με λίγα αλλά καλά μουσικά ραντεβού να κρατούν συντροφιά σε όσους έχουν μείνει πίσω.

Μια βραδιά μνήμης για τον Θάνο Μικρούτσικο στην Αγία Άννα Εύβοιας

Στο πλαίσιο του προγράμματος "Το Μέγαρο στη Βόρεια Εύβοια".

Η Gloria Gaynor κατέκτησε τη σκηνή του Sani Festival

Mια βραδιά γεμάτη συγκίνηση, χορό και διαχρονικά τραγούδια στον Λόφο της Σάνης.