
Η Ελένη Τσαλιγοπούλου, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Φοίβος Δεληβοριάς, η Σοφία Παπάζογλου, ο Απόστολος Ρίζος, η Ρένα Μόρφη, ο Γιάννης Διονυσίου και ο Αντώνης Αντωνίου (Monsieur Doumani) ενώνουν τις φωνές τους σε μια μοναδική γιορτή στο Ηρώδειο, στις 11 Σεπτεμβρίου, παρέα με τον "Τεμπέλη Δράκο" του Γιώργου Χατζηπιερή.
Γεννημένος από μνήμες της Κύπρου, τη μαγεία του Τροόδους και τη σπίθα της έμπνευσης, ο Δράκος εξελίχθηκε σε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του παιδικού τραγουδιού, με εκατοντάδες εκατομμύρια θεάσεις στο διαδίκτυο. Απλότητα, ειλικρίνεια και αμεσότητα έκαναν τα τραγούδια του να αγαπηθούν εξίσου από παιδιά και ενήλικες, αποδεικνύοντας πως το παιδικό τραγούδι μπορεί να έχει δύναμη, διάρκεια και ουσία. Στο Ηρώδειο, ο κόσμος του Δράκου ζωντανεύει· διαβάστε όσα μας είπε ο δημιουργός του.
Κύριε Χατζηπιερή, παράλληλα με τη μουσική έχετε και μια καριέρα στο χώρο της νομικής. Πόσο διαφορετικοί είναι αυτοί οι δύο κόσμοι για εσάς και βρίσκετε ποτέ γέφυρες ανάμεσά τους;
Ασχολούμαι με εξειδικευμένα νομικά θέματα όπως συγχωνεύσεις εταιρειών, χρηματοοικονομικά, κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών, κοινοπραξίες και άλλα παρόμοια. Δεν πάω δικαστήρια και προσπαθώ οι υποθέσεις που αναλαμβάνω να έχουν θετικό πρόσημο και να προσθέτουν αξία. Με αυτό τον τρόπο δημιουργώ ένα επαγγελματικό κέλυφος που αφήνει καθαρό τον εσωτερικό μου κόσμο μέσα από τον οποίο γεννιούνται τα τραγούδια. Σε ένα άλλο επίπεδο, η μουσική ενασχόληση με βοηθά στο να δουλεύω δημιουργικά, να έχω ανοικτούς ορίζοντες και να βρίσκω λύσεις. Η δε νομική με βοηθά στη μουσική με το να είμαι οργανωμένος και αποτελεσματικός.
Όταν κάθεστε να γράψετε ένα παιδικό τραγούδι, ποιο είναι το πρώτο που γεννιέται μέσα σας; Η μελωδία, οι στίχοι, μια εικόνα;
Πολύ σπάνια θα κάτσω και θα πω "τώρα θα γράψω ένα παιδικό τραγούδι". Συνήθως έρχεται η έμπνευση από ένα γεγονός, ένα βιβλίο, μια εικόνα, ένα διάλογο, ένα περίπατο στη φύση, μια ονειροπόληση. Είναι σαν μια σπίθα που έρχεται ουρανοκατέβατη και μεταφέρει το σπόρο του τραγουδιού. Από κει και πέρα προσπαθώ να αφουγκραστώ τις ανάγκες του ίδιου του τραγουδιού, να του φορέσω τα ρούχα που του πάνε, και όταν μου πει ότι είναι έτοιμο, να του ανοίξω την εξώπορτα και να το αφήσω για να διαγράψει τη δική του πορεία στον κόσμο.
Τα τραγούδια σας τα αγαπούν και οι ενήλικες. Πιστεύετε ότι το παιδικό τραγούδι πρέπει να έχει πολλά "στρώματα" για να συγκινεί μικρούς και μεγάλους;
Ακριβώς το αντίθετο. Η ουσία υπάρχει και η συγκίνηση προκαλείται με την απλότητα, την ειλικρίνεια και την αμεσότητα.
Πόσο σας έχει επηρεάσει η Κύπρος στη μουσική σας; Υπάρχουν βιώματα από εκεί που περνούν μέσα στα τραγούδια;
Όταν προσπαθείς να επικοινωνήσεις και να μεταφέρεις μηνύματα, είναι σημαντικό να είσαι αληθινός, να προβάλλεις προς τα έξω τη βαθιά σου φύση. Επομένως όλα τα τραγούδια μεταφέρουν με κάποιον τρόπο το μέρος που γεννήθηκα και ζω. Σε κάθε δίσκο υπάρχει κι ένα Κυπριακό τραγούδι, το οποίο λειτουργεί ως δηλωτικό της καταγωγής μου αλλά και ως μικρή ψηφίδα στο πολύχρωμο μωσαϊκό της Ελληνικής γλώσσας.

Η Κύπρος έχει βιώσει δύσκολες στιγμές με την εισβολή και κατοχή. Πώς η εμπειρία αυτή ή η αναγκαστική απομάκρυνση από τα χωριά σας έχει επηρεάσει τη φαντασία και τις ιστορίες του "Τεμπέλη Δράκου";
Έζησα μέχρι τα 14 μου χρόνια στο χωριό μου την Ακανθού, ένα παραδεισένιο μέρος με θάλασσες, βουνά, κάμπους, μυρωδιές, μύθους, αγίους, και την αίσθηση της απόλυτης οικειότητας με έναν τόπο. Όταν αναγκαστήκαμε να φύγουμε όπως - όπως στις 14 Αυγούστου του 1974, δημιουργήθηκε μέσα μου ένας γκρεμός χωρίς πάτο, προσπαθούσα να πιαστώ από κάπου. Η λογοτεχνία ήταν ένα μεγάλο αποκούμπι. Ξεκίνησα να διαβάζω ότι υπήρχε στη βιβλιοθήκη του σχολείου ίσως για "να φωτίσω τις αιτίες που μ’ αφήνουνε μισό". Μετά ήρθε η ανάγκη για δημιουργία η οποία γεφυρώνει το χάσμα και δημιουργεί ισορροπίες. Μια άλλη πτυχή είναι πως όταν φεύγαμε, έκλεισα στο κουτάκι της μνήμης τα τοπία, τις γεύσεις, τα χρώματα, τις μυρωδιές και τους ανθρώπους και διατηρήθηκαν χωρίς να ξεθωριάσουν μέχρι σήμερα. Μέσα από αυτό το κουτάκι αναβλύζουν αρκετές ιστορίες ή στιγμές του "Τεμπέλη Δράκου".
Η ιστορία του "Ελεφαντάκι" συνδέεται με την αναζήτηση ενός χαμένου παραμυθιού μετά την εισβολή. Τι σας δίδαξε αυτή η διαδικασία για τη δημιουργία και τη δύναμη της φαντασίας;
Ναι, όταν μας "επετράπη" να επισκεφτούμε τα κατεχόμενα χωριά μας το 2003, έψαξα να βρω το αγαπημένο μου παραμύθι "Λόπο το Ελεφαντάκι", στο σπίτι μου που το κατοικούσαν έποικοι. Δεν βρήκα τίποτα, είχαν λεηλατηθεί τα πάντα. Η στιγμιαία απογοήτευση μετατράπηκε σε πείσμα για να αναπλάσω τα αισθήματα φιλίας, τρυφερότητας, χαράς και παιχνιδιού στη σχέση του παιδιού με το ζωάκι του. Έτσι, φτιάχτηκε το "Ελεφαντάκι". Η φαντασία είναι τελικά εργαλείο με το οποίο μπορείς να αναπλάσεις τα πάντα. Kαταργεί κανόνες, ανοίγει ορίζοντες, μετατρέπει το αρνητικό σε θετικό, δημιουργεί νέους κόσμους.
Αν ο "Τεμπέλης Δράκος" ήταν πραγματικό πρόσωπο και ζούσε στην Κύπρο, πού θα τον
φανταζόσασταν;
Ψηλά στο βουνό του Τροόδους, σε μια δύσβατη περιοχή που την ξέρουν λίγοι. Σε ένα ξέφωτο, θα είχε ένα μικρό σπιτάκι. Γύρω γύρω πεύκα, αγριομηλιές, αηδόνια στα κλαριά και αγρινά να περιφέρονται ελεύθερα. Μέσα στο σπίτι το τζάκι αναμμένο και το πάτωμα στρωμένο με πολλά χαλιά. Ένας καναπές με πολλά μαξιλάρια και δίπλα μια κιθάρα. Έξω να ρίχνει χιόνι και στη χύτρα να βράζει η σούπα με άγρια μανιτάρια.
Όταν ξεκινούσατε, φανταζόσασταν ποτέ ότι ο "Τεμπέλης Δράκος" θα έφτανε σε εκατοντάδες εκατομμύρια θεάσεις στο YouTube;
Όταν ξεκίνησα να γράφω τα τραγούδια του Τεμπέλη Δράκου, δεν υπήρχε YouTube. Έχοντας αποκομίσει αρκετές εμπειρίες από προηγούμενες δισκογραφικές δουλειές με "ενήλικο" περιεχόμενο, ήξερα να χειριστώ το υλικό που είχα και με τη βοήθεια των πολύ ξεχωριστών συνεργατών μου, έφτιαξα ένα αποτέλεσμα με πολλή αγάπη και στοργή που με ικανοποιούσε πλήρως. Από κει και πέρα, τα τραγούδια πήραν το δικό τους δρόμο και διέγραψαν από μόνα τους αυτή την εντυπωσιακή πορεία για την οποία χαίρομαι πραγματικά.
Σήμερα που η μουσική καταναλώνεται κυρίως μέσα από το διαδίκτυο, πώς φαντάζεστε ότι θα ακούγονται τα παιδικά τραγούδια σε είκοσι χρόνια από τώρα;
Το περιεχόμενο γίνεται όλο και πιο εξατομικευμένο. Η πληροφόρηση προσφέρεται κατακερματισμένη και φτάνει στον καθένα μας σπρωγμένη είτε από κέντρα εξουσίας είτε μέσα από καμπάνιες προβολής. Έτσι όπως η τεχνολογία αλλάζει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και με γεωμετρική πρόοδο είναι πολύ πιθανόν στο μέλλον να μην επιλέγουμε τη μουσική και τα τραγούδια αλλά να έρχονται σε μας όποτε νοιώσουμε ότι θέλουμε να ακούσουμε κάτι. Θα υπάρχουν τεχνολογικά μέσα ή συσκευές που θα αντιλαμβάνονται την ανάγκη και θα παίζουν κάτι που θα είναι καλύτερο από αυτό που θα επιλέγαμε μόνοι μας. Δεν θα μπορεί να ξεχωρίσει κάποιος αν είναι προϊόν ανθρώπινης ή τεχνητής νοημοσύνης. Παράλληλα όμως θα υπάρχει πάντα η ανάγκη να τραγουδάμε σε παρέες, να νανουρίζουμε τα παιδιά, να έχουμε χορωδίες και να μαθαίνουμε μουσικά όργανα.

Ο Τεμπέλης Δράκος" μετρά ήδη πέντε δίσκους. Κοιτάζοντάς τους όλους μαζί, τι πιστεύετε ότι ενώνει αυτό το μουσικό ταξίδι και πώς έχει εξελιχθεί ο Δράκος μέσα στα χρόνια;
Το απόλυτο συνεκτικό στοιχείο είναι ότι βγήκαν όλα αβίαστα, το κάθε τραγούδι σαν ξεχωριστός πλανήτης που του δόθηκε αγάπη και φροντίδα. Μακριά από εγωισμούς, ματαιοδοξία και σκοπιμότητα και με έγνοια να μπορέσω να επικοινωνήσω στα ίσα με τα παιδιά και να τους προσφέρω σε επίπεδο παραγωγής ότι καλύτερο υπάρχει.
Πόσοι καλλιτέχνες έχουν συμμετάσχει συνολικά μέχρι σήμερα στο μουσικό ταξίδι του Δράκου;
Τουλάχιστον 25. Όλοι καταξιωμένοι, με τιμιότητα και επαγγελματισμό σε αυτό που κάνουν αλλά κυρίως με θετική αύρα και καλοσύνη.
Πόσο ρόλο παίζει για εσάς ο ενορχηστρωτής; Πώς γίνεται η συνεργασία σας ώστε το τραγούδι να πάρει την τελική του μορφή;
Ο Μάριος Τακούσιης είναι ο μόνιμος ενορχηστρωτής του "Τεμπέλη Δράκου". Σε κάποια φάση που δεν είχε χρόνο με παρέπεμψε στον κουμπάρο του τον Χρίστο Ανδρέου που ενορχήστρωσε δύο Χριστουγεννιάτικα τραγούδια. Ο Μάριος είναι ο υπεύθυνος για το ηχοτοπίο του "Τεμπέλη Δράκου", για την ισορροπία, τη χαρά και τη φαντασία που αναδύονται μέσα από τις ορχήστρες. Συνήθως του στέλνω ένα τραγούδι σε ντέμο με κιθάρα και φωνή και ολοκληρωμένη φόρμα. Αν θέλω κάτι ξεχωριστό του γράφω πως το φαντάζομαι. Μερικές φορές, τού αφήνω την πρωτοβουλία να το κάνει όπως αυτός το φαντάζεται. Μετά από μερικές μέρες, θα με καλέσει στο στούντιο του για να ακούσουμε το αποτέλεσμα. Συνήθως ξεπερνά τις προσδοκίες μου. Ακολουθούν μερικά πάρε δώσε με διορθώσεις κι αλλαγές μέχρι να πάρει την τελική του μορφή. Σέβεται απόλυτα τον ρόλο μου ως δημιουργό και παραγωγό και δεν έχει κανένα πρόβλημα να ξανακάνει ακόμα κι ολόκληρα τραγούδια προκειμένου να με ικανοποιήσει. Όμως αυτό που κάνει τη συνεργασία ξεχωριστή, είναι η απόλυτη θετικότητα και λάμψη που έχει ως άνθρωπος και η στενή φιλία και επικοινωνία που έχουμε αναπτύξει σε όλα αυτά τα χρόνια.

Υπάρχουν καλλιτέχνες –παλιότεροι ή σύγχρονοι– που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για εσάς στη μουσική σας;
Οπωσδήποτε. Χατζιδάκις, Σαββόπουλος, Νίκος Παπάζογλου, Μάρκος Βαμβακάρης, Θανάσης Γκαϊφύλλιας, Neil Young, Bob Dylan, Leonard Cohen, Cat Stevens, Beatles, Kinks, Stranglers, είναι μερικοί που έχω αγαπήσει και θεωρώ πως με έχουν επηρεάσει.
Υπάρχει κάποιος καλλιτέχνης με τον οποίο θα θέλατε πολύ να συνεργαστείτε αλλά δεν έχει συμβεί ακόμη;
Είχα την τύχη να συνεργαστώ με κορυφαίους ερμηνευτές οι οποίοι έδωσαν πρόσωπο στα τραγούδια μου. Αυτό που πραγματικά επιδιώκω είναι να γνωρίζω νέα παιδιά που μεταφέρουν το ήθος και τις αξίες των μεγάλων δημιουργών/ερμηνευτών και να τους εγγράφω μέλη στο κλαμπ του "Τεμπέλη Δράκου".
Στις 11 Σεπτεμβρίου θα δούμε τον "Τεμπέλη Δράκο" στο Ηρώδειο, σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου. Τι μπορούμε να περιμένουμε από αυτή τη συνεργασία;
Θα παρουσιάσουμε τις μεγάλες επιτυχίες του "Τεμπέλη Δράκου" μαζί με μερικά λιγότερο γνωστά αλλά πολύ αγαπημένα τραγούδια σε αυτό τον μαγικό χώρο. Η προσπάθεια είναι να μεταφέρουμε τον κόσμο του "Τεμπέλη Δράκου" στη σκηνή και παράλληλα να σεβαστούμε και να αξιοποιήσουμε τη μοναδικότητα και την αρχιτεκτονική του Ηρωδείου.
Τι ετοιμάζει ο Ρήγος που θα κάνει τη βραδιά ξεχωριστή;
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος παίρνει ένα μονοδιάστατο μουσικό υλικό και το μεταφέρει σε τρεις διαστάσεις, με χορευτές, προβολές, κατασκευές και διάφορα άλλα. Συνήθως καταφέρνοντας να δημιουργήσει και μια τέταρτη διάσταση, τη μέθεξη και τη συγκίνηση.
Ποιοι καλλιτέχνες θα συμμετάσχουν στη συναυλία;
Η Ελένη Τσαλιγοπούλου, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Φοίβος Δεληβοριάς, η Σοφία Παπάζογλου, ο Απόστολος Ρίζος, η Ρένα Μορφη, ο Γιάννη Διονυσίου και ο Αντώνης Αντωνίου (Monsieur Doumani). Θα συμμετάσχει η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του Στάθη Σούλη και η παιδική χορωδία του 2ου και 3 ου Δημοτικού Σχολείου Παπάγου, υπό τη διεύθυνση του Θωμά Κοντογεώργη.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο τεμπέλης δράκος
Μέσα από μία μοναδική σκηνοθετική ματιά, δίνεται πνοή στον μαγικό κόσμο του Τεμπέλη Δράκου, που κλείνει φέτος είκοσι χρόνια παρουσίας. Η παράσταση υπόσχεται μία εμπειρία γεμάτη μαγεία, χιούμορ, μελωδίες, ανατροπές, χρώματα, χαρά και συγκίνηση. Μικροί και μεγάλοι φίλοι είναι προσκεκλημένοι σε μια όμορφη και ξεχωριστή γιορτή.