Βαλέσα. Η Δύναμη της Ελπίδας

2

Αγιογραφικό και τηλεοπτικής (γραμμικής και περιγραφικής) λογικής πορτρέτο ενός πολιτικού αγωνιστή, προτού ανέλθει κι αυτός τα σκαλιά της εξουσίας.

Βαλέσα. Η Δύναμη της Ελπίδας

Λίγο πριν την πτώση του καθεστώτος Γιαρουζέλσκι, ο Πολωνός ηγέτης της Αλληλεγγύης Λεχ Βαλέσα δίνει συνέντευξη στην Ιταλίδα δημοσιογράφο Οριάνα Φαλάτσι, διηγούμενος την ιστορία του. Αγιογραφικό και τηλεοπτικής (γραμμικής και περιγραφικής) λογικής πορτρέτο ενός πολιτικού αγωνιστή, προτού ανέλθει κι αυτός τα σκαλιά της εξουσίας.

Βαλέσα. Η Δύναμη της Ελπίδας - εικόνα 1

Τρεις και πλέον δεκαετίες μετά τον «Άνθρωπο Από Σίδερο» (1981), το βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα σίκουελ του αριστουργηματικού «Ανθρώπου Από Μάρμαρο», ο Αντρέι Βάιντα επιστρέφει στις τελευταίες ημέρες του πολωνικού κομουνιστικού καθεστώτος και στον ήρωά τους Λεχ Βαλέσα. Μέλος της Αλληλεγγύης από τις αρχές του ’80, αντικομουνιστής (ο πατέρας του δολοφονήθηκε στο Κατίν από τους Σοβιετικούς) και σκηνοθέτης ιστορικών δραμάτων, ο εθνικός κινηματογραφιστής της Πολωνίας βρίσκει στο πρόσωπο του αγωνιστή εργάτη από τον Γκντανσκ τη μυθιστορηματική προσωπικότητα η οποία αντανακλά με τον πιο ενδιαφέροντα τρόπο τους ταραγμένους εκείνους καιρούς κι επιχειρεί να μας (ξανα)αφηγηθεί την ιστορία του. Με τίτλο το όνομά του και υπότιτλο «Ο Άνθρωπος της Ελπίδας», μάλιστα, η ταινία δεν αφήνει περιθώρια παρεξήγησης για τον τρόπο με τον οποίο προτίθεται να το κάνει.

Βαλέσα. Η Δύναμη της Ελπίδας - εικόνα 2

Τυπική σινε-βιογραφία που προσπαθεί να περιγράψει «τον άνθρωπο και την εποχή του» (τόσο τη δημόσια όσο και την ιδιωτική ζωή μιας ιστορικής προσωπικότητας), το φιλμ του Βάιντα χρησι­μοποιεί ως δραματικό τρικ-διηγηματική αφετηρία τη διάσημη συνέντευξη του Βαλέσα στην Ιταλίδα δημοσιογράφο Οριάνα Φαλάτσι το 1980. Με αφορμή τις ερωτήσεις της φημισμένης ρεπόρτερ, η Πολωνία της δεκαετίας του ’70 και η πολιτική αφύπνιση ενός φύσει ανήσυχου και μόνιμα οργισμένου πολίτη γίνονται ένα, χρωματίζοντας το αγιογραφικό πορτρέτο ενός γεννημένου ηγέτη. διπλωμάτη αλλά και ασυμβίβαστου, ενστικτώδους μα και διαλλακτικού.
Οι παρεμβάσεις της Φαλάτσι βοηθούν στις ανάσες του παρατακτικού τρόπου αφήγησης και η ισχυρή παρουσία της Ντανούτα­, της συζύγου και μητέρας των 8 παιδιών­ του Βαλέσα, βοηθούν την ανθρώπινη διάσταση του δράματος (η χώρα μου ή η οικογένειά μου;). Οι απαντήσεις όμως είναι απλές και ξεκάθαρες, οι εικόνες της ταινίας δεν φτάνουν μέχρι την αμφιλεγόμενη περίοδο της προεδρίας (1990-95) του νομπελίστα ακτιβιστή και όλα εξελίσσονται σαν ένα συγκαταβατικό παραμύθι με ηρωικούς καλούς και αδέξιους ολοκληρωτικούς, από το οποίο την παράσταση κλέβει ο χαρισματικός πρωταγωνιστής ­Ρόμπερτ Βιέσκιεβιτς.
Πολωνία. 2013. Διάρκεια: 127΄. Διανομή: FILMTRADE.

Περισσότερες πληροφορίες

Βαλέσα: Η Δύναμη της Ελπίδας

Walesa: Man of Hope
2
  • Δραματική
  • 2013
  • Διάρκεια: 127 '
  • Αντρέι Βάιντα

Λίγο πριν από την πτώση του καθεστώτος Γιαρουζέλσκι, ο Πολωνός ηγέτης της Αλληλεγγύης Λεχ Βαλέσα δίνει συνέντευξη στην Ιταλίδα δημοσιογράφο Οριάνα Φαλάτσι, διηγούμενος την ιστορία του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.