Ο Θίασος

5

Ο μύθος των Ατρειδών συναντά τη σύγχρονη ελληνική ιστορία σε ένα εικονοκλαστικό, πρωτοποριακής αφήγησης και επικών διαστάσεων σινε-δοκίμιο πάνω στη σχέση βιωμένου και ιστορικού χρόνου. Η κορυφαία στιγμή του ελληνικού κινηματογράφου.

O thiasos

Μια πλατεία κατακλύζεται από πλήθη που κραδαίνοντας πολύχρωμες σημαίες (ελληνικές, σοβιετικές, αμερικανικές) γιορτάζουν το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Πυροβολισμοί ακούγονται, οι συγκεντρωμένοι διαλύονται, κάποιοι κείτονται στο έδαφος. Καθώς η κάμερα στρέφεται προς τα αριστερά αργά, τελετουργικά, μια διαδήλωση γεμάτη παλμό και κόκκινες σημαίες πλησιάζει από την άλλη μεριά της πλατείας. Με ένα λιτό τράβελινγκ  έχουμε μεταφερθεί από την Απελευθέρωση στα Δεκεμβριανά.

Με αφηγηματική τόλμη και ευρηματικότητα οι οποίες εξακοντίζουν χιλιόμετρα μπροστά το μοντέρνο σινεμά, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος υπογράφει με την τρίτη ταινία του το αδιαφιλονίκητο ελληνικό αριστούργημα. Μετά τις "Μέρες του ‘36", ξαναστήνει τα πιόνια στη σκακιέρα της ιστορίας και χορογραφεί με μπρεχτική ακρίβεια την παρτίδα που παίχτηκε πάνω στις πλάτες ενός ξεσηκωμένου έθνους στα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Δεν περιγράφει όμως με ακαδημαϊκή πιστότητα τα "μεγάλα" γεγονότα (ο πόλεμος της Αλβανίας, η Κατοχή, η Απελευθέρωση, ο Εμφύλιος, η δυτική παρέμβαση) ούτε τα αξιοποιεί ως φόντο σε ένα δράμα χαρακτήρων. Κάνει την αδυναμία αναπαράστασής τους πραγματικό πρωταγωνιστή ενός ποιητικού ταξιδιού στο χώρο και το χρόνο, μέσα από τις περιπέτειες ενός περιπλανώμενου θιάσου ο οποίος από το 1939 ως το 1952 διασχίζει την ελληνική επαρχία παρουσιάζοντας την "Γκόλφω".

Τα πάθη των ηρώων παραπέμπουν στο μυθολογικό κύκλο αίματος των Ατρειδών, η αρχαία τραγωδία ενώνεται με ένα βουκολικό δράμα αγάπης και η τοιχογραφία της σύγχρονης Ελλάδας ξεδιπλώνεται μεγαλοπρεπώς μέσα από μακράς διαρκείας πλάνα τα οποία ενοποιούν ιστορικό και βιωμένο χρόνο. Η μοίρα μιας χούφτας θεατρίνων και αυτή μιας χώρας ταυτίζονται, αλλά καμιά τους δεν προσλαμβάνει μεταφυσικές διαστάσεις. Αντίθετα, αυτές παίρνουν μορφή και υπόσταση μέσα από συγκεκριμένες, συγκρουόμενες διαλεκτικά ιδεολογίες, συμφέροντα και πολιτικές. Περιφρονώντας κάθε τετριμμένη αλληγορική αναγωγή, ψυχολογική εξήγηση ή κοινωνιολογική ανάλυση, η ρηξικέλευθη, μορφολογικά αυστηρή και εικαστικά μεγαλόπρεπη κινηματογραφική γραφή του Αγγελόπουλου τους προσδίδει μια απόλυτα μοντέρνα εικόνα μέσα από ένα επικών διαστάσεων σινε-δοκίμιο που παραμένει ανέγγιχτο από το πέρασμα του χρόνου.

Ελλάδα. 1975. Διάρκεια: 230΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Θίασος

5
  • Σινεφίλ
  • 1975
  • Διάρκεια: 230 '
  • Θόδωρος Αγγελόπουλος

Από το 1939 ως το 1952 ένας περιπλανώμενος θίασος ταξιδεύει στην Ελλάδα παρουσιάζοντας την «Γκόλφω».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες τη Μεγάλη Πέμπτη 2/5

Μια "Barbenheimer" περιπέτεια, ένας πορτοκαλί γάτος και τρόμος από τη Γαλλία προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
28/04/2024

Ουρές στις αίθουσες για το "Μην Ανοίγεις την Πόρτα"

Εντυπωσιακότατη πρεμιέρα για το θρίλερ των Unboxholics, το οποίο έκοψε 27.000 εισιτήρια την πρώτη μέρα προβολής του, ενώ έχει σημειώσει ρεκόρ προπωλήσεων.

Τι έμεινε από την τελετή απονομής του βραβείου κοινού LUX, πέρα από την υποχρέωση ψήφου στις επικείμενες Ευρωεκλογές;

Μια χούφτα αξιόλογες ταινίες με κοινωνικό πρόσημο, μια ψαλμωδία στα Εσθονικά και μια σημαία με τα αστεράκια της ΕΕ.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25/4-1/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.