O «Joker» είναι ο μόνος που γελά με το σουρεαλιστικά καφκικό συμπάν της χώρας μας

Η έφοδος της αστυνομίας σε δύο κινηματογράφους της Αθήνας, για να εντοπιστούν ανήλικοι θεατές-παραβάτες, εγείρει σημαντικά ερωτήματα για τρία διαφορετικά ζητήματα, τα οποία τις τελευταίες ημέρες έχουν λιγάκι μπερδευτεί.

O «Joker» είναι ο μόνος που γελά με το σουρεαλιστικά καφκικό συμπάν της χώρας μας

Η λέξη «Joker» έχει γραφτεί και ακουστεί εκατομμύρια φορές αυτήν την εβδομάδα. Σίγουρα όμως η έφοδος της αστυνομίας σε δύο κινηματογράφους της Αθήνας, για να εντοπιστούν ανήλικοι θεατές-παραβάτες, εγείρει σημαντικά ερωτήματα για τρία διαφορετικά ζητήματα, τα οποία τις τελευταίες ημέρες έχουν λιγάκι μπερδευτεί.

Το πρώτο θέμα προς συζήτηση είναι αυτό της καταλληλότητας. Το αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο αποτελείται από υπαλλήλους του υπουργείου Πολιτισμού, δύο σκηνοθέτες, έναν κριτικό κινηματογράφου, έναν κοινωνιολόγο, έναν παιδοψυχολόγο και μέλη εκπαιδευτικών και γονεϊκών ενώσεων. Και το ερώτημα που γεννάται είναι γιατί στην Ελλάδα είχαμε την αυστηρότερη σήμανση σε ολόκληρο τον κόσμο; Γιατί τα αντίστοιχα όργανα σε Γαλλία (ακατάλληλο κάτω από 12 χρόνων) και Μ. Βρετανία (ακατάλληλο από 15 χρόνων) είχαν μια τόσο διαφορετική ετυμηγορία στο συγκεκριμένο ζήτημα από το δικό μας, που έβγαλε μια αυστηρότατη απόφαση για απόλυτη απαγόρευση εισόδου σε όποιον δεν έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του (ακόμη και με συνοδεία γονέα);

Από την προσωπική μου εμπειρία στο συγκεκριμένο γνωμοδοτικό όργανο (έχω συμμετάσχει αμισθί στο παρελθόν ως μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου) μπορώ να πω ότι αρκετές φορές υπήρξα αυτήκοος μάρτυρας υπερσυντηρητικών απόψεων στις αξιολογικές μας συζητήσεις, τόσο από τους (μεγαλύτερης ηλικίας) υπαλλήλους του υπουργείου όσο και από τα άλλα μέλη. Ήρθε, λοιπόν, η ώρα να δούμε σοβαρά ποιοι απαρτίζουν το γνωμοδοτικό όργανο, τι ηλικιακό εύρος υπάρχει σε αυτό, αν είναι επαγγελματικά ενεργά τα μέλη ή απλώς παροπλισμένα μέλη ενώσεων, για να έχουμε επιτέλους αξιολογήσεις καταλληλόλητας που συνάδουν με ένα μοντέρνο, προοδευτικό δυτικό πνεύμα και όχι με αγκυλώσεις του παρελθόντος.

Σε αυτήν την αλλόκοτη συνθήκη με τις καφκικές προεκτάσεις, όπου καθένας αποτινάσσει τις γραφειοκρατικές ευθύνες, ο μόνος που μπορεί να χαμογελά είναι ο «Joker», ο ήρωας μιας ταινίας που αποκαλύπτει την παράνοια και το χάσμα μεταξύ της σκληρής πραγματικότητας και του καθωσπρεπισμού στις σύγχρονες κοινωνίες.

Το δεύτερο ζήτημα που τίθεται είναι αυτό της εφαρμογής των αποφάσεων αυτών στα σινεμά. Ο νόμος 3905/2010 (άρ. 37) εκσυγχρόνισε το θεσμικό πλαίσιο, αλλά πώς μπορούν οι αιθουσάρχες να ελέγξουν ποιος μπαίνει στην αίθουσα; Αλήθεια, θα μπορούσαν να έχουν ζητήσει ταυτότητες από τους εκατοντάδες χιλιάδες θεατές που έχουν ήδη δει το «Joker»; Είναι λιγάκι δύσκολο αυτό...

Το τρίτο ζήτημα είναι όμως το κυριότερο. Δηλαδή τι γίνεται όταν έχεις μια καταγγελία ότι ανήλικοι παρακολουθούν παράνομα μια ακατάλληλη ταινία σε ένα ευνομούμενο κράτος; Διότι το να εφαρμοστεί ένας νόμος του 1937 (!), να διακοπεί η προβολή ενός έργου, να μπουν μέσα αστυνομικοί, να συλλάβουν τους μαθητές και να τους οδηγήσουν για ώρες στο τμήμα είναι απλώς απαράδεκτο. Την ίδια στιγμή, μάλιστα, που ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη τουιτάρει ότι πρόκειται να... παρανομήσει αφού θα πάει να δει την ταινία με τον 15χρονο γιο του. Σε αυτήν την αλλόκοτη συνθήκη με τις καφκικές προεκτάσεις, όπου καθένας αποτινάσσει τις γραφειοκρατικές ευθύνες (από το υπουργείο Πολιτισμού μέχρι την αστυνομία), ο μόνος που μπορεί να χαμογελά είναι ο «Joker», ο ήρωας μιας ταινίας που αποκαλύπτει την παράνοια και το χάσμα μεταξύ της σκληρής πραγματικότητας και του καθωσπρεπισμού στις σύγχρονες κοινωνίες.

Περισσότερες πληροφορίες

Joker

3,5
  • Περιπέτεια
  • 2019
  • Διάρκεια: 122 '
  • Τοντ Φίλιπς

Σε μια ταραγμένη Γκόθαμ Σίτι ο Άρθουρ Φλεκ είναι ένας κοινωνικά απροσάρμοστος, μοναχικός άντρας που ζει με τη μητέρα του και δουλεύει ως κλόουν. Ονειρεύεται καριέρα κωμικού, αλλά όταν η ασφυκτική πίεση του περιβάλλοντός του κορυφωθεί, η έκρηξή του θα λάβει απρόβλεπτες διαστάσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Ράιαν Γκόσλινγκ εναντίον Γκάρφιλντ

Σε μια εβδομάδα όπου τα σινεμά υπολειτουργούσαν και οι θεατές είχαν το νου τους στον οβελία, ο "Γκάρφιλντ" κέρδισε τις εντυπώσεις, ενώ δυναμικό ήταν το άνοιγμα του "Κασκαντέρ" από την Δευτέρα του Πάσχα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/05/2024

Είναι επίσημο: Έρχονται νέες ταινίες "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών"

Το στούντιο της Warner Bros. έδωσε το πράσινο φως για την ανάπτυξη δύο ταινιών υπό την επίβλεψη του Πίτερ Τζάκσον.

Το Cine Paris επέστρεψε! Δείτε πώς άλλαξε το ιστορικό θερινό σινεμά

Βρεθήκαμε στην άτυπη "πρόβα τζενεράλε" του πλήρως ανανεωμένου κινηματογράφου ο οποίος ανοίγει ξανά από το Cinobo.

Arkadiko Film Festival: Στο "Any Day Now" του Χαμί Ραμεζάν το Βραβείο Κοινού

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το online φεστιβάλ που διοργάνωσε το Cinobo μαζί με τα Filmin και MyMovies, ενώνοντας το παρελθόν με το παρόν του ευρωπαϊκού σινεμά.

Τζέσικα Χάουσνερ: "Υπάρχει μια κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά"

Η Αυστριακή σκηνοθέτρια του "Club Zero" μιλάει για τη στιλάτη και διεισδυτική σάτιρά της με πρωταγωνίστρια τη Μία Γουασικόφσκα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Καννών.

Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων

Σίκουελ με ποιότητες ικανές να διατηρήσουν το ικανοποιητικό επίπεδο του αναβιωτικού franchise, το οποίο όμως αποδυναμώνεται από την ανοικονόμητη σκηνοθεσία και το άνισο γράψιμό του.

Club Zero

Κοινωνική σάτιρα με έντονα σαρδόνιο χιούμορ και weird σκηνοθετικό στιλιζάρισμα. Αν και θεματικά ενδιαφέρουσα, η ψυχρότητά της μοιάζει εκβιαστική και η πικρή ειρωνεία της επιτηδευμένη.