Ενήλικοι στην Αίθουσα

2

Ένας στρατευμένος Γαβράς επιτίθεται μετωπικά στις νεοφιλελεύθερες και γερμανο-κατευθυνόμενες πολιτικές της Ε.Ε. με ένα διδακτικό πολιτικό γουέστερν (εκείνος το βλέπει σαν αρχαία τραγωδία). Μονοδιάστατη φιγούρα ο –μόνος εναντίον όλων– Βαρουφάκης, διασώζεται από έναν γεμάτο αυτοπεποίθηση, δυναμικό Χρήστο Λούλη.

Ενήλικοι στην Αίθουσα

Πολιτικά ευαίσθητος, βαθιά ουμανιστής κι εξαιρετικός κινηματογραφικός αφηγητής, ο 86χρονος Κώστας Γαβράς έχει πίσω του μια φιλμογραφία γεμάτη συναρπαστικές αναμετρήσεις απλών ή σπουδαίων ανθρώπων με την Ιστορία. Η πίστη του πως ο καθένας μας μπορεί να ορθώσει το ανάστημά του και να κάνει τη διαφορά, ακόμη κι αν το πληρώσει ακριβά αυτό, γεμίζει συγκίνηση αλλά και πολύ συχνά μελοδραματισμό τις εικόνες του, οι οποίες τις περισσότερες φορές βασίζονται σε αληθινές ιστορίες. Μία από αυτές είναι και οι περιπέτειες του Γιάνη Βαρουφάκη, ο οποίος διατέλεσε υπουργός Οικονομικών στην πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ανέλαβε επικεφαλής των επώδυνων διαπραγματεύσεων με τους Ευρωπαίους εταίρους.

Σίγουρα ο καθένας μας έχει τη δική του άποψη για το τι πραγματικά συνέβη εκείνους τους κρίσιμους μήνες του 2015 και, κυρίως, ποιο ήταν το ουσιαστικό πολιτικό και δημοσιονομικό αποτέλεσμα της –ηρωικής; Καταστροφικής;– διαπραγμάτευσης. Ο Βαρουφάκης κατέγραψε τη δική του στο μυθιστορηματικό χρονικό «Ενήλικοι στην αίθουσα», στο οποίο ο Γαβράς βρήκε το ιδανικό σεναριακό θεμέλιο για να μετατρέψει σε ταινία την κριτική του απέναντι σε μια νεοφιλελεύθερη Ευρώπη, δέσμια των γερμανικού οικονομικού κεφαλαίου, των τραπεζικών συμφερόντων, της απληστίας των πολυεθνικών και της ανικανότητας των πολιτικών αντρών της.

Η ταινία οικειοποιείται απόλυτα την οπτική του βιβλίου και αποτυπώνει αρκετά πιστά, σε πραγματολογικό επίπεδο, όλα όσα διημείφθησαν στα γραφεία, στους διαδρόμους και πίσω από τις κλειστές πόρτες ανάμεσα στους ανυποχώρητους δανειστές και τους απελπισμένους οφειλέτες. Τα περισσότερα από όσα ακούμε και βλέπουμε, άλλωστε, έχουν μαγνητοφωνηθεί από τον ίδιο τον Βαρουφάκη, αποτυπώνονται δε με μια καταιγιστική αφήγηση, υποστηριγμένη από ένα στακάτο μοντάζ, που δεν αφήνει ούτε στιγμή την ένταση να ξεθυμάνει.

Ενήλικοι στην Αίθουσα - εικόνα 1

Η οικειοποίηση μιας οπτικής και μιας άποψης όμως είναι ένα θέμα και η κινηματογραφική ηρωοποίηση του φορέα τους ένα άλλο. Ατακαδόρος, εφευρετικός, προστάτης των αδύναμων, δεινός οικονομικός αναλυτής, ηθικά ακέραιος και συναρπαστικός ομιλητής, ο κατά Γαβρά Βαρουφάκης είναι ο παλιομοδίτικος ήρωας ενός μοντέρνου γουέστερν (οι σκηνοθετικές αναφορές στην αρχαία τραγωδία μάλλον δεν λειτουργούν αποτελεσματικά).

Μόνος εναντίον όλων, περιφέρεται ως μονοδιάστατη φιγούρα που ισοπεδώνει ιδεολογικά ακόμη πιο ξύλινους, χοντροκομμένα εκδικητικούς αντιπάλους, οι οποίοι θα του επιβληθούν τελικά (αν και όχι ακριβώς σε εκείνον, αλλά στον αδύναμο Τσίπρα) χάρη στην ανεξέλεγκτη ισχύ τους. Απέναντι σε όλα αυτά, ο ευειδής και γεμάτος (αυτοσαρκαστική;) αυτοπεποίθηση Χρήστος Λούλης παλεύει γενναία να υπερνικήσει το διδακτισμό που κουβαλά ο ήρωάς του, παραμένει όμως μέχρι τέλους περισσότερο ένας κουβαλητής έτοιμων πολιτικών καταγγελιών και λιγότερο ένας ζωντανός κινηματογραφικός χαρακτήρας.

Ελλάδα, Γαλλία. 2019. Διάρκεια: 121΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Ενήλικοι στην Αίθουσα

Adults in the Room
2
  • Πολιτικό Θρίλερ
  • 2019
  • Διάρκεια: 124 '
  • Κώστας Γαβράς

Κερδίζοντας τις εκλογές του 2015, η νέα αριστερή ελληνική κυβέρνηση πρέπει να ξεκινήσει έναν μαραθώνιο διαπραγματεύσεων με τους εχθρικούς Ευρωπαίους εταίρους της πάνω στις ασφυκτικές οικονομικές υποχρεώσεις που της έχουν επιβληθεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Ράιαν Γκόσλινγκ εναντίον Γκάρφιλντ

Σε μια εβδομάδα όπου τα σινεμά υπολειτουργούσαν και οι θεατές είχαν το νου τους στον οβελία, ο "Γκάρφιλντ" κέρδισε τις εντυπώσεις, ενώ δυναμικό ήταν το άνοιγμα του "Κασκαντέρ" από την Δευτέρα του Πάσχα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/05/2024

Είναι επίσημο: Έρχονται νέες ταινίες "Άρχοντα των Δαχτυλιδιών"

Το στούντιο της Warner Bros. έδωσε το πράσινο φως για την ανάπτυξη δύο ταινιών υπό την επίβλεψη του Πίτερ Τζάκσον.

Το Cine Paris επέστρεψε! Δείτε πώς άλλαξε το ιστορικό θερινό σινεμά

Βρεθήκαμε στην άτυπη "πρόβα τζενεράλε" του πλήρως ανανεωμένου κινηματογράφου ο οποίος ανοίγει ξανά από το Cinobo.

Arkadiko Film Festival: Στο "Any Day Now" του Χαμί Ραμεζάν το Βραβείο Κοινού

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το online φεστιβάλ που διοργάνωσε το Cinobo μαζί με τα Filmin και MyMovies, ενώνοντας το παρελθόν με το παρόν του ευρωπαϊκού σινεμά.

Τζέσικα Χάουσνερ: "Υπάρχει μια κοινωνικά υστερική εμμονή για ομορφιά"

Η Αυστριακή σκηνοθέτρια του "Club Zero" μιλάει για τη στιλάτη και διεισδυτική σάτιρά της με πρωταγωνίστρια τη Μία Γουασικόφσκα, η οποία έκανε πρεμιέρα στο περσινό Φεστιβάλ Καννών.

Το Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων

Σίκουελ με ποιότητες ικανές να διατηρήσουν το ικανοποιητικό επίπεδο του αναβιωτικού franchise, το οποίο όμως αποδυναμώνεται από την ανοικονόμητη σκηνοθεσία και το άνισο γράψιμό του.

Club Zero

Κοινωνική σάτιρα με έντονα σαρδόνιο χιούμορ και weird σκηνοθετικό στιλιζάρισμα. Αν και θεματικά ενδιαφέρουσα, η ψυχρότητά της μοιάζει εκβιαστική και η πικρή ειρωνεία της επιτηδευμένη.