Ο αποτυχημένος

4

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον «δύστροπους» συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος ΕΛΣ Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ο σημαντικός Αυστριακός διανοούμενος και συγγραφέας, Τόμας Μπέρνχαρντ, είναι γνωστός για τα πυκνά κείμενά του, θεατρικά και μη, όπου με διαφορετικές αφορμές ανατρέχει σε μια σταθερή ομάδα θεμάτων. Στον "Αποτυχημένο" τον απασχολούν η αγωνία του καλλιτέχνη, τα προσωπικά αδιέξοδα και το αίσθημα της ματαιότητας και του μηδενισμού, οι τραυματικές και ευνουχιστικές οικογενειακές σχέσεις, το τεχνοκρατικό οικονομικό σύστημα. Όλα αυτά τα εκφράζει με σαρκαστικό και κυνικό ύφος, συχνά με πικρόχολη διάθεση και με έναν παραληρηματικό τρόπο έκφρασης, που καθιστούν τα έργα του –ακόμη και τα θεατρικά– ιδιαιτέρως προκλητικά σε επίπεδο σκηνοθετικής και ερμηνευτικής μεταχείρισης.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Στην προκειμένη περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με ένα μυθιστόρημα κι έτσι οι προκλήσεις της αφηγηματικότητας είναι ακόμη περισσότερες. Η ιστορία εκτυλίσσεται ως μια αναδρομή στο παρελθόν: ο Αφηγητής του έργου ανακαλεί τη γνωριμία του με τον θρυλικό πιανίστα Γκλεν Γκουλντ και τον Βερτχάιμερ, με τους οποίους είχαν μοιραστεί κάποια μαθήματα πιάνου είκοσι οχτώ χρόνια πριν. Η γνωριμία τους έμελλε να αποδειχτεί καθοριστική και συντριπτική, καθώς ο ίδιος και ο Βερτχάιμερ, αντιλαμβανόμενοι την ανεπάρκειά τους μπροστά στη διάνοια του Γκουλντ, εγκατέλειψαν διά παντός τη μουσική.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ο Έκτορας Λυγίζος πήρε το πυκνό κείμενο του Μπέρνχαρντ και, χωρίς να φοβηθεί το αφηγηματικό ύφος του –το οποίο διατήρησε αυτούσιο–, το απέδωσε σε μια παράσταση που κινείται αέρινα στους ρυθμούς μιας συνεχούς αν και αδιόρατης "χορογραφίας". Οι ηθοποιοί συντονίστηκαν σε μια παρτιτούρα κινήσεων, σε απόλυτη συνομιλία και με τη μουσική στο πιάνο· συχνά, μάλιστα, η διάδρασή τους γινόταν μέσω της κίνησης παρά του λόγου, καθώς σε ελάχιστα σημεία εγκαταλείφθηκαν οι παράλληλες αφηγήσεις για χάρη του διαλόγου. Παρ’ όλ’ αυτά, ο τρόπος που αλληλεπίδρασαν μεταξύ τους είναι αξιοσημείωτος. Επ’ ουδενί, όμως, το βάρος δεν δόθηκε στη φόρμα, αντιθέτως ο σκηνοθέτης δούλεψε εξαιρετικά και στο επίπεδο του κειμένου κι έτσι η ιστορία –και όλο το δραματικό βάρος της– πέρασε με αμεσότητα στην πλατεία.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Αξίζει, επίσης, ιδιαίτερης σημείωσης το γεγονός ότι η παράσταση απέδωσε γλαφυρά το (πικρό και σαρκαστικό) χιούμορ του συγγραφέα. Παίρνοντας το ρίσκο μιας σχεδόν φαρσικής απόδοσης (πόσο χαρακτηριστικές η κυκλική πόρτα και οι συνεχείς είσοδοι και έξοδοι των ηθοποιών), ο Λυγίζος κατάφερε να αποτυπώσει όλο το δράμα που κρύβεται στη φάρσα, ενώ η υπαρξιακή και καλλιτεχνική αγωνία των προσώπων συναντήθηκε με τις εύστοχες στην κωμικότητά τους ερμηνείες: του ίδιου του Λυγίζου ως Αφηγητή, που κουβάλησε το κύριο φορτίο της αφήγησης, του εξαίσιου Γιάννη Νιάρρου (Γκουλντ), που έφερε όλη την ιδιορρυθμία της συμπεριφοράς μιας ιδιοφυΐας και άφηνε αποτύπωμα ακόμη και στις σιωπηλές στιγμές του, του Άρη Μπαλή (Βερτχάιμερ), ενός δραματικού κλόουν που λύγιζε από το βάρος της ίδιας του της ύπαρξης, και της Αμαλίας Μουτούση, που αποτύπωσε καίρια με τη σωματικότητά της τη λαϊκή καταγωγή της Ξενοδόχου.

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Βινιέτες Μουσικής

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η κασέτα" θα παίζει για λίγο ακόμη στο Σταθμός

Το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, το οποίο ανέβασε ο γνώστης του συγγραφικού της σύμπαντος Μάνος Καρατζογιάννης, μετρά τις τελευταίες εμφανίσεις του στο σανίδι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/05/2024

Το "4 + ένα" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι μια σπουδή πάνω στα στοιχεία της φύσης (μας)

Το νέο έργο της Κυριακής Νασιούλα είναι μία συνάρτηση χορού και επιστήμης που θα επιτρέψει στα στοιχεία της φύσης να καταλάβουν την αίθουσα της Κεντρικής Σκηνής.

Λευτέρης Γιοβανίδης: "Με τους Τούρκους συναδέλφους μας θέλαμε να μιλήσουμε για τη δύναμη που έχει η τέχνη να ενώνει"

Διαβάστε τι μας είπε ο σκηνοθέτης του σημαντικού εγχειρήματος που φέρνει επί σκηνής Έλληνες και Τούρκους ηθοποιούς στη σπουδαία σαιξπηρική τραγωδία, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα", που έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής (16-19/5) μετά από τις επιτυχημένες παραστάσεις της στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη.

Νεκταρία Γιαννουδάκη: "Η επικαιρότητα αποδεικνύει ότι η πατριαρχία ακόμα καλά κρατεί"

Στο νέο ανέβασμα του κλασικού έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα "Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα" που υπογράφει σκηνοθετικά ο Αλέξανδρος Κοέν, η γνωστή ηθοποιός Νεκταρία Γιαννουδάκη που είδαμε πολύ πρόσφατα και στο "Da" με τον Γρηγόρη Βαλτινό, όπως και στις τηλεοπτικές "Ψυχοκόρες", υποδύεται το ρόλο της οικονόμου στο πλευρό της "Μπερνάρντα" Αιμιλίας Υψηλάντη.

Το "Farewell / Εν τόπω χλοερώ" είναι αφιερωμένο σε όσους δεν θα έρθουν αλλά έστειλαν καρτούλα αλλαγής

Η Βάσια Ατταριάν και η ομάδα Ντουθ επανέρχονται μετά το talk of the town "Nostalgia generation" και μοιράζονται μαζί μας αποκλειστικά ένα σημείωμα με εξαιρετικές αφιερώσεις.

Νέες φωτογραφίες από τη "Γραμμή του ορίζοντος" του Εθνικού

Ρίχνουμε μια ματιά στο σκηνικό σύμπαν της νέας και τελευταίας παράστασης που ετοιμάζει η Πειραματική για φέτος, η οποία παρουσιάζει στη σκηνή το εμβληματικό βιβλίο του Χρήστου Βακαλόπουλου.

"Η Θάλασσα κι ο Γέρος": Ένα νέο έργο με τον Τάσιο Νούσια, σε καλοκαιρινή περιοδεία

Ανακαλύψτε τους σταθμούς της νέας παράστασης που σκηνοθετεί η Μαρλέν Καμίνκσι και που βασίζεται στο αριστούργημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο γέρος και η θάλασσα".