Τα τελευταία φεγγάρια

3

Ένα ευαίσθητο έργο για τα γηρατειά, τη μοναξιά, τη φθορά του σώματος αλλά όχι της ψυχής, ανεβαίνει σε μια παράσταση συναισθηματικών αποχρώσεων, με επίκεντρο τον Στέφανο Κυριακίδη.

Τα τελευταία φεγγάρια ©Αγγελική Κοκκοβέ

Ο Ιταλός συγγραφέας έγραψε τα "Τελευταία φεγγάρια" το 1993, σε ηλικία πενήντα χρονών περίπου – ίσως καθώς βρισκόταν στο μεταίχμιο μεταξύ νιότης και γήρατος. Ήρωας του έργου είναι ένας ογδοντάχρονος συνταξιούχος καθηγητής και θέμα του η εγκατάστασή του σε γηροκομείο, καθώς έχει επιλέξει (;) να αφήσει το σπίτι της οικογένειας του γιου του. Το γήρας, ως φυσική φθορά και όσα αυτή συνεπάγεται, απασχολεί τον συγγραφέα, ο οποίος ρίχνει με τρυφερότητα το βλέμμα του στους απόμαχους της ζωής, που μπορούν κυρίως να αναπολούν το παρελθόν, να ζουν όσο μπορούν το παρόν και να προσβλέπουν ελάχιστα στο μέλλον. Τοποθετεί τον ήρωά του σε ένα παιδικό περιβάλλον, στο δωμάτιο του εγγονού του, φέρνοντας έτσι σε αντίστιξη δύο εκ διαμέτρου διαφορετικές περιόδους από τη ζωή του ανθρώπου˙ επιπλέον, το "φάντασμα" της πεθαμένης γυναίκας του συμπληρώνει το δραματουργικό πλαίσιο της συνδιαλλαγής ζωής και θανάτου, ενώ το γεγονός πως αυτή πέθανε νέα, πριν συμπληρώσει τα 50 της χρόνια, αιχμαλωτίζει το χρόνο σε μια στιγμή όπου η νεότητα και ο θάνατος συνυπάρχουν.

Τα τελευταία φεγγάρια
©Αγγελική Κοκκοβέ

Το βάρος πέφτει σε αυτόν τον ογδοντάχρονο άνδρα, καθώς ο συγγραφέας επιχειρεί να αποκωδικοποιήσει το χαρακτήρα του και τον παρουσιάζει ειλικρινή –μέχρι παρεξηγήσεως, ίσως–, χάρη στη σοφία του χρόνου, αλλά και ξεροκέφαλο, περήφανο, δύστροπο λόγω του βάρους του χρόνου. Σε αυτόν ρίχνει την προσοχή της και η σκηνοθεσία της Ρέινας Εσκενάζυ, που εμπιστεύεται το ρόλο στον πολύπειρο Στέφανο Κυριακίδη, ο οποίος πατάει με σιγουριά στη σκηνή και αποκαλύπτει με διαύγεια τα τρωτά και τα δυνατά σημεία του χαρακτήρα του. Είναι αυτός, επίσης, που θα επιφορτιστεί και ολόκληρο το δεύτερο μέρος της παράστασης, που αποτελεί στην ουσία ένα μονόλογο: Ο ήρωας βρίσκεται πια στο γηροκομείο και από εκεί πραγματοποιεί ακόμη μια κατάβαση στον ψυχισμό του και στην ψυχολογία ενός ηλικιωμένου ανθρώπου. "Στο γηροκομείο είναι σαν να βρίσκεσαι στα χαρακώματα ενός πολέμου", λέει χαρακτηριστικά σε μια στιγμή. "Κανείς δεν θέλει να είναι εδώ, μπορεί καν να μη συμπαθεί τον διπλανό του, όμως τον νιώθει σύντροφο και δεν θέλει να τον εγκαταλείψει. Αυτό θα λογιζόταν ως προδοσία".

Τα τελευταία φεγγάρια
©Αγγελική Κοκκοβέ

Το έργο είναι ανθρώπινο και τρυφερό και φέρνει στο προσκήνιο καταστάσεις που προτιμάμε να απωθούμε, όμως η μεταχείριση αποδεικνύεται λιγότερο ενδιαφέρουσα από τη θεματολογία του. Έτσι, καθώς η ιστορία δεν εξελίσσεται ιδιαίτερα, αυτή η στασιμότητα στοιχίζει. Πάντως, δίπλα στον Στέφανο Κυριακίδη, η Άντζελα Γκερέκου λειτουργεί όπως πρέπει ως η παρούσα-απούσα σύζυγός του, ενώ και ο Δημήτρης Λιακόπουλος ερμηνεύει ωραία τον αμφίσημο ρόλο του γιου, που δείχνει να τον ενώνει με τον πατέρα του μια σχέση μεταξύ αντιπαλότητας και αγάπης. Η μουσική της Ελντίνας Παπαναστασίου υπογραμμίζει το συναίσθημα των δραματικών καταστάσεων, όπως και οι μελαγχολικοί φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα τελευταία φεγγάρια

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Ένας ηλικιωμένος καθηγητής μέσα σε ένα δωμάτιο φτιάχνει την βαλίτσα του για τελευταία φορά. Στους τοίχους κολλημένα αυτοκόλλητα με ήρωες του Ντίσνεϊ. Στο πάτωμα ένα άλμπουμ με φωτογραφίες και διάσπαρτα κόμικς. Στο πικ-απ οι μουσικές νότες του Μπαχ. Ετοιμάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι του γιου του ο οποίος τον φιλοξενούσε -την τελευταία του οικογένεια- για να περάσει την υπόλοιπη ζωή του σ’ έναν οίκο ευγηρίας. Αναπολώντας μνήμες και λόγια που ειπώθηκαν ή και όχι, πεισματάρης σαν μικρό παιδί, μοιράζεται με συγκίνηση αλλά και χιούμορ τα αληθινά του συναισθήματα μόνο με το φάντασμα της γυναίκας του και φυσικά με τον θεατή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/05/2024

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.

"Uncanny valley": Οι Rimini Protokoll συμμετέχουν με περφόρμανς στο Athens Digital Arts Festival

Η γερμανική θεατρική ομάδα που δημιούργησε το επιδραστικό θεατρικό κίνημα Reality Trend έρχεται στο Ρεξ, με μια περφόρμανς με πρωταγωνιστή ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ.

"Glorious Epic": Έχεις ξαναδεί σύγχρονο χορό στο Alcatraz Strip Club;

Η χορογράφος Σοφία Μαυραγάνη παρουσιάζει μια "ένδοξη έπικ παράσταση χορού", μια ποιητική αλληγορία για την ομορφιά του αταίριαστου στο πιο φημισμένο στριπ κλαμπ της Αθήνας.