Romáland

3

Οι κατεξοχήν δημιουργοί του ελληνικού θεάτρου-ντοκουμέντο, Ανέστης Αζάς & Πρόδρομος Τσινικόρης, δημιουργούν μια παράσταση για τους Έλληνες Ρομά, που ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο τους, αν και αφήνει την αίσθηση ότι δεν έφτασε στο βάθος και το εύρος που θα μπορούσε.

Romaland @Andreas Simopoulos

Η παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη είναι κατ’ αρχήν μια γενναία παράσταση, όπως κάθε παράσταση που δίνει λόγο σε περιθωριοποιημένες κοινωνικές ομάδες. Η συγκεκριμένη ίσως λίγο παραπάνω, μια που οι Ρομά, αν και Έλληνες πολίτες, ζουν στις παρυφές του αστικού ιστού αλλά κυρίως στο περιθώριο της κοινωνικής μας συνείδησης. Είναι άνθρωποι που προτιμούμε να αγνοούμε, να απορρίπτουμε σωρηδόν ως παραβατικά στοιχεία, άνθρωποι που σπανίως απασχολούν τη δημόσια σφαίρα, εκτός αν πρόκειται για άσχημη αφορμή. Ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης, κατεξοχήν δημιουργοί του ελληνικού θεάτρου-ντοκουμέντο, αφιερώνουν, λοιπόν, στους Έλληνες Ρομά μια παράσταση που φιλοδοξεί να ανοίξει ένα παράθυρο στον κόσμο τους και να γκρεμίσει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που τους ακολουθούν. Εφαρμόζοντας την τυπική δομή αυτού του θεατρικού είδους, όπου πρωταγωνιστούν "ειδικοί" επί του εκάστοτε θέματος, ανεβάζουν στη σκηνή πέντε Ρομά (δύο άντρες, τρεις γυναίκες), που αφηγούνται τις ιστορίες τους, ενώ παρεμβάλλονται και (λίγα) μαγνητοσκοπημένα αποσπάσματα, που προσφέρουν συμπληρωματικά στοιχεία πάνω στο θέμα, και συγκεκριμένα το πολύ σημαντικό ζήτημα της αστυνομικής βίας και της μεροληπτικής αντιμετώπισης των Ρομά από τη δικαιοσύνη.

Romaland
@Andreas Simopoulos

Ως παράσταση που χρησιμοποιεί ουσιαστικά ερασιτέχνες, έχει τη γοητεία του χειροποίητου, και στην πραγματικότητα οι πέντε πρωταγωνιστές/ριες είναι που κερδίζουν τις εντυπώσεις. Οι ιστορίες τους μεταδίδουν μια αίσθηση ανθρωπιάς, είναι συγκινητικές και όχι απαραιτήτως αναμενόμενες (όπως αυτή της υιοθετημένης κοπέλας που έμαθε ότι οι βιολογικοί γονείς της ήταν Ρομά)˙ μας δίνουν πράγματι μια εικόνα από την κουλτούρα τους (όπως την εναρκτήρια φράση των παραμυθιών τους, "Μια φορά ήταν και δεν ήταν", που δανείζεται ο υπότιτλος της παράστασης), ενώ δεν φοβούνται να απορρίψουν οι ίδιοι στοιχεία της (τα προξενιά, οι γάμοι ανηλίκων, ο αναλφαβητισμός).

Romaland
© Andreas Simopoulos

Η σκηνοθετική απόφαση να τοποθετηθεί η δράση σε συνθήκη ακρόασης/προετοιμασίας της παράστασης δεν προσθέτει κάτι· δείχνει "ψεύτικη" και στερεί από την παράσταση μέρος της γνησιότητάς της (αντιθέτως το ραπαριστό κομμάτι που μίλησε πολύ δυναμικά με τη γλώσσα της μουσικής ήταν ωραίο στοιχείο). Όμως, εκεί που περισσότερο ζημιώνεται η παράσταση είναι πως δεν λειτουργεί πολύ πέρα από το αναμενόμενο: παρά τα όσα ενδιαφέροντα ακούμε, μένει η αίσθηση ότι η δραματουργία δεν έφτασε στο βάθος και το εύρος που περιμέναμε από μια γενναία παράσταση. Ίσως γι’ αυτό ευθύνεται η μη τυπική εκπροσώπηση των ανδρών: οι δύο Ρομά που συμμετέχουν έχουν σπάσει τα στερεότυπα, σπουδάζουν, δουλεύουν, μιλούν ξένες γλώσσες, όμως αποτελούν μάλλον μια εξαίρεση παρά τον κανόνα. Έτσι, η εικόνα που διαμορφώνει η παράσταση δεν είναι πλήρης, αν και γίνεται κατανοητό πως αυτή ήταν μάλλον η σημαντικότερη δυσκολία που συνάντησαν οι δύο δημιουργοί, η εύρεση δηλαδή όσο το δυνατόν περισσότερων ανθρώπων που θα έπαιρναν το ρίσκο της σκηνικής έκθεσης.

Περισσότερες πληροφορίες

Romaland

  • Θέατρο-Ντοκιμαντέρ

Μετά από πολύμηνη έρευνα, από το Ζεφύρι και τον Ασπρόπυργο μέχρι τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα και τις Σέρρες, η παράσταση φιλοδοξεί να αφηγηθεί ένα ανεστραμμένο ταξίδι στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας μέσα από την οπτική γωνία των Ρομά. Ακολουθώντας την παράδοση του είδους του θεάτρου-ντοκιμαντέρ, το έργο διαμορφώνεται με τη συμμετοχή Ρομά πρωταγωνιστών, οι οποίοι αφηγούνται ζωντανά τις πραγματικές τους ιστορίες, στοχεύοντας στο να αναδείξει τους πολλαπλούς κοινωνικούς αποκλεισμούς που αντιμετωπίζουν και τις καθημερινές προσπάθειές τους να τους ξεπεράσουν. Ανέμελοι νομάδες; Μεγάλοι καλλιτέχνες; Θύματα κοινωνικών κατασκευών ή επικίνδυνοι και παραβατικοί; Τι τελικά είναι και τι δεν είναι οι Ρομά;

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού", η "Βότκα μολότοφ" και το "Lemon" ξεκινούν περιοδεία!

Τρεις παραστάσεις που είδαμε σε προηγούμενες σεζόν ξεκινούν την καλοκαιρινή πορεία τους σε διάφορα θέατρα της Αττικής, κάνοντας πρεμιέρα την ίδια μέρα του Ιουνίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
31/05/2024

Η Ελένη Ράντου συνεχίζει με το "Πάρτι της ζωής μου" τη σεζόν 2024-25

Η sold out παράσταση που χάρισε στην ταλαντούχα ηθοποιό το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του "α" συνεχίζεται ακάθεκτη και για τρίτη σεζόν τον ερχόμενο χειμώνα.

Athens Comedy Festival: Το απόλυτο φεστιβάλ κωμωδίας σπάει κάθε ρεκόρ!

Το Athens Comedy Festival επιστρέφει μεγαλύτερο από ποτέ (από 30/5) με πάνω από 30 παραστάσεις και 80 κωμικούς και καλεσμένους και, το σημαντικότερο, περισσότερες παραστάσεις από ποτέ με πρωταγωνιστή το ίδιο το κοινό, στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος".

6 παραστάσεις περφόρμανς και χορού για αυτή την εβδομάδα

Συγκεντρώσαμε για εσάς και σας προτείνουμε έξι ιδιαίτερες παραστάσεις χορού και χοροθεάτρου καθώς και site specific performance που κάνουν πρεμιέρα από 30/5 έως και 5/6.

Αίμα στη σκηνή

Άκρως διασκεδαστική πρώτη πανελλήνια παρουσίαση ενός έργου που στηρίζεται στο εύρημα του "θέατρου μέσα στο θέατρο" και αφηγείται την τραγελαφική ιστορία ενός δευτεροκλασάτου θιάσου που ανεβάζει τον "Αμλετ". | Powered by Uber

Κήτος

Δύναμη, συναίσθημα, αμεσότητα και ειλικρίνεια -παρά τις ατέλειές του- διαθέτει το ανέκδοτο έργο του Βαγγέλη Ρωμνιού, ο εξομολογητικός μονόλογος ενός παχύσαρκου άνδρα, και ανεβαίνει σε μία εξίσου άμεση παράσταση από τον Ευάγγελο Βογιατζή. | Powered by Uber

Σοφία Μαυραγάνη γιατί παρουσιάζεις την παράσταση χορού "Glorious Epic" σε strip club;

Η χορογράφος που αναζητά διαρκώς νέα μονοπάτια στο πεδίο του σύγχρονου χορού αντλώντας έμπνευση από τον Χορό της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, επέλεξε έναν απροσδόκητο χώρο, το Alcatraz strip club, για να ανεβάσει το νέο της έργο, μια ποιητική αλληγορία για την ομορφιά του αταίριαστου.