"Rabbit hole": Πόσο δυνατός είναι o πόνος της ανθρώπινης απώλειας;

Αυτό είναι το κεντρικό ερώτημα που θέτει το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο του Ντέιβιντ Λίντσεϊ-Αμπέρ που προσεγγίζει το πώς ένα ζευγάρι έρχεται ξανά κοντά μετά το θάνατο του γιου τους. Ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Λυμπερόπουλος γράφει στο “α” για την παράσταση που ανεβάζει στο θέατρο Ελέρ.

Rabbit hole Σπύρος Περδίου©

Με αφορμή το ανέβασμα του βραβευμένου με Πούλιτζερ έργου του σύγχρονου Αμερικανού συγγραφέα Ντέιβιντ Λίντσεϊ-Αμπέρ "Rabbit hole", ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Λυμπερόπουλος (βραβευμένος για τη μικρού μήκους ταινία "Play” με τον Χρυσό Διόνυσο στο 40ο Φεστιβάλ Δράμας) γράφει για την παράσταση που ανεβάζει στο θέατρο Ελέρ. Πώς άραγε συνεχίζει τη ζωή του ένα ζευγάρι που ο κόσμος του έχει γκρεμιστεί μετά το θάνατο του γιου τους σε ατύχημα; Αυτό είναι το κεντρικό θέμα του έργου που προσεγγίζει με ειλικρίνεια αλλά και χιούμορ το πώς ο Χάρι και η Μπέκα θα έρθουν ξανά κοντά. Οι ανθρώπινες σχέσεις, η απώλεια και το πένθος αλλά και η ελπίδα είναι τα θέματα που διαπραγματεύεται το έργο με τους Ευαγγελία Ανδρεαδάκη, Νίκο Γεωργάκη, Εύη Δόβελου, Πολύκαρπο Φιλιππίδη και Έλενα Παπαβασιλείου.

Ο Βαγγέλης Λυμπερόπουλος γράφει για το "Rabbit hole"

Πόσο δυνατός είναι ο πόνος της ανθρώπινης απώλειας; Πώς διαχειρίζεται κανείς τη θλίψη χωρίς να υποκύψει στην απελπισία; Τα αιώνια ερωτήματα που βασανίζουν το ανθρώπινο είδος στο "Rabbit hole” βγαίνουν στο προσκήνιο, διεκδικούν επίμονα απάντηση και μάλιστα όσο το δυνατόν πιο άμεσα - πριν ο πόνος του πένθους διαλύσει σχέσεις και δηλητηριάσει ανθρώπινες ζωές. Μέσα από την ιστορία ενός ζευγαριού που προσπαθεί να αντιμετωπίσει τον πόνο του χαμού του τετράχρονου γιου τους, το έργο αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο την ανθρώπινη εμπειρία της απώλειας, της θλίψης και της αναζήτησης παρηγοριάς.

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
Βαγγέλης Λυμπερόπουλος

Την πρώτη φορά που διάβασα το έργο, με τράβηξε αμέσως από την πρώτη κιόλας σκηνή. Ένιωσα σαν να ήμουν ένας σιωπηλός παρατηρητής μέσα στο σπίτι, να παρακολουθώ στενά την οικογένεια και να ακούω κάθε τους λέξη. Παρά το γεγονός ότι δεν είχα προηγούμενη εμπειρία στη σκηνοθεσία θεατρικών έργων, έχοντας ζήσει την απώλεια ενός παιδιού, ένιωσα μια έντονη επιθυμία να το σκηνοθετήσω. Είχα όμως μια σοβαρή αμφιβολία για το αν ένας θεατρικός παραγωγός θα εμπιστευόταν έναν σκηνοθέτη διαφήμισης να αναλάβει τη σκηνοθεσία ενός τόσο σοβαρού και δραματικού έργου. Ωστόσο η προσωπική μου σύνδεση με το υλικό, με οδήγησε να αναλάβω αυτή την πρόκληση και να προχωρήσω με αυτό το εγχείρημα μέσω της δικής μου εταιρείας παραγωγής.

Rabbit hole
Σπύρος Περδίου©

Παρά τις προκλήσεις μιας παραγωγής με περιορισμένο προϋπολογισμό σκέφτηκα να συνεργαστώ με ένα αφοσιωμένο και ταλαντούχο καστ μη-σταρ ηθοποιών, όπως η Βαγγελιώ, η Έλενα, η Εύη, ο Νίκος και ο Πολύκαρπος, με ορισμένους από τους οποίους είχα ήδη μια επιτυχημένη συνεργασία στο παρελθόν. Το γεγονός αυτό ενίσχυσε την πεποίθησή μου ότι μπορούσαμε να αναδείξουμε την ουσία αυτού του έργου.  

"Για μένα όμως το "Rabbit hole" δεν είναι απλώς μια ιστορία απώλειας και πόνου, είναι ένα συγκλονιστικό, βαθιά συγκινητικό έργο που έχει τη δύναμη να αγγίζει τους ανθρώπους με απροσδόκητους τρόπους. Παρά το οδυνηρό ζήτημα στον πυρήνα του, φαίνεται να έχει μια μοναδική ικανότητα να αφήνει ένα διαρκές αποτύπωμα αισιοδοξίας και ζεστασιάς σε όσους το βιώνουν”. 

Η ανθρωπιά της επικοινωνίας, τα συναισθήματα που εκφράζονται ξεκάθαρα στους λιτούς και ουσιαστικούς διαλόγους και η ωμή αυθεντικότητα με την οποία οι ηθοποιοί, μέσα σε "φωτισμένα πλαίσια" που ορίζουν το χώρο τους, οδηγούνται να ενστερνιστούν και να συνδεθούν μεταξύ τους, αποτελούν τα κεντρικά στοιχεία της σκηνοθετικής μου προσέγγισης. Το όραμά μου είναι να δημιουργήσω ένα περιβάλλον όπου ο θεατής νιώθει σαν να βρίσκεται στο σπίτι όπου εκτυλίσσεται η ιστορία και μέσα από την απλότητα και την ειλικρίνεια των διαλόγων βυθίζεται βαθιά στο συναισθηματικό ταξίδι των χαρακτήρων.

Η οδηγία μου σε κάθε ηθοποιό είναι να ακούει ολόψυχα τους συναδέλφους του ηθοποιούς και να απαντά με γνήσια συναισθηματική αλήθεια. Οι αντιδράσεις απορρέουν οργανικά από τον ίδιο τον διάλογο. Η Τζούλια Ρόμπερτς έχει περιγράψει μια παρόμοια εμπειρία όταν εργαζόταν με τον Τζέιμς Γκαντολφίνι στην ταινία "The Mexican”. "Δεν χρειαζόταν να κάνω πολλά, το μόνο που έπρεπε να κάνω ήταν να του δώσω προσοχή, να τον κοιτάξω και να ακούσω τι λέει και όλα απλά γίνονταν". 

Rabbit hole
Σπύρος Περδίου©

Τον Ιανουάριο του 2023 ανεβάσαμε το έργο για πρώτη φορά στην Ελλάδα για περίπου ένα μήνα. Η ζεστή ανταπόκριση του κοινού ήταν μια επιβεβαίωση της συναισθηματικής δύναμης του έργου, που, παρά το σκοτάδι, φωτίζει με οπτιμισμό τον δρόμο προς ανάκαμψη. Οι θεατές βγήκαν από την εμπειρία με ένα χαμόγελο και μια αισιοδοξία. Έτσι φέτος αποφασίσαμε να ανεβάσουμε για δεύτερη χρονιά το έργο στο θέατρο Ελέρ της κας Ελένης Ερήμου.

Rabbit Hole
Σπύρος Περδίου©

Παρόλο που ο συγγραφέας Ντέιβιντ Λίντσεϊ-Αμπέρ έλαβε το βραβείο Πούλιτζερ γι’ αυτό το βαθιά συγκινητικό έργο, γνωρίζω ότι οι περισσότεροι διαβάζοντας το θέμα του θα αισθανθούν άβολα και δεν θα πήγαιναν πρόθυμα να δουν ένα τέτοιο θεατρικό έργο. Για μένα όμως το "Rabbit hole" δεν είναι απλώς μια ιστορία απώλειας και πόνου, είναι ένα συγκλονιστικό, βαθιά συγκινητικό έργο που μέσα από μια λεπτή ισορροπία μεταξύ του κωμικού και του δραματικού, έχει τη δύναμη να αγγίζει τους ανθρώπους με απροσδόκητους τρόπους. Παρά το οδυνηρό ζήτημα στον πυρήνα του, φαίνεται να έχει μια μοναδική ικανότητα να αφήνει ένα διαρκές αποτύπωμα αισιοδοξίας και ζεστασιάς σε όσους το βιώνουν. Είναι μια υπενθύμιση του αντίκτυπου που μπορούν να έχουν οι αυθεντικές, ανθρωποκεντρικές αφηγήσεις και ενισχύει μέσα μου την πεποίθηση ότι μπορεί και να μην είναι η τελευταία φορά που σκηνοθετώ ένα θεατρικό έργο… μου αρέσει να ζωντανεύω ιστορίες με νόημα και απήχηση.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Rabbit hole

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Ο τέλειος κόσμος της Μπέκα και του Χάρι γκρεμίζεται, όταν ο γιός τους Ντάνι σκοτώνεται σε τροχαίο, στο βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο. Οκτώ μήνες μετά το ατύχημα, το ζευγάρι προσπαθεί να διαχειριστεί την θλίψη του, ο καθένας με τον δικό του τρόπο. Η Μπέκα προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει την ύπαρξή της στη σουρεαλιστική ατμόσφαιρα που φτιάχνουν η μητέρα και η αδελφή της… Την ίδια στιγμή ο Χάρι βρίσκει ανακούφιση σε δραστηριότητες μακριά από την οικογένεια, ενώ η Μπέκα προσεγγίζει κρυφά τον έφηβο που ήταν υπαίτιος για το ατύχημα που άλλαξε τα πάντα. Και ενώ όλα δείχνουν ότι απομακρύνονται, οι δυο τους συνεχίζουν να προσπαθούν, ελίσσονται ο ένας γύρω από τον άλλον, όσο καλύτερα μπορούν προκειμένου να βρουν τον δρόμο τους για ένα μέλλον που κρύβει ευκαιρίες για χαμόγελο και χαρά. Το ταξίδι τους είναι μια οικεία ματιά, σε δυο ανθρώπους που μαθαίνουν να ξαναπλησιάζουν ο ένας τον άλλο, μέσα σε έναν κόσμο που έχει χάσει την ισορροπία του.

Ελέρ

Φρυνίχου 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"The party": Χορός σαν μαύρη κωμωδία στο Olvio

Η ομάδα χορού Dance Company Μαζί κι η Μαρία Μάργαρη παρουσιάζουν μια παράσταση σύγχρονου χορού εμπνευσμένη από την ομότιτλη ταινία της Σάλι Πότερ, όπου μία μάζωξη παίρνει απροσδόκητη τροπή μετά από κάποιες αποκαλύψεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/05/2024

Στη συνέντευξη τύπου του "Reunion The Musical" καταλάβαμε ότι θα δούμε μια ομαδική δουλειά ψυχής

Βρεθήκαμε στο φουαγιέ του θεάτρου Παλλάς για τη συνέντευξη τύπου του μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου όπου θα ακούσουμε τις επιτυχίες των Βόσσου, Μπίγαλη, Μαντώς και Πωλίνας.

Η σκηνοθέτρια Βαρβάρα Νταλιάνη αυτοσυστήνεται

Γνωρίζουμε καλύτερα την απόφοιτη της Σχολής Σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου, που σκηνοθετεί την παράσταση "Παλινωδία ή Ορφέας και Ευρυδίκη" στο θέατρο Φούρνος.

"Η κασέτα" θα παίζει για λίγο ακόμη στο Σταθμός

Το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη, το οποίο ανέβασε ο γνώστης του συγγραφικού της σύμπαντος Μάνος Καρατζογιάννης, μετρά τις τελευταίες εμφανίσεις του στο σανίδι.

Το "4 + ένα" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι μια σπουδή πάνω στα στοιχεία της φύσης (μας)

Το νέο έργο της Κυριακής Νασιούλα είναι μία συνάρτηση χορού και επιστήμης που θα επιτρέψει στα στοιχεία της φύσης να καταλάβουν την αίθουσα της Κεντρικής Σκηνής.

Λευτέρης Γιοβανίδης: "Με τους Τούρκους συναδέλφους μας θέλαμε να μιλήσουμε για τη δύναμη που έχει η τέχνη να ενώνει"

Διαβάστε τι μας είπε ο σκηνοθέτης του σημαντικού εγχειρήματος που φέρνει επί σκηνής Έλληνες και Τούρκους ηθοποιούς στη σπουδαία σαιξπηρική τραγωδία, "Ρωμαίος και Ιουλιέτα", που έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής (16-19/5) μετά από τις επιτυχημένες παραστάσεις της στην Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη.

Νεκταρία Γιαννουδάκη: "Η επικαιρότητα αποδεικνύει ότι η πατριαρχία ακόμα καλά κρατεί"

Στο νέο ανέβασμα του κλασικού έργου του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα "Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα" που υπογράφει σκηνοθετικά ο Αλέξανδρος Κοέν, η γνωστή ηθοποιός Νεκταρία Γιαννουδάκη που είδαμε πολύ πρόσφατα και στο "Da" με τον Γρηγόρη Βαλτινό, όπως και στις τηλεοπτικές "Ψυχοκόρες", υποδύεται το ρόλο της οικονόμου στο πλευρό της "Μπερνάρντα" Αιμιλίας Υψηλάντη.