"Η Τουρκομερίτισσα" & "Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή": Δύο σπουδαίες ερμηνεύτριες σε δύο ρόλους ζωής

"Η Τουρκομερίτισσα" & "Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή": Δύο σπουδαίες ερμηνεύτριες σε δύο ρόλους ζωής

Η Ελένη Ουζουνίδου και η Ράνια Σχίζα ανεβαίνουν στη σκηνή του θεάτρου Έν Αθήναις για να ενσαρκώσουν δύο αντισυμβατικές ηρωίδες, τη ρεμπέτισσα Μαρίκα Νίνου και την μητέρα του Κώστα Ταχτσή, Έλλη.

Ο Δημήτρης Καρατζιάς και ο Μάνος Αντωνιάδης, που γνωρίζουμε από τον Πολυχώρο Vault, βρίσκονται από φέτος στο τιμόνι της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του θεάτρου Έν Αθήναις στην οδό Ιάκχου. Το άνοιγμά τους αυτό στη μεγαλύτερη σκηνή του Έν Αθήναις εγκαινιάζεται με δύο από τις πιο πετυχημένες παραγωγές του Vault Theater Plus, τον πολυβραβευμένο μονόλογο της Κικής Μαυρίδου «Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή» σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Λάσκαρη με τη Ράνια Σχίζα, βασισμένο στη ζωή της μητέρας του Κώστα Ταχτσή και «Η Τουρκομερίτισσα» σε κείμενο και σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζιά με την Ελένη Ουζουνίδου, για τη ζωή της Μαρίκας Νίνου. Ο Μάνος Αντωνιάδης υπογράφει την πρωτότυπη μουσική σύνθεση και για τις δύο παραστάσεις.

Ήδη έχει ξεκινήσει την πορεία της στο Έν Αθήναις η Ράνια Σχίζα με τον μονόλογο της Κικής Μαυρίδου «Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή», τον οποίο ανέδειξε μέσα από την καθηλωτική και χειμαρρώδη ερμηνεία της, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Βαγγέλη Λάσκαρη. Από την πρώτη στιγμή που ανέβηκε στο πλαίσιο του φεστιβάλ μονολόγων «Ο γιος μου...» του θεάτρου Vault, η παράσταση γνώρισε το ένα sold out μετά το άλλο, ενώ διακρίθηκε και εκτός της βάσης της ταξιδεύοντας στη Θεσσαλονίκη, στο ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, στην Πάτρα, τη Δράμα, την Καρδίτσα, το Αγρίνιο, την Κόρινθο, αλλά και εκτός Ελλάδος στην Πειραματική Σκηνή του ΘΟΚ στην Κύπρο.

“Η ηθοποιός, σε μία πραγματικά σπουδαία στιγμή, δίνει σάρκα και οστά σε μια γυναίκα που πάλεψε να ξεφύγει από τις νόρμες της εποχής, που ήταν θύμα και θύτης, που διεκδίκησε την ελευθερία και την ανεξαρτησία της με πολύ βαρύ αντίτιμο”, διαβάζουμε στην κριτική του “α” για τη Ράνια Σχίζα που ερμηνεύει το ρόλο της μητέρας του σπουδαίου μεταπολεμικού πεζογράφου, Κώστα Ταχτσή, η οποία ενέπνευσε το σημαντικότερο έργο του, «Το τρίτο στεφάνι». Στο έργο η ανυπότακτη Έλλη, που το μόνο που ήθελε ήταν να ζήσει ελεύθερη και να αγαπηθεί, αφηγείται τη ζωή της και την υποταγή της τελικά στις επιταγές της κακοποιητικής για τις γυναίκες πατριαρχικής κοινωνίας, ξεδιπλώνοντας επί σκηνής την καθοριστική της σχέση με το γιο της, ο οποίος δολοφονήθηκε. Η ιστορία της, σύμφωνα με τους συντελεστές της παράστασης, ταυτίζεται με όλα τα κρυμμένα μυστικά, που κρατάμε καλά κλειδωμένα σε σκονισμένα μπαούλα, στοιβαγμένα στα υπόγεια της ψυχής μας.

Από 8 Δεκεμβρίου η Ελένη Ουζουνίδου μεταμορφώνεται στην «Τουρκομερίτισσα», το έργο που υπογράφει και σκηνοθετεί ο Δημήτρης Καρατζιάς για τη θρυλική Μαρίκα Νίνου. Οι δυό τους μοιράζονται τη σκηνή με τον συγγραφέα και σκηνοθέτη να ερμηνεύει τον Τζίμη Μάρκου, στην ταβέρνα του οποίου τραγουδούσε η σπουδαία ρεμπέτισσα. Το γνωστό στέκι του τότε με το όνομα «Τζίμης ο Χονδρός» γίνεται το φόντο της ταραγμένης ζωής της κορυφαίας λαϊκής φωνής, η οποία έζησε την αγάπη, τον έρωτα, αλλά και τον πόνο στον υπερθετικό βαθμό. Όλα αυτά σε μια εξίσου ταραγμένη εποχή για την σακατεμένη από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Μικρασιατική Καταστροφή Ελλάδα, η οποία προσπαθεί να γιατρέψει τις πληγές της. Δεν σταματά παρόλα αυτά να τραγουδά και να διασκεδάζει.

Η σύντομη αλλά μυθιστορηματική ζωή της Μαρίκας Νίνου, μιας γυναίκας που συνδύαζε μια εκρηκτική προσωπικότητα με τρομερή ευαισθησία, συνδέθηκε άρρηκτα με την πορεία της νυχτερινής Αθήνας, το ρεμπέτικο και τραγούδια με τα οποία διασκεδάζουμε μέχρι και σήμερα, κι άφησε πίσω της μια σπουδαία κληρονομιά, παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Αυτή η δεύτερη συνεργασία της Ελένης Ουζουνίδου και του Δημήτρη Καρατζιά μετά την επιτυχημένη «Ψιλικατζού», αποτίει έναν γλυκόπικρο φόρο τιμής στους πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής και κυρίως στην Αρμένισσα τραγουδίστρια Ευαγγελία Αταμιάν, που ξεριζώθηκε από την πατρίδα της στην Μικρά Ασία, μεγάλωσε στην προσφυγούπολη της Κοκκινιάς, ξαναβαφτίστηκε Μαρίκα Νίνου και δοξάστηκε όσο καμία άλλη στην εποχή της.

Προπώληση εισιτηρίων από το more.com

Φωτογραφίες παραστάσεων: Χριστίνα Φυλακτοπούλου©

TIPS

*Στην παράσταση «Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή» τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο Γιώργος Λιντζέρης και τους φωτισμούς ο Βαγγέλης Μούντριχας.
*Στην «Τουρκομερίτισσα», η οποία διακρίθηκε σε δύο πανελλήνιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών και το ιστορικό Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλονιάς, τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Κικής Μαυρίδου και οι φωτισμοί της Χριστίνας Φυλακτοπούλου.
*Αποκλειστικά στον πολυχώρο Vault μάς περιμένει ένα πραγματικά πλούσιο πρόγραμμα. Αν αναζητάτε μια παράσταση που χαρίζει άφθονο γέλιο, τότε το ξεκαρδιστικό «Elizadeth» είναι κομμένο και ραμμένο για εσάς. Το έργο, που βασίζεται στους «Βασιλικούς μετά τρούλου» του Χάρη Ρώμα, αποτυπώνει την προσπάθεια ενός θιάσου ανέργων ηθοποιών εν μέσω πανδημίας να ανεβάσουν τη «Μαρία Στιούαρτ» του Σίλερ σε μορφή «πειραγμένου» μιούζικαλ. Ο Δημήτρης Καρατζιάς σκηνοθετεί ακόμη ένα έργο του Χάρη Ρώμα. Το «Πιρούνι» είναι μια μαύρη κωμωδία που μας μεταφέρει στη Θεσσαλονίκη, στα χρόνια που ανέτειλε ο… πράσινος ήλιος. Είναι 1984 και τα μέλη της οικογένειας Παλιούρα –γνήσιοι ημιμαθείς, κουτοπόνηροι νεόπλουτοι της εποχής τους– υποδέχονται τον μελλοντικό γαμπρό τους σε ένα δείπνο που θα εξελιχθεί αναπάντεχα. Σε σκηνοθεσία Καρατζιά (και κείμενο Ειρήνης Δερμιτζάκη) θα δούμε για δεύτερη χρονιά κι ένα έργο που πρωτοπορεί. Γιατί μόνο ως πρωτοποριακή θα μπορούσε να περιγραφεί η ένταξη μίας τρανς προσφύγισσας στο καστ του «Trans-port», η οποία υποδύεται ένα ρόλο με τον οποίο μοιράζονται την ίδια ταυτότητα. Η Kassandra El Najjar ενσαρκώνει τη Σύρια Σαμπά, την οποία μεταφέρει ένας σεξιστής νταλικιέρης (Σωτήρης Δούβρης) από τον Πειραιά στη Στοκχόλμη χωρίς να γνωρίζει ότι είναι διεμφυλική. Στο Vault ανεβαίνει για δεύτερη χρονιά κι ο μονόλογος «Αθηνάς Παναγούλη, επιτάφιος» σε σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη. Η Μάνια Παπαδημητρίου ερμηνεύει τον ομώνυμο ρόλο της μητέρας του μεγάλου αγωνιστή Αλέξανδρου Παναγούλη. Μέσα από τις αναμνήσεις της παρουσιάζεται η αντιδικτατορική δράση ενός ήρωα, ενώ σχολιάζονται σημαντικές στιγμές της πρόσφατης ιστορίας. Μέσα στη σεζόν αναμένουμε επίσης τα έργα: «4.48 Psychosis» της Σάρα Κέιν με την Pavlina Styl (σκηνοθετική επιμέλεια: Ελένη Σκότη), «Η χώρα που ποτέ δεν πεθαίνεις» με την Αμαλία Αρσένη (σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι), «H λεμονιά» του Γιάννη Κεντρωτά με την Αλεξάνδρα Ούστα (σκηνοθεσία: Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους), «Γιε μου πού πας… Δωροθέας Αγγελάτου» με τη Θεοδώρα Σιάρκου, «Next level» της Κικής Μαυρίδου (σκηνοθεσία: Βάνα Πεφάνη), «Η playlist μιας faultless μητρότητας» της Ευαγγελίας Γατσωτή κ.ά.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Εν Αθήναις

 Ιάκχου 19
 2130356472