Με το κλασικό αριστούργημα έκανε την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα ο έμπειρος ηθοποιός Νίκος Καρδώνης, καταθέτοντας μια παράσταση με γρήγορους ρυθμούς και ξεκαρδιστική τροπή, που συνεχίζεται λόγω μεγάλης επιτυχίας με τους Κατερίνα Λάττα, Γιάννη Λατουσάκη και Γιάννη Δενδρινό.
Η «Αρκούδα» του Άντον Τσέχοφ σε σκηνοθεσία του έμπειρου ηθοποιού Νίκου Καρδώνη που παίχτηκε μόλις για ένα μήνα λίγο μετά την αρχή της νέας χρονιάς, έκανε ιδιαίτερη αίσθηση και τώρα επιστρέφει στο ιστορικό «Αμφι-θέατρο» για λίγες ακόμα παραστάσεις. Οι Κατερίνα Λάττα, Γιάννης Λατουσάκης και Γιάννης Δενδρινός, με τους οποίους ο Νίκος Καρδώνης διαθέτει μια κοινή θεατρική γλώσσα, θέλησαν να δοκιμαστούν σε νέα εκφραστικά μονοπάτια με την παράσταση του κλασικού γεμάτου ανατροπές έργου. Το αποτέλεσμα είναι μια παράσταση με υψηλές εντάσεις και γρήγορο ρυθμό που κινείται με όχημα τη μουσική και ποντάρει στη σάτιρα και τη σαρκαστική διάθεση του συγγραφέα. Ο Τσέχοφ, άλλωστε, έγραψε την “Αρκούδα” σε μορφή βοντβίλ, ένα είδος μουσικού θεάτρου που απαιτεί από τον ηθοποιό να έχει υψηλή αίσθηση του ρυθμού και να βρίσκεται διαρκώς σε σωματική εγρήγορση.
Στο έργο το πένθος, το χρέος και ο έρωτας αντιμετωπίζονται από τον συγγραφέα με αθωότητα και αυτοσαρκασμό. Ο Νίκος Καρδώνης σε συνέντευξη που έδωσε στο “α” σημειώνει: “Η “Αρκούδα” είναι μια καυστική σάτιρα των ηθών της εποχής που θίγει τον εγκλεισμό του ανθρώπου στα κοινωνικά στερεότυπα με σαρκαστικό χιούμορ και με μια ελαφράδα σαν τον αφρό της σαμπάνιας. Η αέναη μάχη μεταξύ των δύο φύλων, οι κοινωνικοί «κορσέδες», ο έρωτας, η διαχείριση του πένθους και της απώλειας, η αφύπνιση του σεξουαλικού ενστίκτου είναι κάποια από τα διαχρονικά θέματα που πραγματεύεται το έργο”.
Η υπόθεση εξελίσσεται σε ένα αγρόκτημα στην επαρχία του Ρίπλοβο, όπου κατοικεί η Έλενα Πόποβα. Μια όμορφη χήρα που βρίσκεται σε περίοδο πένθους μετά την απώλεια του συζύγου της. Κλεισμένη και πλήρως απομονωμένη στο σπίτι της, δέχεται την επίσκεψη του απόστρατου υπολοχαγού Σμιρνόφ, ο οποίος απαιτεί με άκομψο τρόπο την εξόφληση δυο γραμματίων που του χρωστούσε ο εκλιπών. Η βαρυπενθούσα δεν έχει αντίρρηση, η συμπεριφορά του όμως και οι απόψεις για τις γυναίκες την ταράζουν. Η ένταση ανάμεσα τους κορυφώνεται και η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη.
Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου©
Δείτε το trailer της παράστασης εδώ
Για περισσότερες πληροφορίες και αγορά εισιτηρίων πατήστε εδώ: lykofos.org/arkouda/
TIPS
*Η μετάφραση είναι του Δαυίδ Μαλτέζε, η μουσική των Μιχάλη και Γιάννη Λατουσάκη, η διασκευή και η επιμέλεια των στίχων του Βασίλη Ανδρέου, η κίνηση της Υβόννης Τζάθα, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Αλεξάνδρας Φτούλη και του σκηνοθέτη και οι φωτισμοί της Ναυσικάς Χριστοδουλάκου. Το teaser υπογράφει ο Αλέξης Ορφανίδης. Ο Μιχάλης Λατουσάκης ερμηνεύει την πρωτότυπη μουσική σύνθεση ζωντανά επί σκηνής.
*Ο σκηνοθέτης Νίκος Καρδώνης σημειώνει: “Ένα θέατρο που χωράει σε μια βαλίτσα ή σε ένα ασανσέρ, ακόμα και σε μια μπαμπούσκα, μα και σε μια σάλα χορού. Εξωστρεφές βοντβίλ, οριακά ακραίο, γεμάτο ανατροπές. Ο μάγος Τσέχοφ κυνηγώντας το μεγάλο όνειρο, κάνει το πένθος ζωή και το σκοτάδι φως, ταξιδεύοντας μας σε μια όαση γέλιου και συγκίνησης. Έτσι κι εμείς αναμετριόμαστε με όλη μας τη δύναμη με το μεγαλείο του συγγραφέα και με εργαλεία τη μουσική, την ποίηση και τα ίδια μας τα σώματα, κυνηγάμε μια πατρίδα στην ατέλειωτη και θλιβερή στέπα της πραγματικότητας”.
*Σε μια επιστολή του, στις 28 Φλεβάρη 1888, ο ίδιος ο Τσέχοφ γράφει: «Απλά για να σκοτώσω την ώρα μου έγραψα ένα ασήμαντο, μικρό βοντβίλ, σε ύφος γαλλικό, που ονομάζεται “Η αρκούδα”. Εάν αντιληφθούν στους ''Μοντέρνους Καιρούς'' ότι γράφω βοντβίλ θα με εξοστρακίσουν! Τι να κάνω, σχεδιάζω κάτι βαρυσήμαντο και προκύπτει τρα-λα-λα. Παρά τις απόπειρες μου για σοβαρότητα, αποτέλεσμα μηδέν. Με εμένα καθετί σημαντικό μεταμορφώνεται σε ασήμαντο».