Ναπολέων

2

«Συννεφιασμένη» ιστορική βιογραφία με επικές εξάρσεις, αλλά χωρίς σαφήνεια προθέσεων. Χαμένοι σ’ ένα χαοτικό υλικό, οι Ρίντλεϊ Σκοτ και Γιόακιν Φίνιξ αφήνουν αξεδιάλυτο το αίνιγμα «Μέγας Ναπολέων».

Napoleon11

Έχει περάσει σχεδόν μισός αιώνας και έχουν μεσολαβήσει πολλά από τότε που ο Ρίντλεϊ Σκοτ, ως πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης, επισκέφτηκε την Ευρώπη των ναπολεόντειων πολέμων. Οι "Μονομάχοι" (1977) του αποτελούν μια λαμπερή συμφωνία φωτός που αντλεί έμπνευση από κλασικούς πίνακες και αναπαριστά με εικαστική μεγαλοπρέπεια (διεύθυνση φωτογραφίας από τον Μαρκ Τάιντι) το τέλος μιας εποχής, η οποία πήρε μαζί της αξίες οι οποίες ξεκινούσαν από το πεδίο της μάχης και απλώνονταν σε ολόκληρη την (προβιομηχανική) κοινωνία.


Στα 86 του πλέον, ο Σκοτ επιστρέφει στο τέλος του 18ου αιώνα για να συναντήσει, στην εναρκτήρια σκηνή της νέας ταινίας του, τον νεαρό Κορσικανό αξιωματικό Ναπολέοντα Βοναπάρτη να γίνεται μάρτυρας του δημόσιου αποκεφαλισμού της Μαρίας Αντουανέτας. Η βιαιότητα του θεάματος δίνει εξαρχής τον τόνο σε μια ιστορική βιογραφία η οποία, ακόμα κι όταν ο Γάλλος στρατάρχης εκστρατεύει στην Αίγυπτο, κυριαρχείται από γκρίζα, "σπασμένα" χρώματα, ημιφωτισμένα εσωτερικά και συννεφιασμένους ουρανούς (διεύθυνση φωτογραφίας από τον σταθερό συνεργάτη του σκηνοθέτη Ντάριους Βόλσκι), ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος από τον φωτεινό εκείνο των "Μονομάχων". Ακόμα κι ο Ναπολέων του Γιόακιν Φίνιξ είναι ένας ελάχιστα εντυπωσιακός, μόνιμα σκυθρωπός και ψυχολογικά ασταθής άντρας, ελάχιστα πειστικός ότι το μόνο που βλέπει μπροστά του, ακόμα κι αν προσπαθεί να παρεμβληθεί η Ιωσηφίνα, είναι το ραντεβού με το πεπρωμένο του.


Ήταν λοιπόν στις προθέσεις του Σκοτ και του σεναριογράφου Ντέιβιντ Σκάρπα ("Το Τελευταίο Οχυρό", "Όταν η Γη Σταματήσει", "Όλα τα Λεφτά του Κόσμου") να σκιαγραφήσουν αντιηρωικά έναν αδίστακτο, μεγαλομανή όσο και μεγαλοφυή στρατηλάτη, τον οποίο ο Αμπέλ Γκανς ("Ναπολέων", 1927) είχε περιγράψει ως τον πρώτο πολιτικό που οραματίστηκε μια ενωμένη –υπό το ξίφος του– Ευρώπη; Το βασικό πρόβλημα της ταινίας του είναι αυτές ακριβώς οι αδιευκρίνιστες προθέσεις, οι οποίες μένουν μετέωρες ανάμεσα σε μια επική, ευρυγώνια προσέγγιση μιας αντιφατικής ιστορικής προσωπικότητας και στο ψυχολογικό κλόουζ απ ενός ερωτευμένου άντρα, εγκλωβισμένου στον προκαθορισμένο κοινωνικά ρόλο του (αυτός αγκαλιά με ένα όπλο, οι γυναίκες αγκαλιά με ένα μωρό).


Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα βιογραφικό έπος χάνεται ανάμεσα στο κινηματογραφικά μικρό και μεγάλο, το κοντά και το μακριά. Ειδικά εδώ όπου το ιστορικό υλικό είναι αχανές και η απαιτούμενη αφηγηματική συμπύκνωση ακυρώνει ουσιαστικές για την ολοκλήρωση του παζλ πληροφορίες – δεν υπάρχει, για παράδειγμα, η παραμικρή αναφορά στον Ναπολέοντα ως νομοθετικό, διοικητικό και θεσμικό εκσυγχρονιστή. Δεν μένει έτσι παρά η πιστή, μεγαλοπρεπής αναπαράσταση εποχής, οι ρεαλιστικές περιλήψεις των διάσημων μαχών και ένα προβλέψιμο από κάθε άποψη ρομάντζο, τα οποία αφήνουν σχεδόν όλα τα καυτά ερωτήματα γύρω από το μυστήριο "Μέγας Ναπολέων" αναπάντητα.

ΗΠΑ, Μ. Βρετανία. 2023. Διάρκεια: 158΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

Ναπολέων

Napoleon
2
  • Περιπέτεια
  • 2023
  • Διάρκεια: 158 '
  • Ρίντλεϊ Σκοτ

Στη μετεπαναστατική Γαλλία του 1783, ο Κορσικανός αξιωματικός Ναπολέων Βοναπάρτης ανακαταλαμβάνει την Τουλόν από τους Άγγλους και επιστρέφει ως ήρωας στο Παρίσι, όπου γνωρίζει και ερωτεύεται τη χήρα Ιωσηφίνα Τασέρ ντε Λα Παζρί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/05/2024

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.