Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού

4

Ο ορισμός του μεγάλου σινεμά: χορταστικό θέαμα, πλούσια δραματουργία, στιβαρή σκηνοθεσία, συναρπαστικοί χαρακτήρες και μια διεισδυτική ματιά στην αιματοβαμμένη αμερικανική ιστορία.

Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού «Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού»

Αν ο Τζον Φορντ είναι ο σκηνοθέτης που περιέγραψε με τον διαυγέστερο και θεαματικότερο τρόπο πώς κατακτήθηκε η Δύση και θεμελιώθηκε ο αμερικανικός μύθος, ο Μάρτιν Σκορσέζε είναι εκείνος που κινηματογράφησε συναρπαστικά την πορεία ανέγερσής του και επιβολής του ως κυρίαρχου ιστορικού και πολιτιστικού οικοδομήματος. Από το "Boxcar Bertha" έως τις "Συμμορίες της Νέας Υόρκης" και τον "Ιρλανδό", πατώντας σε αληθινές ή μυθοπλαστικές ιστορίες, πραγματεύτηκε πολυεπίπεδα την υπαρξιακή (αστική) μοναξιά και την "κληρονομική" βία της αμερικανικής κοινωνίας, επιμένοντας σε ένα σταθερό δραματικό μοτίβο ανόδου και πτώσης με θεολογικές αναφορές.


Οι "Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού" βασίζονται στο χρονικό "Killers of the Flower Moon: The Osage murders and the birth of the FBI" του δημοσιογράφου Ντέιβιντ Γκραν, διασκευασμένο σεναριακά από τον ίδιο τον Σκορσέζε και τον Έρικ Ροθ ("Φόρεστ Γκαμπ", "The Insider", "Μόναχο", "Dune"). Περισσότερο αστυνομικό δράμα παρά θρίλερ ή περιπέτεια εποχής, η ταινία εκτυλίσσεται στη δεκαετία του 1920, όταν ο νεαρός Έρνεστ Μπέρκχαρτ επιστρέφει από τον Μεγάλο Πόλεμο στην Οκλαχόμα και μπαίνει υπό την προστασία του θείου του Γουίλιαμ Χέιλ (ένας απολαυστικός Ρόμπερτ Ντε Νίρο), ενός πλούσιου κτηνοτρόφου τον οποίο όλοι αποκαλούν "Βασιλιά" και τον θεωρούν ατύπως επικεφαλής της κοινότητάς τους. Αυτή αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από Ινδιάνους αυτόχθονες, στους οποίους η κυβέρνηση παραχώρησε παρηγορητικά άγονες εκτάσεις στην κομητεία Όσατζ. Μόνο που εκείνες αποδείχτηκαν πλούσιες σε κοιτάσματα πετρελαίου, μετατρέποντας τους ιδιοκτήτες τους σε εύπορους εισοδηματίες, κάτι το οποίο δεν θα μπορούσε να τους προστατεύσει από την απληστία των λευκών. Έτσι, ο παντρεμένος με Ινδιάνα (το οσκαρικό φαβορί Λίλι Γκλάντστοουν) Έρνεστ θα βρεθεί μπλεγμένος σε μια σειρά δολοφονιών ανθρώπων της φυλής της, υπόθεση που θα φτάσει μέχρι την Ουάσιγκτον και θα προκαλέσει την ανάμειξη του νεοσύστατου FBI.


Ο Σκορσέζε ξέρει να κάνει "μεγάλο σινεμά", συνδυάζοντας την κλασική αφηγηματική παράδοση με στέρεα δραματουργία και δημιουργική, μοντέρνα σκηνοθετική ματιά. Επιλέγει ένα αργό τέμπο, χωρίς εξάρσεις, με σεκάνς μακράς διάρκειας. Περιγράφει εξαιρετικά μια ολόκληρη εποχή, κοινωνικά, πολιτικά και ηθικά, αντιπαραβάλλει τις κυρίαρχες ιδεολογίες της και φυτεύει στο κέντρο του ιστορικού έπους του μια προσωπική τραγωδία, η οποία αντανακλά με κρυστάλλινη διαύγεια τα αιματοβαμμένα υλικά κατασκευής του καπιταλιστικού ονείρου. Για ακόμα μία φορά, η διαπλεκόμενη θεσμική Αμερική παραλληλίζεται με γκανγκστερική συμμορία, κινητήριες δυνάμεις της οποίας είναι η βία και το χρήμα. Παράλληλα, η πειστική ερμηνεία του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο προσθέτει "επίπεδα" σ’ έναν (παραδόξως) ελάχιστα περίπλοκο χαρακτήρα, του οποίου η συναρπαστική διαδρομή διανθίζεται με μερικές ιδιοφυείς, σκοτεινά ή διασκεδαστικά περίτεχνες ιδέες – ο επίλογος του φιλμ είναι ένα ευρηματικό σχόλιο πάνω στην ίδια την κινηματογραφική αφήγηση και τη μετατροπή της Ιστορίας σε ανώδυνο θέαμα.

ΗΠΑ. 2023. Διάρκεια: 206΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού

Killers of the Flower Moon
4
  • Δραματική
  • 2023
  • Διάρκεια: 206 '
  • Μάρτιν Σκορσέζε

Στη δεκαετία του 1920, ο νεαρός Έρνεστ Μπέρκχαρτ επιστρέφει από τον Μεγάλο Πόλεμο στην Οκλαχόμα, μπαίνει υπό την προστασία του θείου του Γουίλιαμ Χέιλ και εμπλέκεται σε μια σειρά δολοφονιών Ινδιάνων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/05/2024

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.