Ο Δράκος

4,5

Σε μια ταινία-σταθμός για το ελληνικό σινεμά, η αρχαία τραγωδία, μέσω του νεορεαλισμού και του φιλμ νουάρ, εισβάλλει με τον πιο ευφάνταστο, πολιτικό και πρωτότυπο τρόπο στη νεοελληνική πραγματικότητα.

Ο drakos

Στα μέσα της δεκαετίας του ’50, το ελληνικό σινεμά θα καταθέσει τα πρώτα ώριμα δείγματά του, κυρίως χάρη στο ταλέντο δύο πρωτοεμφανιζομένων δημιουργών (και του Γιώργου Τζαβέλλα με την "Κάλπικη Λίρα"). Του Μιχάλη Κακογιάννη ("Κυριακάτικο Ξύπνημα", "Στέλλα") και του Νίκου Κούνδουρου, ο οποίος μετά τη νεορεαλιστική "Μαγική Πόλη" (1954) συνεχίζει να αντιπαραθέτει τα μικροαστικά όνειρα με τη λούμπεν αθηναϊκή καθημερινότητα. Τη σεναριακή σκυτάλη παίρνει από τη Μαργαρίτα Λυμπεράκη ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, ο οποίος στο "Δράκο" ακολουθεί τον Θωμά, έναν συνεσταλμένο τραπεζικό υπάλληλο που ετοιμάζεται να περάσει μόνος του την Πρωτοχρονιά. Τρομοκρατημένος, θα διαπιστώσει πως μοιάζει εκπληκτικά μ’ έναν καταζητούμενο εγκληματία και θα βρει καταφύγιο σ’ ένα καμπαρέ. Οι άνθρωποί του θα τον εκλάβουν ως τον διαβόητο "Δράκο" και θα τον θέσουν επικεφαλής της συμμορίας τους.


Η αρχαία τραγωδία, μέσω του νεορεαλισμού και του φιλμ νουάρ, εισβάλλει με τον πιο ευφάνταστο, πολιτικό και πρωτότυπο τρόπο στη νεοελληνική πραγματικότητα. Η τελευταία έχει χάσει πλέον κάθε ηθική αξία και κοινωνική συναρμογή (η συμμορία θέλει να πουλήσει ένα στύλο του Ολυμπίου Διός σε Αμερικανό αρχαιοκάπηλο), αν και κουβαλάει στο κουκούτσι της λαϊκές τελετουργίες (το συγκλονιστικό ζεϊμπέκικο του φινάλε, σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι) που διατηρούν ζωντανή την ιστορική μνήμη ως μυσταγωγία και κώδικα τιμής ενός αόρατου (υπο)κόσμου. Ο Κούνδουρος ντύνει αυτό το πολυδιάστατο δράμα με πρωτοφανή ρεαλιστική ειλικρίνεια και εξπρεσιονιστικά κάδρα, θέτει προφητικά το αντονιονικό, απόλυτα σύγχρονο πολιτισμικό ζήτημα της απώλειας ταυτότητας, ενώ ο Ντίνος Ηλιόπουλος παραδίδει μία από τις κορυφαίες ερμηνείες της ελληνικής φιλμογραφίας.


Η ταινία συμμετείχε στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Βενετίας, αντιμετωπίστηκε "καχύποπτα" από την εγχώρια –δεξιά και αριστερή– κριτική και υπήρξε μεγάλη εμπορική αποτυχία. Οι νεότεροι Έλληνες κριτικοί, όμως, την ανακήρυξαν το 2006 καλύτερη ελληνική ταινία όλων των εποχών, ενώ πιο πρόσφατα ο Αμερικανός λογοτέχνης Τζόναθαν Φράνζεν έστρεψε ξανά το παγκόσμιο ενδιαφέρον επάνω της, κάνοντάς της εκτενή μνεία στο ευπώλητο, πολυβραβευμένο μυθιστόρημά του "Ελευθερία".

Α/Μ. Ελλάδα. 1956. Διάρκεια: 103΄. Διανομή: FILMTRADE

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Δράκος

4,5
  • Δραματική
  • 1956
  • Διάρκεια: 85 '
  • Νίκος Κούνδουρος

Ένας τραπεζικός υπάλληλος ταυτίζεται με έναν καταζητούμενο εγκληματία με τον οποίο μοιάζουν επικίνδυνα. Βρίσκει προσωρινό καταφύγιο σε περιθωριακά νυχτερινά κέντρα, όπου γίνεται το επίκεντρο της προσοχής και αρχηγός μιας μικροσυμμορίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/05/2024

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.