Ζαν Ντιλμάν

5

Στα όρια του ντοκιμαντέρ παρατήρησης, η για πολλούς «καλύτερη ταινία όλων των εποχών» αντιγράφηκε πολλαπλά, αμφισβητήθηκε έντονα και αποτελεί πλέον την αντιπροσωπευτικότερη στιγμή του φεμινιστικού σινεμά.

Jeanne dielman

Τα πρωτοποριακά ρεύματα του ’60 αμφισβήτησαν ανάμεσα στ’ άλλα και την εικόνα της γυναίκας στη μεγάλη οθόνη ως αναπαράσταση προσαρμοσμένη απόλυτα στο αντρικό βλέμμα. Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ έθιξε επίμονα το θέμα, το underground cinema προσέφερε εναλλακτικές ιδέες και το "δεύτερο φεμινιστικό κύμα" βοήθησε να απελευθερωθούν δυνάμεις τόσο σε θεωρητικό (Λόρα Μάλβεϊ) όσο και σε δημιουργικό επίπεδο. Εμβληματική είναι σ’ αυτόν τον τομέα η αθέατη στην Ελλάδα δουλειά της Βελγίδας Σαντάλ Ακερμάν (1950-2015) και ειδικά η "Ζαν Ντιλμάν" της, η οποία ξεσήκωσε σφοδρότατες και ατέλειωτες αντιδράσεις κερδίζοντας την πρώτη θέση στην πρόσφατη ψηφοφορία του έγκριτου περιοδικού "Sight & Sound" για τις καλύτερες ταινίες από καταβολής κινηματογράφου.
Στα όρια του ντοκιμαντέρ παρατήρησης, το τολμηρό φιλμ περιγράφει την ανιαρή, επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα μιας νοικοκυράς των Βρυξελλών και μητέρας ενός εφήβου, η οποία τον βοηθά στα μαθήματά του, καθαρίζει, μαγειρεύει, τακτοποιεί το σπίτι και πηγαίνει για ύπνο. Κατά την απουσία του γιου της, δέχεται πελάτες για σεξ στην κρεβατοκάμαρά της (για να συμπληρώσει το εισόδημά της).


Εξοντωτική διάρκεια (202 λεπτά), ακίνητη κάμερα που αναδεικνύει μεθοδικά μια κοινότοπη μικροαστική τελετουργία, η ηδονοβλεπτική ευχαρίστηση του αφηγηματικού σινεμά που απουσιάζει εντελώς και η εμμονή σε επαναλαμβανόμενες λεπτομέρειες που ανάγονται σε μείζονα δραματικά γεγονότα (οι παραβρασμένες πατάτες, ένα κουμπί που λείπει από τη ρόμπα...) προτείνουν μια ριζοσπαστική αναθεώρηση όλων των κινηματογραφικών ταμπού πάνω στη γυναικεία ψυχολογία και την αναπαράστασή της. Με έναν πρωτόγνωρο κινηματογραφικό τρόπο, η αδιάφορη ρουτίνα ενός αυστηρά καθορισμένου κοινωνικού ρόλου "ξεγυμνώνεται" και μετατρέπεται σε απεγνωσμένη υπαρξιακή οδύσσεια, ενώ το σοκαριστικό φινάλε αναδεικνύει ξεκάθαρα (στους υπομονετικούς) τα πολύπλευρα αδιέξοδα των κάθε λογής τυφλά εξεγερμένων – από το ψυχολογικό έως το πολιτικό επίπεδο.


Πρωτοπόρα, ευρηματική και ακατάτακτη, η ταινία προκάλεσε αντιδράσεις ακόμα και στην εποχή της, αντιγράφηκε πολλάκις και αποτελεί πλέον την αντιπροσωπευτικότερη στιγμή του φεμινιστικού σινεμά.

Βέλγιο, Γαλλία. 1975. Διάρκεια: 202΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Ζαν Ντιλμάν

Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles
5
  • Σινεφίλ
  • 1975
  • Διάρκεια: 202 '
  • Σαντάλ Ακερμάν

Η επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα μιας Βελγίδας νοικοκυράς και μητέρας ενός εφήβου, η οποία τον βοηθά στα μαθήματά του, καθαρίζει, μαγειρεύει, τακτοποιεί το σπίτι και πηγαίνει για ύπνο. Κατά την απουσία του γιου της, δέχεται πελάτες για σεξ στην κρεβατοκάμαρά της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.