Vortex

3,5

Ο Γκασπάρ Νοέ αιφνιδιάζει με την ωμή, στέρεα, σκληρή και μετωπική αντιμετώπιση της αναπόφευκτης ανθρώπινης πορείας προς το θάνατο. Ακόμα και στην απόλυτη λιτότητά του, όμως, δεν θα μπορούσε να αποφύγει εντελώς τα αφηγηματικά τρικ.

Vortex

Στα 58 του ο Γκασπάρ Νοέ αποφάσισε να κάνει την πιο συμβατική ταινία του. Ή τουλάχιστον να προσπαθήσει, αφήνοντας στην άκρη τα προκλητικά θέματα και το σκηνοθετικό στιλιζάρισμα και στρέφοντας το φακό του στις τελευταίες μέρες ενός ηλικιωμένου ζευγαριού στο παρισινό διαμέρισμά του, καθώς η υγεία του σταδιακά επιδεινώνεται. Η πλοκή είναι ελάχιστη και οι διάλογοι στοιχειώδεις, αφήνοντας την κοινοτοπία της "ακίνητης" καθημερινότητας να πλημμυρίσει την οθόνη.

Ο Νοέ αιφνιδιάζει με την ωμή, στέρεα, σκληρή και μετωπική αντιμετώπιση της αναπόφευκτης ανθρώπινης πορείας προς το θάνατο. Ακόμα και στην απόλυτη λιτότητά του, όμως, δεν θα μπορούσε να αποφύγει εντελώς τα σκηνοθετικά τρικ. Μετά τη σύντομη εναρκτήρια σκηνή, η οθόνη χωρίζεται στα δύο. Τις περισσότερες φορές για να απομονώσει στο μισό (τετράγωνο) κάδρο τον άντρα (τον Ιταλό σκηνοθέτη Ντάριο Αρτζέντο) και στο άλλο μισό τη γυναίκα, άλλοτε όμως για να ακολουθήσει το γιο τους, το μοναδικό επισκέπτη τους. Η αλλαγή των πλάνων γίνεται ταυτόχρονα και στα δύο κάδρα, μεσολαβώντας ένα πολύ σύντομο, διάρκειας δεκάτου του δευτερολέπτου, πέρασμα σε μαύρο. Μια απρόσμενα αποτελεσματική αφηγηματική τεχνική που "σπάει" τη νατουραλιστική αναπαράσταση χωρίς να γλυκαίνει καθόλου τη σκληρή αλήθεια της εικόνας. Γιατί ο Νοέ δεν χαρίζεται ούτε στο θεατή (η εμπειρία απευθύνεται σε υπομονετικούς σινεφίλ) ούτε στους ήρωές του, ειδικά τους άντρες, χρωματίζοντάς τους με πειστικούς γκρίζους ψυχολογικούς τόνους. Η επιμονή του είναι αξιοθαύμαστη, η παρακολούθηση της ταινίας γίνεται μια σωματική σχεδόν εμπειρία και η αθόρυβη δεξιοτεχνία του καταφέρνει τελικά να μετατρέψει αυτή την πικρή φέτα ζωής σε φέτα γλυκού, θυμίζοντάς μας πως η ζωή, όπως και το ίδιο το σινεμά, δεν είναι παρά "ένα όνειρο μέσα σ’ ένα όνειρο".

Γαλλία, Βέλγιο. 2021. Διάρκεια: 145΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Vortex

3,5
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 142 '
  • Γκασπάρ Νοέ

Οι τελευταίες μέρες ενός ηλικιωμένου ζευγαριού στο παρισινό διαμέρισμά του, καθώς η υγεία του σταδιακά επιδεινώνεται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.