Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2024: Η ελληνική ματιά

Οι ελληνικές ταινίες καταγράφουν για ακόμα μια χρονιά ιδιαίτερα δυναμική παρουσία στη γιορτή του «αληθινού σινεμά», ξεσηκώνοντας συζητήσεις και αντιπαραθέσεις.

Αδέσποτα Κορμιά

Το πλούσιο πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ περιλαμβάνει 251 ντοκιμαντέρ μεγάλου και μικρού μήκους, ενώ το κεντρικό του αφιέρωμα "Citizen Queer" αποτελείται από ταινίες οι οποίες αφορούν LGBTQ+ θεματικές. Μια εξαιρετικά επίκαιρη και τολμηρή επιλογή, δικαιωμένη από τα γεγονότα της σαββατιάτικης επίθεσης μιας πολυμελούς ομάδας νεαρών σε δυο τρανς άτομα στην πλατεία Αριστοτέλους. Αλλά και όλες οι αναφορές στη δημοκρατία, την ανοχή και την ελευθερία έκφρασης οι οποίες έγιναν κατά την τελετή έναρξης δεν ήταν έπεα πτερόεντα. Με αφορμή την αφίσα του, το εξαιρετικό, πολυδιάστατο και σκηνοθετημένο με έμπνευση ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου "Αδέσποτα Κορμιά", ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών από εκκλησιαστικούς και ακροδεξιούς κύκλους. Το φιλμ εξετάζει, δίνοντας το λόγο σ' όλες τις απόψεις, την έννοια της σωματικής αυτοδιάθεσης - από την εξωσωματική γονιμοποίηση και την άμβλωση ως την ευθανασία - στη σύγχρονη Ευρώπη.

Unclickable
"Unclickable"

Μαζί με την ταινία της Ψύκου, στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα συμμετέχουν άλλες δυο ελληνικές παραγωγές. Πρώτα οι ορθογραφημένοι "Αζήτητοι" της Μαριάννας Οικονόμου ("Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες"), πάνω στους εκατοντάδες "ανώνυμους" φυματικούς που πέθαναν στο νοσοκομείο Σωτηρία από το 1945 ως το 1975. Η έννοια του κοινωνικού στίγματος επαναπροσδιορίζεται με συγκινητικό τρόπο και μια καλά κρυμμένη όψη της μεταπολεμικής Ελλάδας έρχεται στο φως. Από την άλλη, το αγγλόφωνο "Unclickable" του Μπάμπη Μακρίδη ("Οίκτος") αιφνιδιάζει με τη δυναμική αφήγησή του και το σοκαριστικό θέμα του: πως και γιατί περίπου το ένα τρίτο(!) του παγκόσμιου διαδικτυακού διαφημιστικού τζίρου πηγαίνει σε ιστοτόπους-"φαντάσματα"; Μια τετραμελής ομάδα ερευνητών αποφασίζει να αποδείξει μια ακόμα μορφή της καπιταλιστικής ασυδοσίας με απολαυστικά... τρομακτικό τρόπο.

Πανελλήνιον
"Πανελλήνιον"

Συναρπαστική, επίσης, είναι η ανθρωπογεωγραφία που αναλύεται στο "Πανελλήνιον", το γνωστό αθηναϊκό σκακιστικό καφενείο, των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα, ενώ ιδιαίτερα αποκαλυπτικό είναι το κινηματογραφικά στέρεο βιογραφικό χρονικό του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου "Ο Κόκκινος Δάσκαλος", πάνω στην πολλαπλά διδακτική ιστορία του αγωνιστή της αριστεράς Νίκου Πλουμπίδη. Με εντελώς πρωτοποριακό ύφος και αντισυμβατικό τρόπο γραφής, τέλος, το "Sinfonietta-Πόλης, Συνομιλία με τον Dziga Vertov" του Δημήτρη Θεοδωρόπουλου, διευθυντή φωτογραφίας και καθηγητή της σχολής κινηματογράφου, αναζητά τη σχέση ανθρώπου, φύσης και αστικού τοπίου, εκσυγχρονίζοντας ιδέες του σπουδαίου Σοβιετικού ντοκιμαντερίστα Ντζίγκα Βερτόφ ("Ο Άνθρωπος με την Κινηματογραφική Μηχανή") και του Γερμανού Βάλτερ Ρούτμαν ("Βερολίνο, η Συμφωνία μιας Μεγαλούπολης").

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/05/2024

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.