Fundamentals of Cinema: Το "Ταξίδι στο Τόκιο" του Γιασουχίρο Όζου στον Δαναό

Η ενότητα προβολών του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεχίζει τις προβολές της στην Αθήνα με μια ταινία με μόνιμη θέση στις λίστες με τις κορυφαίες δημιουργίες του παγκόσμιου σινεμά.

Ταξίδι στο Τόκιο

Η ενότητα προβολών Fundamentals of Cinema, που έχει ως στόχο να προσφέρει στο κοινό τη δυνατότητα να απολαύσει στη μεγάλη οθόνη αριστουργήματα του παγκόσμιου σινεμά, συνεχίζει τις προβολές της στην Αθήνα σε συνεργασία με τον κινηματογράφο Δαναό, με την ταινία "Ταξίδι στο Τόκιο" (1953) του Γιασουχίρο Όζου τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου, μια ταινία με μόνιμη θέση στις λίστες με τις κορυφαίες δημιουργίες του παγκόσμιου σινεμά.

Καταληκτικό σκέλος της περίφημης Noriko Trilogy, όπου η σπουδαία Σετσούκο Χάρα ενσαρκώνει τρεις διαφορετικές ηρωίδες με όνομα Νορίκο, το "Ταξίδι στο Τόκιο" συνδυάζει υποδειγματικά τα πιο βαθιά νοήματα της ανθρώπινης ύπαρξης με το μεγαλείο της απλότητας. Η διαρραγή των οικογενειακών δεσμών, το αναπόφευκτο χάσμα των γενεών, το ανοιχτό μεταπολεμικό τραύμα της Ιαπωνίας, η βίαιη δυτικοποίηση της ιαπωνικής κοινωνίας, το ξεθώριασμα του παλιού κόσμου της ευγένειας και του σεβασμού, καθώς και η επικράτηση ενός νέου μοντέλου ζωής όπου κυριαρχούν ο ατομικισμός και η βιασύνη, είναι οι είναι οι κομβικές έννοιες που δεσπόζουν στην κορωνίδα της σκηνοθετικής διαδρομής του Γιασουχίρο Όζου.

Η φθορά των συναισθημάτων στο πέρασμα του χρόνου, το εφήμερο των ανθρώπινων πραγμάτων, οι προσδοκίες που διαψεύδονται, το χάσμα των γενεών που υψώνεται αμείλικτο, οι οικογενειακοί δεσμοί που ξεθωριάζουν, η ανέφικτη επικοινωνία, ο παλιός ευγενικός κόσμος που χάνεται μαζί με τους γέρους γονείς, η επιβολή ενός νέου μοντέλου ζωής, στο οποίο κυριαρχεί ο εγωκεντρισμός, η υστερική επιβεβαίωσης της ατομικότητας και όπου ο χρόνος ποτέ δεν είναι αρκετός. Κι όλα αυτά μέσα από το γαλήνιο και ήρεμο βλέμμα της ακίνητης και χαμηλά τοποθετημένης κάμερας του Γιασουχίρο Όζου.

"Ταξίδι στο Τόκιο" / "Tokyo Story" (Ιαπωνία, 1953)

Σκηνοθεσία: Γιασουχίρο Οζού / Yasujirô Ozu. 
Σενάριο: Kôgo Noda, Yasujirô Ozu. 
Με τους: Setsuko Hara, Chishū Ryū, Chieko Higashiyama, Kyōko Kagawa, Haruko Sugimura. 
Γλώσσα: Ιαπωνικά.
Ασπρόμαυρη, 136΄ 

Ένα ζευγάρι ηλικιωμένων, ο Χιραγιάμα και η Τόμι, έρχονται από την επαρχία στο Τόκιο με σκοπό να επισκεφθούν τα παιδιά τους. Αρχικά, τους φιλοξενεί ο μεγάλος τους γιος με τη γυναίκα του, καθώς όμως γρήγορα ενοχλούνται από την παρουσία τους στο σπίτι, τους στέλνουν να μείνουν στην κόρη τους. Αυτή με τη σειρά της τους "ξεφορτώνεται", και σε συμφωνία με τον αδελφό της, τους "δωρίζει" υποχρεωτικές διακοπές στα λουτρά του Ατάμι. Εκεί, ωστόσο, η πολυκοσμία και ο θόρυβος δεν επιτρέπουν στους δύο ηλικιωμένους να ησυχάσουν και να ξεκουραστούν. Επιστρέφουν λοιπόν στο Τόκιο, αναζητώντας ένα κατάλυμα για να περάσουν το βράδυ. Το μοναδικό πρόσωπο που ενδιαφέρεται για εκείνους, τους συμπεριφέρεται με ευγένεια και καλοσύνη και τελικά τους φιλοξενεί, όχι από υποχρέωση αλλά επειδή το νιώθει πραγματικά, είναι η Νορίκο, η γυναίκα του άλλου γιου τους, ο οποίος χάθηκε στον πόλεμο. Όταν επιστρέφουν σπίτι, η Τόμι αρρωσταίνει και ύστερα από λίγο καιρό πεθαίνει. Μετά την κηδεία, η Νορίκο είναι μόνη που θα κάνει συντροφιά στον Χιραγιάμα.

Γενική είσοδος: 7€

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ζαχαρία Μαυροειδή, πώς έφτιαξες την ελληνική κομεντί του καλοκαιριού;

Με το "Καλοκαίρι της Κάρμεν" ο ταλαντούχος σκηνοθέτης παραδίδει μια σπιρτόζικη και διασκεδαστική ρομαντική κωμωδία, με επίκεντρο τις ερωτικές περιπέτειες ενός τριαντάρη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
13/06/2024

Το Καλοκαίρι της Κάρμεν

Αλμοδοβαρική κομεντί, η οποία ξεκινάει σε ξέφρενο queer τόνο, ισορροπεί ως μια παιχνιδιάρικη σάτιρα αστικής επιβίωσης και καταλήγει σαν μια τρυφερή ιστορία φιλίας με απολαυστικές σινεφίλ αναφορές.

Τα Μυαλά που Κουβαλάς 2

Διασκεδαστικό και ταυτόχρονα σκεπτόμενο σίκουελ της κορυφαίας animation δημιουργίας της Pixar. Αστείο και ψυχαναλυτικό, ευρηματικό και ευαίσθητο, επαναλαμβάνει κεφάτα μια δοκιμασμένη συνταγή.

Φρίμοντ

Οδοιπορικό αναζήτησης ανθρώπινης επικοινωνίας μέσα σ’ έναν κόσμο πολυπολιτισμικής μοναξιάς. Με αναζωογονητικό χιούμορ, κατασταλαγμένη σοφία και τη γήινη, απολαυστική απλότητα του πρώιμου Τζάρμους.

Παριζιάνικες Ιστορίες

Σπονδυλωτή, αλλά άνευρη κωμωδία, η οποία προσπαθεί αδέξια να φιλοσοφήσει και να εκβιάσει ένα γλυκόπικρα αισιόδοξο συναίσθημα.

Ο Κακός Ηθοποιός

Η βασική ιδέα ενός πιθανού θεατρικού δράματος αναπτύσσεται σαν ένα διαλογικό ψυχολογικό θρίλερ, το οποίο διατυμπανίζει τις καταγγελίες του με εκκωφαντικό διδακτισμό και ασυγχώρητη μελοδραματική υπερβολή.

Η Αόρατη Μάχη

Τολμηρή, μα άνιση και παρατραβηγμένη σάτιρα των ανατολίτικων περιπετειών πολεμικών τεχνών. Δεν παίρνει ποτέ τον εαυτό της στα σοβαρά, προοριζόμενη για ξέφρενες μεταμεσονύχτιες προβολές.