Oldboy

2,5

Αυτό που ξεκινάει ως ένας σαρωτικά βίαιος καφκικός εφιάλτης εξελίσσεται σε μια επώδυνη υπαρξιακή οδύσσεια, η οποία χαντακώνεται από τη βεβιασμένη αμφισημία της.

Oldboy 2003

Σε ένα κομβικό έτος για το νοτιοκορεατικό σινεμά, καθώς το 2003 συνέπεσαν χρονικά πρεμιέρες που το εδραίωσαν στο δυτικό προσκήνιο ("Μνήμες Φόνων", "Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας... και Άνοιξη"), το δυστοπικά νιχιλιστικό "Oldboy" του Παρκ Τσαν-γουκ ήταν εκείνο που άφησε διαχρονικό αποτύπωμα στην ποπ κουλτούρα. Στην ταινία, χωρίς προφανή αιτία, ένας άντρας απαγάγεται και φυλακίζεται για 15 χρόνια. Όταν, εξίσου ανεξήγητα, βρεθεί ξαφνικά ελεύθερος, αποφασίζει να εντοπίσει και να εκδικηθεί τους δυνάστες του.

Η ελκυστικά στιλιζαρισμένη οργουελική ατμόσφαιρα, η οικεία κομιξάδικη απεικόνιση της βίας σε συνδυασμό με τη μεθυστική σκηνοθετική βιρτουοζιτέ του Τσαν-γουκ, αλλά και την εμβληματική ερμηνεία του πρωταγωνιστή Τσόι Μιν-σικ, αποδείχθηκαν τα κατάλληλα συστατικά ενός φιλικού προς τους Δυτικούς ποτ πουρί ώστε το "Oldboy" να αναδειχθεί σε κινηματογραφικό φαινόμενο. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν δύο αντιφατικές όψεις σε αυτό το αδύνατο να του αντισταθείς φιλμικό φαινόμενο. Στη μία πλευρά, το δεύτερο κεφάλαιο της "Τριλογίας της Εκδίκησης" στήνεται ως ένα ακαταμάχητο υφολογικό καλειδοσκόπιο, ανακατεύοντας τα είδη και τις αισθητικές συμβάσεις, καθώς σμίγει το νεονουάρ με το θρίλερ και τον νεοκλασικισμό (στο σάουντρακ) για να φτιάξει κάτι οπτικά καινοτόμο. Παράλληλα, ο Τσαν-γουκ προετοιμάζει διεξοδικά μια απρόβλεπτη ανατροπή, η οποία προσδίδει διαστάσεις αρχαίου δράματος στην οδύσσεια του "καταραμένου" ήρωά του. Τα προβλήματα, τώρα, παραμονεύουν στην άλλη πλευρά.

Διότι, για να καταφέρει να αιφνιδιάσει αφηγηματικά, ο Τσαν-γουκ επενδύει γενναιόδωρα στο θόλωμα των ορίων μεταξύ μύθου και πραγματικότητας, παίρνοντας σωρεία "ποιητικών αδειών", οι οποίες ελάχιστα πείθουν (χρήση ύπνωσης). Την ίδια στιγμή, το φιλμ αντιμετωπίζει πολύ και καθόλου σοβαρά τον εαυτό του, οδηγώντας τις προθέσεις του Τσαν-γουκ σε διαδοχικές αντιφάσεις που κορυφώνονται στο φινάλε. Ένα τέλος στο οποίο η κούφια χρήση του ποιήματος της Έλα Γουίλερ Γουίλκοξ ("Γέλα και ο κόσμος θα γελάσει μαζί σου, δάκρυσε και θα δακρύσεις μόνος") μετουσιώνεται σε μια αταίριαστα τρυφερή σκηνή, ανοιχτή σε περισσότερες ερμηνείες από όσες επιτρέπει το άλλοθι της αμφισημίας.

Νότια Κορέα. 2003. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: FILM GROUP.

Περισσότερες πληροφορίες

Oldboy

2,5
  • Θρίλερ
  • 2003
  • Διάρκεια: 120 '
  • Παρκ Τσαν-Γουκ

Ύστερα από 15 χρόνια ανεξήγητης αιχμαλωσίας, ένας άντρας αναζητά τους υπεύθυνους της φυλάκισής του ζητώντας εκδίκηση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
16/05/2024

Τα οσκαρικά κοστούμια του "Poor Things" στο Μουσείο Μπενάκη

Οι εντυπωσιακές δημιουργίες της Χόλι Γουάντινγκτον έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα.

Πολύδροσο

Ένα υπόκωφης έντασης και ανεπιτήδευτης ποίησης φιλμ, το οποίο συγκινεί, εξαντλεί, ωστόσο, τις κινηματογραφικές εκπλήξεις του, καθώς εγκλωβίζεται στη φόρμα.

Βασιλιάδες του Κόσμου

Βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν για ένα σκληρό δράμα νεορεαλιστικής ειλικρίνειας, χρωματισμένο με πινελιές ονειρικής φαντασίας.

Η Άκρη του Νήματος

Τυποποιημένο crime thriller που δεν πρωτοτυπεί πουθενά.

Η Πόλη της Ασφάλτου

Ένα σενάριο "Πολ Σρέιντερ από τα Lidl" συρρικνώνει αυτή την υπαρξιακή περιπέτεια/ιστορία ενηλικίωσης σε μια απλοϊκή αμερικανιά με κοινωνικές αιχμές.

Boy Kills World

Ο "John Wick" δείχνει το δρόμο σε μια μελλοντολογική περιπέτεια της σειράς, γεμάτη καταιγιστική, χορογραφημένη βία και σαχλό (αυτο)σαρκαστικό χιούμορ.