Υπνωτιστές

1

Ένα «Inception» του φτωχού πασπαλισμένο με επιτηδευμένη βλοσυρότητα και τηλεπαθητικά κόλπα των Τζεντάι, το οποίο παίρνει υπερβολικά σοβαρά τον εαυτό του ολισθαίνοντας προς την ανοησία.

Υπνωτιστές1

Κάποτε, ο Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ ήταν ένας τρομερά διασκεδαστικός σκηνοθέτης να παρακολουθεί  κανείς. Μέλος μιας γενιάς φανατικών σινεφίλ δημιουργών οι οποίοι στα ‘90s έδωσαν μεταμοντέρνο τουίστ στο σινεμά των ειδών, όπως ο κολλητός του Κουέντιν Ταραντίνο, ο Ροντρίγκεζ έφτιαξε το όνομά του γυρίζοντας φιλμ που ισορροπούσαν ανάμεσα στο καλογυαλισμένο b-movie και το χολιγουντιανό μπλοκμπάστερ. Πρόκειται για τον ίδιο σκηνοθέτη που γύρισε τη, στην αρχή της, χαμηλού προϋπολογισμού "Τριλογία του Μεξικού" ("El Mariachi", "Desperado", "Κάποτε στο Μεξικό"), τα instant cult classics "Από το Σούρουπο ως την Αυγή" και "Planet Terror", την πρωτότυπη μεταφορά του κόμιξ "Αμαρτωλή Πόλη", όπως επίσης την εμπορικά επιτυχημένη οικογενειακή περιπέτεια "Μίνι Πράκτορες". Τώρα, ύστερα από το εντυπωσιακό πλην άνισο sci-fi "Αλίτα: Ο Άγγελος της Μάχης", ο Ροντρίγκεζ δοκιμάζεται στο χιτσκοκικής κοπής ψυχολογικό θρίλερ με λίγη "νολανική" βλοσυρότητα.

Στους "Υπνωτιστές" ακολουθούμε έναν ντετέκτιβ (Μπεν Άφλεκ) ο οποίος προσπαθεί, παράλληλα, να εξιχνιάσει την εξαφάνιση της κόρης του και να εξαρθρώσει μια συμμορία ληστών. Καθώς τα στοιχεία των δύο υποθέσεων αρχίζουν να μπλέκονται, ξαφνικά ένας μυστηριώδης άντρας ξεκινά να καταδιώκει τον αστυνομικό, ο οποίος αναπάντεχα βρίσκει πολύτιμη βοήθεια σε μια χαρισματική μέντιουμ.

Υπνωτιστές2

Ευθύς εξαρχής ο Ροντρίγκεζ βάζει πολλά στο πιάτο των "Υπνωτιστών", ο σκηνοθέτης όμως δε βιάζεται να αποκαλύψει ποιο είναι το πραγματικό χαρτί που "παίζει" η ταινία. Όπως προδίδει ο τίτλος, καθοριστικό ρόλο στην πλοκή διαδραματίζουν ο υπνωτισμός και η τηλεπάθεια, εν προκειμένω ως μέσα μεταβολής ή παραμόρφωσης της πραγματικότητας. Προοδευτικά στην αφήγηση η αμφιβολία ανάμεσα στο τι θεωρεί ο πρωταγωνιστής αληθινό ή ψεύτικο μετατρέπεται σε κινητήριο μοχλό του σασπένς, καθώς ο χαρακτήρας του Άφλεκ συνειδητοποιεί πως είναι αδύνατο να εμπιστευτεί την αντίληψή του για να σώσει εκείνους που αγαπά. Αν μη τι άλλο ένα υπαρξιακής φύσεως πρόβλημα αν είσαι ικανός ντετέκτιβ, όπως εκείνος.

Υπνωτιστές3

Το διακύβευμα που εισάγει ο Ροντρίγκεζ στους "Υπνωτιστές" είναι ομολογουμένως γοητευτικό, βρίθοντας επίσης από μποντριγιαρικές αναφορές (η ζωή ως προσομοίωση), παρά το γεγονός πως δύσκολα θα περιγραφόταν ως αυθεντικό ("Inception" κανείς;). Ωστόσο, η ταινία αποτυγχάνει πολύ νωρίς στην αποστολή της διότι αφενός διαχειρίζεται φάλτσα τις παράλληλες, αχρείαστα πολύπλοκες αφηγηματικές δράσεις και αφετέρου, γιατί αναλώνεται σε διαδοχικές επεξηγήσεις μιας, ειλικρινά, ξεκούδουνης υπόθεσης. Πίσω από την περιπέτεια του ντετέκτιβ, κρύβεται μια πλεκτάνη που ξεπερνά την κοινή αλλά και την κινηματογραφική λογική, η οποία "πατά" στις υπνωτιστικές ικανότητες των πρωταγωνιστών που απεικονίζονται σαν τηλεπαθητικά κόλπα των Τζεντάι.

Το ελάχιστα ρεαλιστικό πλαίσιο του φιλμ δε θα ήταν στα αλήθεια ενοχλητικό, εάν ο Ροντρίγκεζ δεν έπαιρνε τόσο σοβαρά τη συγκεκριμένη ιστορία. Κοινώς, εάν προσέγγιζε με έστω λιγοστή ειρωνεία το ότι το "όπλο" των χαρακτήρων του είναι να κοιτάνε με επίμονο βλέμμα τους αντιπάλους τους, ώστε να αποκτήσουν έλεγχο της συνείδησής τους καθώς ψελλίζουν "συγκεκριμένα" λογάκια στα αυτιά τους. Αλλά όχι, αντίθετα, ο Ροντρίγκεζ φροντίζει μέσα από ατάκτως ερριμμένες ανατροπές να πείσει για την (ανύπαρκτη) κρισιμότητα όσων αφηγείται, καταφέρνοντας εν τέλει με κάθε αποκάλυψη να ολισθαίνει στην ανοησία, παρά να πλησιάζει στο "μεγάλων νοημάτων" θρίλερ που επιχείρησε να φτιάξει.

ΗΠΑ. 2023. Διάρκεια: 92΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ.

Περισσότερες πληροφορίες

Υπνωτιστές

Hypnotic
1
  • Θρίλερ
  • 2023
  • Διάρκεια: 93 '
  • Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ

Ένας ντετέκτιβ προσπαθεί, παράλληλα, να εξιχνιάσει τη μυστηριώδη εξαφάνιση της κόρης του και να εξαρθρώσει μια συμμορία ληστών με τη βοήθεια μιας μέντιουμ, όταν ένας άντρας αρχίζει να τους καταδιώκει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.