Φαντάσματα της Επανάστασης

2

Ιστορικά γεγονότα, σινεφίλ φαντασία, ταινία εποχής και σύγχρονη κωμωδία συνδυάζονται γεμάτα ιδέες, αλλά χωρίς ισορροπία, σε ένα παιχνιδιάρικο στοχασμό πάνω στην ελληνική ταυτότητα και την ευρωπαϊκή κληρονομιά.

Fantasmata tis epanastasis

Η τελευταία ταινία του Θάνου Αναστόπουλου ("Όλο το Βάρος του Κόσμου", "διόρθωση", "Η Κόρη"), μόνιμου κατοίκου Τεργέστης πλέον, παίρνει αφορμή από την 200η επέτειο της επανάστασης του 1821 και την πρόθεση της ελληνικής κοινότητας της πόλης να χρηματοδοτήσει ένα ντοκιμαντέρ για την ελληνική παροικία η οποία μεγαλούργησε εκεί κατά τον 18ο αιώνα. Η έρευνά του τον οδηγεί στον Ρήγα Φεραίο (ο οποίος συνελήφθη από τους Αυστριακούς στην Τεργέστη τον Δεκέμβριο του 1797) και σε ένα υβριδικό φιλμ το οποίο συνδυάζει μυθοπλασία και τεκμηρίωση: ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη γυρίζοντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στη διάρκεια μιας επίσκεψης του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη και στα "παλιά της λημέρια". 

Ιστορικά γεγονότα, σινεφίλ φαντασία, ταινία εποχής και σύγχρονη κωμωδία συνδυάζονται γεμάτα ιδέες, αλλά χωρίς ισορροπία, σε ένα παιχνιδιάρικο στοχασμό πάνω στην ελληνική ταυτότητα και την ευρωπαϊκή κληρονομιά. Οι πολιτικές τακτικές και ίντριγκες στη σκιά της καταρρέουσας οθωμανικής αυτοκρατορίας περιγράφονται με γλαφυρότητα και οι αναφορές στη σημερινή πραγματικότητα είναι ξεκάθαρες. Η Ιστορία κάνει κύκλους διαπιστώνει ο Αναστόπουλος, μεσω του κινηματογραφικού alter ego του (Νίκος Γεωργάκης), εναλλάσσοντας διαρκώς τόνο και ύφος. Δεν εγκλωβίζεται στη σοβαροφάνεια, αν και συχνά πυκνά γλιστρά στην καρικατούρα και κάποιες στιγμές συγκινεί (η μελαγχολία του Γιώργου Χωραφά – Δημήτριου Καρυτσιώτη), ενώ άλλες κάνει τις αλληγορικές νύξεις του να μοιάζουν προφανείς και "ξύλινες" (η ασυμβίβαστη Ελευθερία της  Πηνελόπης Τσιλίκα, ο άστεγος του Ράντε Σερμπέτζια). Ένα ακόμα βήμα προς τη... σουρεαλιστική αυθαιρεσία και μερικές – δι' απαγγελίας – ιστορικές πληροφορίες λιγότερες θα ήταν πραγματικά πολύτιμες.

Ελλάδα, Ιταλία. 2022. Διάρκεια: 101΄ 

Περισσότερες πληροφορίες

Φαντάσματα της Επανάστασης

2
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 101 '
  • Θάνος Αναστόπουλος

Ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη, κινηματογραφώντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στη διάρκεια μιας επίσκεψής του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.