Vortex

3,5

Ο Γκασπάρ Νοέ αιφνιδιάζει με την ωμή, στέρεα, σκληρή και μετωπική αντιμετώπιση της αναπόφευκτης ανθρώπινης πορείας προς το θάνατο. Ακόμα και στην απόλυτη λιτότητά του, όμως, δεν θα μπορούσε να αποφύγει εντελώς τα αφηγηματικά τρικ.

Vortex

Στα 58 του ο Γκασπάρ Νοέ αποφάσισε να κάνει την πιο συμβατική ταινία του. Ή τουλάχιστον να προσπαθήσει, αφήνοντας στην άκρη τα προκλητικά θέματα και το σκηνοθετικό στιλιζάρισμα και στρέφοντας το φακό του στις τελευταίες μέρες ενός ηλικιωμένου ζευγαριού στο παρισινό διαμέρισμά του, καθώς η υγεία του σταδιακά επιδεινώνεται. Η πλοκή είναι ελάχιστη και οι διάλογοι στοιχειώδεις, αφήνοντας την κοινοτοπία της "ακίνητης" καθημερινότητας να πλημμυρίσει την οθόνη.

Ο Νοέ αιφνιδιάζει με την ωμή, στέρεα, σκληρή και μετωπική αντιμετώπιση της αναπόφευκτης ανθρώπινης πορείας προς το θάνατο. Ακόμα και στην απόλυτη λιτότητά του, όμως, δεν θα μπορούσε να αποφύγει εντελώς τα σκηνοθετικά τρικ. Μετά τη σύντομη εναρκτήρια σκηνή, η οθόνη χωρίζεται στα δύο. Τις περισσότερες φορές για να απομονώσει στο μισό (τετράγωνο) κάδρο τον άντρα (τον Ιταλό σκηνοθέτη Ντάριο Αρτζέντο) και στο άλλο μισό τη γυναίκα, άλλοτε όμως για να ακολουθήσει το γιο τους, το μοναδικό επισκέπτη τους. Η αλλαγή των πλάνων γίνεται ταυτόχρονα και στα δύο κάδρα, μεσολαβώντας ένα πολύ σύντομο, διάρκειας δεκάτου του δευτερολέπτου, πέρασμα σε μαύρο. Μια απρόσμενα αποτελεσματική αφηγηματική τεχνική που "σπάει" τη νατουραλιστική αναπαράσταση χωρίς να γλυκαίνει καθόλου τη σκληρή αλήθεια της εικόνας. Γιατί ο Νοέ δεν χαρίζεται ούτε στο θεατή (η εμπειρία απευθύνεται σε υπομονετικούς σινεφίλ) ούτε στους ήρωές του, ειδικά τους άντρες, χρωματίζοντάς τους με πειστικούς γκρίζους ψυχολογικούς τόνους. Η επιμονή του είναι αξιοθαύμαστη, η παρακολούθηση της ταινίας γίνεται μια σωματική σχεδόν εμπειρία και η αθόρυβη δεξιοτεχνία του καταφέρνει τελικά να μετατρέψει αυτή την πικρή φέτα ζωής σε φέτα γλυκού, θυμίζοντάς μας πως η ζωή, όπως και το ίδιο το σινεμά, δεν είναι παρά "ένα όνειρο μέσα σ’ ένα όνειρο".

Γαλλία, Βέλγιο. 2021. Διάρκεια: 145΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Vortex

3,5
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 142 '
  • Γκασπάρ Νοέ

Οι τελευταίες μέρες ενός ηλικιωμένου ζευγαριού στο παρισινό διαμέρισμά του, καθώς η υγεία του σταδιακά επιδεινώνεται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.