Φτερά και Πούπουλα

3,5

Μεγάλο Βραβείο της «Εβδομάδας Κριτικής» των Καννών για μια αθόρυβη σουρεαλιστική σάτιρα που ανατέμνει βιτριολικά την αιγυπτιακή πραγματικότητα.

Ftera_kai_poupoula

Πρώην βοηθός του Γιουσέφ Σαχίν και διακεκριμένος μικρομηκάς, ο 34χρονος Ομάρ Ελ Ζοχάιρι αποτελεί έναν από τους πιο πολλά υποσχόμενους κινηματογραφικούς δημιουργούς της αφρικανικής ηπείρου. Η σκηνοθετική ευφυία του γίνεται φανερή από τα πρώτα κιόλας πλάνα του μεγάλου μήκους ντεμπούτου του, στο οποίο η αιγυπτιακή καθημερινότητα μοιάζει βγαλμένη από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ατέλειωτοι χωματόδρομοι, καταρρέοντες εσωτερικοί χώροι, τεράστια άδεια κτίρια στη μέση του πουθενά που μπορεί να στεγάζουν ένα αστυνομικό τμήμα, διάχυτη φτώχια και εγκατάλειψη. Το όλο μίζερο σκηνικό, όμως, δεν αποτελεί το ντεκόρ ενός κοινωνικά καταγγελτικού δράματος, αλλά το φανταστικό χώρο εξέλιξης μιας παράλογης κωμωδίας: όταν τα μαγικά κόλπα ενός ταχυδακτυλουργού πηγαίνουν στραβά, ο πατέρας μιας πάμφτωχης αιγυπτιακής οικογένειας μετατρέπεται σε… κοτόπουλο. Οι αρχές και οι προϊστάμενοι στη δουλειά του σηκώνουν τα χέρια και η σύζυγός του, μητέρα τριών μικρών παιδιών, πρέπει τώρα να βρει τρόπο να επιβιώσει. Ένας φίλος προσφέρεται να βοηθήσει, αλλά όχι ανιδιοτελώς, και ενώ οι μαγγανείες "επαναφοράς" αποτυγχάνουν διαδοχικά, τα χρέη αυξάνονται ραγδαία.

Η αθόρυβη σουρεαλιστική σάτιρα του Ελ Ζοχάιρι έκανε πρεμιέρα στην "Εβδομάδα Κριτικής" των περσινών Καννών, αποσπώντας το αντίστοιχο Μεγάλο Βραβείο, αλλά και εκείνο των κριτικών για όλα τα παράλληλα τμήματα του φεστιβάλ. Κι αυτό γιατί δεν είναι μόνον η βασική ιδέα που ενθουσιάζει, φλερτάροντας μέχρι τέλους με το σινεμά του φανταστικού, αλλά και η ευφάνταστη, φαινομενολογικής προσέγγισης διαχείρισή της. Χαμηλοί τόνοι, αργοί ρυθμοί, εκτεταμένες σιωπές κι ένα υπόγειο χιούμορ που ανατέμνει βιτριολικά όλη την αιγυπτιακή πραγματικότητα. Το δράμα της συζύγου διαρκώς μεγαλώνει, αλλά ποτέ δεν γίνεται κραυγαλέο, οι πολιτικοκοινωνικές παρατηρήσεις είναι ανηλεείς, μα πάντα διακριτικές, το δε φινάλε ολοκληρώνει με πικρή ακρίβεια τον αφηγηματικό κύκλο. Όλα αυτά, μάλιστα, με πλήρη έλεγχο της καθαρής κινηματογραφικής έκφρασης, όπου αργά εσωτερικά τράβελινγκ, μακρινά πλάνα και επαναλαμβανόμενες λεπτομέρειες (χρήματα αλλάζουν διαρκώς χέρια, μηχανάκια κι αυτοκίνητα διασχίζουν με ιλιγγιώδη ταχύτητα το κάδρο) εξηγούν τα πάντα καθαρότερα κι από χίλιες σεναριακές σελίδες.

Αίγυπτος, Γαλλία. 2021. Διάρκεια: 112΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Φτερά και Πούπουλα

Feathers
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2021
  • Διάρκεια: 112 '
  • Ομάρ Ελ Ζοχάιρι

Όταν τα μαγικά κόλπα ενός ταχυδακτυλουργού πηγαίνουν στραβά, ο πατέρας μιας φτωχής αιγυπτιακής οικογένειας μεταμορφώνεται σε… κοτόπουλο και η σύζυγός του, μητέρα τριών μικρών παιδιών, πρέπει να βρει τρόπο να επιβιώσει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.