Η Πόλη και η Πόλη

3

Πρωτότυπο και τολμηρό μείγμα μυθοπλασίας, ιστορικής έρευνας και αποσπασματικής, σχεδόν συνειρμικής αφήγησης, το οποίο θίγει «απαγορευμένα», μελανά γεγονότα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.

H_poli_kai_h_poli

Δυο Θεσσαλονικείς δημιουργοί, οι οποίοι εγκατέλειψαν νεαροί τη γενέτειρά τους, ενώνουν τις δυνάμεις τους για να μας διηγηθούν μερικές ιστορίες που την –και μας– αφορούν. Θέτοντας τα δάχτυλά τους επί τον τύπον των ήλων που έχουν αφήσει μερικά "απαγορευμένα", μελανά γεγονότα του πρόσφατου ελληνικού παρελθόντος, ο καταξιωμένος κινηματογραφικός δημιουργός Σύλλας Τζουμέρκας ("Η Έκρηξη", "Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών") και ο ηθοποιός ("Κυνόδοντας") και θεατρικός σκηνοθέτης ("Έκλειψη") Χρήστος Πασσαλής αναβιώνουν της περιπέτειες της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης από τον προηγούμενο αιώνα μέχρι σήμερα – περιπέτειες που έχουν να κάνουν με προσωπικά δράματα, συλλογικές ρατσιστικές συμπεριφορές, συγκρούσεις οικονομικών συμφερόντων, ανθρώπινη μισαλλοδοξία και πολιτικά παιχνίδια.


Το εγχείρημά τους θα είχε πιθανότατα ενδιαφέρον ακόμα κι αν επρόκειτο για μια καθαρά ντοκιμαντερίστικη προσέγγιση ή αν επέλεγαν ένα μυθοπλαστικό στόρι το οποίο θα συμπύκνωνε όλη αυτή την πολύπαθη διαδρομή. Το "Η Πόλη και η Πόλη", όμως, είναι ένα πρωτότυπο και τολμηρό μείγμα φαντασίας, ιστορικής έρευνας και αποσπασματικής, σχεδόν συνειρμικής αφήγησης, το οποίο ακολουθεί μια εναλλακτική πορεία που συνδέει τη μία πόλη, τη Θεσσαλονίκη των αρχών του προηγούμενου αιώνα με το κυρίαρχο εβραϊκό στοιχείο, με την άλλη πόλη, τη σημερινή συμπρωτεύουσα των απωθημένων μνημών που ξεπηδούν επιτακτικά στο ιστορικό προσκήνιο.


Πρόκειται για τη χαλαρή συρραφή έξι μεγάλων σεκάνς-κεφαλαίων, με έναν πρόλογο κι έναν επίλογο, οι οποίες δεν υπακούουν σε μια γραμμική, αυστηρά δομημένη εξέλιξη "ιδεών". Αυτόνομα η καθεμία τους αγγίζουν έμμεσα και λοξά μια άκρη από μια ακανθώδη, γεμάτη αμαρτίες, μυστικά και ψέματα κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα. Αποκαλύπτουν θραύσματα μιας αλήθειας που δεν μπορεί να αναπαρασταθεί στο σύνολό της, με την ευρηματική σκηνοθεσία (αριστουργηματική η σκηνογραφική ενοποίηση αστικού παρελθόντος και παρόντος) να μας ταξιδεύει στο χρόνο, να μας γεμίζει ερωτήματα και να μας θέτει προ των ευθυνών μας. Επιτακτικά για όσους είναι πρόθυμοι να τις αναγνωρίσουν, υπερβολικά ελλειπτικά για εκείνους που απαιτούν να τους τις αποδείξουν.

Ελλάδα, Γερμανία, ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 87΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Η Πόλη και η Πόλη

3
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 87 '
  • Σύλλας Τζουμέρκας

Οι περιπέτειες της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης από τον προηγούμενο αιώνα μέχρι σήμερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.