Η Βασίλισσα της Κυψέλης

3

Πολλαπλά βραβευμένο στο Φεστιβάλ του Σάντανς κοινωνικό δράμα, το οποίο περιγράφει με ψύχραιμη ευθύτητα και ντοκιμαντερίστικη εντιμότητα τη βαθιά κομφορμιστική βαλκανική πραγματικότητα.

H_Vasilissa_tis_kipselis

Στο περσινό φεστιβάλ του Σάντανς καταγράφηκε μια διπλή πρωτιά. Το "CODA", κατόπιν υποψήφιο για τρία Όσκαρ, απέσπασε και τα τρία κορυφαία βραβεία (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, κοινού) του αμερικανικού διαγωνιστικού τμήματος, κάτι το οποίο επανέλαβε η "Βασίλισσα της Κυψέλης" στο διεθνές τμήμα "Παγκόσμιο Σινεμά". Κι οι δύο ταινίες κεντράρουν σε κοινωνικά περιθωριοποιημένους χαρακτήρες, με το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μπλέρτα Μπασόλι να μας μεταφέρει στα "βαθιά Βαλκάνια" και το τραυματισμένο από το γιουγκοσλαβικό εμφύλιο Κόσοβο. Εκεί η Φαρί, της οποίας ο άντρας αγνοείται από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος, μεγαλώνει μόνη της τα δυο μικρά παιδιά της και φροντίζει τον ανάπηρο πεθερό της. Συντηρώντας τα μελίσσια του συζύγου της, αρχίζει να συνηθίζει στην ιδέα πως εκείνος δεν θα επιστρέψει ποτέ, οπότε αποφασίζει να παρακινήσει τις υπόλοιπες γυναίκες της περιοχής, πολλών εκ των οποίων οι άντρες αγνοούνται επίσης, να ξεκινήσουν μια δική τους επιχείρηση, πουλώντας χειροποίητες σάλτσες στο τοπικό σούπερ μάρκετ.


Η Μπασόλι φωτογραφίζει μια πολλαπλά τραυματισμένη πραγματικότητα, παγιδευμένη ανάμεσα στην οικονομική ανέχεια, την παράλογη ελπίδα και τις οπισθοδρομικές αντιλήψεις. Διότι οι ιδέες της Φαρί αντιμετωπίζονται με έντονη, κλιμακούμενη εχθρότητα από το κομφορμιστικό, πατριαρχικό κοινωνικό περιβάλλον της, ακόμα και από τις ίδιες τις γυναίκες, οι οποίες φοβούνται να βγάλουν δίπλωμα οδήγησης ή να σκεφτούν ότι έχουν το δικαίωμα να εργαστούν. Εκείνη πολεμά για τη χειραφέτησή της με μια σιωπηλή αποφασιστικότητα χωρίς ατζέντα και με ένα εσωτερικό πείσμα που δεν γίνεται ποτέ καταγγελτική κορόνα. Η διαδρομή της ως κινηματογραφικής ηρωίδας είναι προβλέψιμη, σαφώς προδιαγεγραμμένη, αποκτά όμως νόημα και συγκινητικό ενδιαφέρον καθώς η Μπασόλι την περιγράφει με ψύχραιμη ευθύτητα και ντοκιμαντερίστικη εντιμότητα ως μια εν συγχύσει εξεγερμένη αθώα κι όχι ως μια κεκαλυμμένη φεμινίστρια ή κοινωνική ακτιβίστρια. Ταυτόχρονα, παραλληλίζει την πορεία της Φαρί με εκείνη της ίδιας της χώρας της, η οποία για να προχωρήσει μπροστά οφείλει να ξεπεράσει, επώδυνα όσο και λυτρωτικά, τις ιστορικές και ψυχολογικές αγκυλώσεις της.

Κόσοβο, Ελβετία, Αλβανία. 2021. Διάρκεια: 84΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Η Βασίλισσα της Κυψέλης

Hive
3
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 84 '
  • Μπλέρτα Μπασόλι

Για να εξασφαλίσει την οικογένειά της, η Φαρί, της οποίας ο άντρας αγνοείται από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στο Κόσοβο, ξεκινά μια μικρή αγροτική επιχείρηση. Στην κλειστή, πατριαρχική κοινωνία της, όμως, η προσπάθειά της αντιμετωπίζεται με έντονη εχθρότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.