Gunda

3,5

Ντοκιμαντέρ παρατήρησης που σοκάρει με την ωμότητα με την οποία αναδεικνύει την αντιοικολογική ανθρώπινη συμπεριφορά και συγκινεί με το πώς μετατρέπει μια χούφτα ζώα σε αληθινούς κινηματογραφικούς ήρωες. Εντυπωσιακά απλό και αποτελεσματικό, ανταμείβει κάθε υπομονετικό θεατή.

gunda_kritiki

Το ντοκιμαντέρ της παρατήρησης είναι ένα κινηματογραφικό είδος το οποίο γεννήθηκε στην Αμερική της δεκαετίας του ’70, επηρεασμένο από τις indie ιδέες των 60s όσο και την ανάπτυξη της κοινωνικής ανθρωπολογίας. Εθνογραφικής κατεύθυνσης αρχικά, απελευθέρωσε πολλούς σκηνοθέτες στον τρόπο με τον οποίο τοποθετούσαν την κάμερά τους, άρα και το βλέμμα τους, απέναντι στην πραγματικότητα, δίνοντάς της τον πρώτο λόγο. Ήταν αυτή πλέον που επέλεγε το θέμα, αντί για έναν μελετημένο και προαποφασισμένο κινηματογραφιστή, ο οποίος την αποτύπωνε για να υποστηρίξει μια δεδομένη άποψη.


Με μεγάλη φεστιβαλική καριέρα, ο τρεις φορές υποψήφιος στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Βίκτορ Κοσακόφσκι έχει υπογράψει μια σειρά από ντοκιμαντέρ, πολλά απ’ αυτά πάνω στη σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον του ("Vivan las Antípodas", "Aquarela"). Σ’ αυτήν τη λογική, το "Gunda" ακολουθεί την καθημερινότητα ενός γουρουνιού, το οποίο στο πρώτο πλάνο της ταινίας φέρνει στον κόσμο καμιά δεκαριά νεογέννητα. Μεγαλώνοντάς τα, περιφέρεται μαζί τους σε μια φάρμα με κότες και αγελάδες, όλες απορροφημένες στη δική τους ρουτίνα. Η κάμερα δεν συλλαμβάνει ποτέ την ανθρώπινη παρουσία γύρω τους, ακόμα κι όταν αυτή επεμβαίνει βίαια στα τελευταία λεπτά με μηχανολογική ψυχρότητα. Με την αποχώρησή της, το μήνυμα που αφήνει πίσω είναι συνταρακτικά ξεκάθαρο. Χρειαζόταν όμως μιάμιση ώρα φυσιολατρικής… απάθειας για να φτάσουμε ως εδώ;


Εκμεταλλευόμενος το πέρασμα του χρόνου, ο Κοσακόφσκι μετατρέπει την ακραία φαινομενολογική ματιά του σε όχημα μεταφοράς μας σε μια καινούργια, ποιητική και απελευθερωτική πραγματικότητα. Αυτή που υπάρχει σε απόσταση αναπνοής, μα και τόσο μακριά από την αστική καθημερινότητα. Ο κύκλος της ζωής εκεί έξω, ο αληθινός κύκλος της ζωής, αρχίζει να σχηματίζεται στην οθόνη αργά, πολύ αργά, σαν μια αποκαλυπτική αλήθεια. Μια ντοκιμαντερίστικη, ασπρόμαυρη αλήθεια η οποία σοκάρει με την ωμότητα με την οποία αναδεικνύει την αντιοικολογική ανθρώπινη συμπεριφορά και συγκινεί με το πώς μετατρέπει μια χούφτα ζώα σε αληθινούς κινηματογραφικούς ήρωες. Εντυπωσιακά απλό και αποτελεσματικό, το "Gunda" ανταμείβει τελικά κάθε υπομονετικό θεατή. 

Α/Μ. Νορβηγία, ΗΠΑ, Μ. Βρετανία. 2020. Διάρκεια: 93΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Gunda

3,5
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2020
  • Διάρκεια: 93 '
  • Βίκτορ Κοσακόφσκι

Η καθημερινότητα ενός γουρουνιού και των νεογέννητων μικρών του σε μια φάρμα με κότες και αγελάδες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/05/2024

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.