Η Τελευταία Μονομαχία

2

Η δυναμική σκηνοθεσία αντισταθμίζει τη μεγάλη διάρκεια, αλλά οι απλοϊκότητες της πολιτικής ορθότητας φράζουν το δρόμο του στιβαρού Ρίντλεϊ Σκοτ προς ένα μοντέρνο «Ρασομόν».

Η Τελευταία Μονομαχία

Τα ακριβή γεγονότα, τα αίτια και η σημασία της τελευταίας επίσημης μονομαχίας μέχρι θανάτου επί γαλλικού εδάφους αποτελεί το θέμα πολλών ιστορικών μελετών εδώ και έξι αιώνες. Το βιβλίο «The last duel: A true story of trial by combat in medieval France» του Αμερικανού συγγραφέα Έρικ Τζάγκερ προσφέρει κι αυτό τη δική του ερμηνεία, αποτελώντας τη βάση για την τελευταία ταινία του εξπέρ της ιστορικής περιπέτειας Ρίντλεϊ Σκοτ («Μονομάχος», «Το Βασίλειο των Ουρανών», «Ρομπέν των Δασών»). Γιατί είναι πολλά τα ενδιαφέροντα θέματα τα οποία διασταυρώνονται πάνω στην ιστορία του Ζαν ντε Καρούζ, Νορμανδού ιππότη στην υπηρεσία του βασιλιά Κάρολου ΣΤ΄ κατά τη διάρκεια του εκατονταετούς πολέμου. Μετά την καταγγελία της συζύγου του ότι έπεσε θύμα βιασμού από τον πρώην φίλο του Ζακ Λε Γκρι, ευνοούμενο του τοπικού άρχοντα, ο Ντε Καρούζ θα φτάσει ως την αυλή του Γάλλου μονάρχη, απαιτώντας ικανοποίηση. Έτσι, στις 29 Δεκεμβρίου 1386, θα λάβει χώρα στο Παρίσι η τελευταία νόμιμη «judicial duel», μονομαχία στην οποία ο επιζών νικητής «αποδεικνύεται» ελέω θείας δίκης αθώος.

Η Τελευταία Μονομαχία - εικόνα 1

Οι έννοιες του ηρωισμού, του δικαίου και του πατριωτισμού αναλύονται με τον ψυχρό κυνισμό που προσφέρει η ιστορική απόσταση, την ώρα που ο βρόμικος –για τα χολιγουντιανά δεδομένα– ρεαλισμός του Σκοτ απογυμνώνει τις βίαιες συμπεριφορές από κάθε επικό περιτύλιγμα. Η ιδέα μάλιστα να γίνουμε μάρτυρες των γεγονότων από τρεις διαφορετικές οπτικές, γραμμένες από ξεχωριστό σεναριογράφο η καθεμία (Ματ Ντέιμον, Μπεν Άφλεκ και Νικόλ Χολοφσένερ), προσθέτει στην ταινία τη συναρπαστική παράμετρο της διαφοράς αλήθειας και θρύλου, πραγματικότητας κι αναπαράστασής της. Η ευκαιρία, όμως, για ένα μοντέρνο «Ρασομόν» θυσιάζεται στην πολιτική ορθότητα που πρέπει να επιβραβεύσει καλούς και να στιγματίσει κακούς, υιοθετώντας επιπλέον μια απλοϊκά καταγγελτική ρητορική απέναντι στη φαλλοκρατική εξουσία. Κι όμως… Πόσο πιο αποτελεσματικό μπορεί να είναι ένα απλό παράλληλο μοντάζ (το ντύσιμο των πρωταγωνιστών στην αρχή) από διάφορα μελοδραματικά λογύδρια πάνω στο ίδιο ακριβώς θέμα.

Μ. Βρετανία, ΗΠΑ. 2021. Διάρκεια: 152΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Τελευταία Μονομαχία

The Last Duel
2,5
  • Περιπέτεια
  • 2021
  • Διάρκεια: 152 '
  • Ρίντλεϊ Σκοτ

Μετά την καταγγελία της συζύγου του ότι έπεσε θύμα βιασμού από τον Ζακ Λε Γκρι, ευνοούμενο του τοπικού άρχοντα, ο πρώην φίλος του Ζαν ντε Καρούζ φτάνει μέχρι το βασιλιά, απαιτώντας ικανοποίηση. Έτσι, στις 29 Δεκεμβρίου 1386, θα λάβει χώρα στο Παρίσι η τελευταία επίσημη μονομαχία μέχρι θανάτου επί γαλλικού εδάφους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.