Μεταφορά

3

Μια περίπλοκη, περιπετειώδης διαδικασία με αβέβαια αποτελέσματα γίνεται αφορμή για ένα ταξίδι στο ιστορικό παρελθόν της πρωτεύουσας και έναν δημιουργικό κινηματογραφικό στοχασμό πάνω στη μνήμη, την εθνική κληρονομιά και την πολιτιστική συνείδηση.

Μεταφορά

Eνα από τα πλέον αναγνωρίσιμα κτίρια της Αθήνας, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας, έχει δει όλους σχεδόν τους κατοίκους της χώρας να περνούν από μπροστά της, ελάχιστους όμως να έχουν αντικρίσει, έστω και από απλή περιέργεια, το εσωτερικό της. Χρηματοδοτημένο από τους Κεφαλλονίτες αδελφούς Βαλλιάνου, σχεδιασμένο από το βαρόνο Τέοφιλ φον Χάνσεν και χτισμένο με επίβλεψη του Ερνστ Τσίλερ, το αρχαιοελληνικής επιρροής αρχιτεκτόνημα της οδού Πανεπιστημίου φιλοξένησε τα δεκάδες χιλιάδες βιβλία, εφημερίδες, περιοδικά, χειρόγραφα και σπάνια έγγραφα της Εθνικής Βιβλιοθήκης, ιδρυμένης το 1829 από τον Ιωάννη Καποδίστρια, από το 1903 μέχρι το 2018, όταν και πραγματοποιήθηκε η μεταφορά τους (πλην του αρχείου των εφημερίδων) στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Ο έμπειρος ντοκιμαντερίστας Ηλίας Γιαννακάκης («Μακρόνησος», «Καλάβρυτα - Άνθρωποι και Σκιές», «Η Γκόλφω στην Επίδαυρο») βρίσκει την αφορμή να χρησιμοποιήσει αυτή την περιπετειώδη, πολλαπλώς αναβληθείσα μετακόμιση, για μια σειρά από άλλες κινηματογραφικές μεταφορές. Η κυριότερη είναι εκείνη που έχει να κάνει με τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης, καταγεγραμμένης πολλαπλώς στο «σώμα» της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Ως ευαίσθητο, πολύτιμο έντυπο αρχείο, αλλά και ως ζωντανή πραγματικότητα που εξελίχτηκε «μπροστά στα μάτια της», εκεί πάνω στον κεντρικότερο αθηναϊκό δρόμο.

Μεταφορά - εικόνα 1

Η αφήγηση off γίνεται λοιπόν η εξομολόγηση (με τη φωνή της Αμαλίας Μουτούση) της «ίδιας» της Βιβλιοθήκης, που μέσα από ένα ευρηματικό μοντάζ αρχειακού και σύγχρονου υλικού και μερικές πετυχημένες αφηγηματικές επινοήσεις μετατρέπεται σε ένα παλλόμενο, ζωντανό κι αντιφατικό πορτρέτο της ίδιας της ελληνικής πρωτεύουσας. Όπως η ρέουσα καθημερινότητά της, η οποία γίνεται ένα με τις τεχνικές πληροφορίες της μεταφοράς, τις ιστορικές λεπτομέρειες, τα πολιτικά πάθη και τις κοινωνικές αναταραχές του ελληνικού 19ου και 20ού αιώνα.

Ελλάδα. 2020. Διάρκεια: 115΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Μεταφορά

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2020
  • Διάρκεια: 115 '
  • Ηλίας Γιαννακάκης

Μετά από 115 χρόνια φιλοξενίας της στο κτίριο της οδού Πανεπιστημίου, η Εθνική Βιβλιοθήκη είναι έτοιμη για τη μεταφορά της στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Μια περίπλοκη, περιπετειώδης διαδικασία με αβέβαια αποτελέσματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.