Μαύρα Χριστούγεννα

1,5

Μια αρχικά ενδιαφέρουσα προσέγγιση στην ομότιτλη ταινία του 1974, η οποία όμως αγγίζει επιφανειακά τα επίκαιρα θέματά της.

Μαύρα Χριστούγεννα

Το 1974 ο Ρομπ Κλαρκ («Porky's», «Dead of Night») σκαρφίστηκε ένα «γιορτινό» slasher που έμελλε αθόρυβα να κάνει τομή στο είδος, επηρεάζοντας σκηνοθέτες όπως ο Τζον Κάρπεντερ (στο «Halloween») κι αποκτώντας προοδευτικά cult διαστάσεις. Ο λόγος για το «Black Christmas», την ταινία τρόμου που τοποθετεί στη θέση του θύματος μια παρέα φοιτητριών - μελών αδελφότητας και στη θέση του θύτη έναν μυστηριώδη άντρα, ο οποίος κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων διακοπών ξεκινά διαδοχικά να τις δολοφονεί.

Περισσότερο εγκεφαλικό και λιγότερο gore, το φιλμ του Κλαρκ κερδίζει τις εντυπώσεις σε σημειολογικό και δραματουργικό επίπεδο. Οι ηρωίδες του είναι πλήρως ανεξάρτητες, άνετες με τη σεξουαλικότητά τους και τόσο κυρίαρχες ώστε αφοπλίζουν τους άντρες γύρω τους. Για αυτό και ο υστερικός δολοφόνος τις εκδικείται, με το αιματηρό έργο του να μετατρέπεται σε μια βίαιη μεταφορά για τη μάχη των φύλων, η οποία αποκαλύπτει τη βαθιά ριζωμένη τοξικότητα των αντρών. Την ίδια στιγμή, ο Κλαρκ με μια αφηγηματικά εύστροφη σκηνοθεσία αποκρύπτει πού πραγματικά βρίσκεται ο ένοχος, την ώρα που απεικονίζεται διαρκώς στη μεγάλη οθόνη. Ακόμα, θίγεται γλαφυρά η εγκληματική δυσπιστία με την οποία οι αστυνομικοί αντιμετωπίζουν τα θύματα - ηρωίδες, όταν εκείνες προσπαθούν να καταγγείλουν όσα τους έχουν συμβεί.

Μαύρα Χριστούγεννα - εικόνα 1

Τέσσερις και πλέον δεκαετίες αργότερα, στην εποχή του #MeToo, τα μηνύματα του «Black Christmas» αντηχούν ακόμα πιο εκκωφαντικά και επιτακτικά από τα '70s, προσφέροντας την ιδανική ευκαιρία στις Σοφία Τακάλ και Έιπριλ Γουλφ (σενάριο) να αναβιώσουν ένα μάλλον ξεχασμένο αλλά απολύτως επίκαιρο φιλμ. Στη σύγχρονη διασκευή διατηρείται αναλλοίωτο το σεναριακό πλαίσιο του πρωτότυπου, με τη διαφορά πως η κεντρική ηρωίδα είναι θύμα βιασμού (Ίμογκεν Πουτς), μαζί με τις φίλες - «αδερφές» της υιοθετούν μια αδιαπραγμάτευτη αντισεξιστική συμπεριφορά και προστατεύουν η μία την άλλη με κάθε κόστος. Στον αντίποδα, οι άντρες απεικονίζονται ως διαρκής εν δυνάμει κίνδυνος, καθώς νιώθουν πως απειλούνται από το δυναμισμό των συμφοιτητριών και εν δυνάμει «λείας» τους, οι οποίες τούς στερούν τον ανδρισμό τον οποίο καλούνται να «προστατεύσουν».

Σε πρώτο επίπεδο οι Τακάλ και Γουλφ πετυχαίνουν να εκμοντερνίσουν εύστοχα την ταινία του '74, όμως από ένα σημείο και μετά οι διαδοχικές αδεξιότητες παίρνουν τα ηνία του «Black Christmas». Η ηρωίδα που ενσαρκώνει η Πουτς καλείται να αντιμετωπίσει θαρραλέα και στα ίσια το βιαστή της ώστε να ξεπεράσει το οδυνηρό τραύμα της, όμως εξαρχής αντιμετωπίζεται αποκλειστικά ως θύμα. Είναι φτωχή η εξέλιξη του χαρακτήρα της, ενώ όλοι συνολικά αναπτύσσονται ελάχιστα στην ταινία, όντας γραμμένοι σε συμφωνία με πλείστα στερεότυπα. Όσα σχόλια πάνω στο φύλο και στην πατριαρχία αφήνει οργανικά να αναδυθούν μέσα από την αφήγηση ο Κλαρκ, εδώ εκφέρονται βαρύγδουπα και χοντροκομμένα, αγγίζοντας μονάχα την επιφάνεια των ζητημάτων που θίγουν. Αποκορύφωμα η αποκάλυψη της πραγματικής ταυτότητας του δολοφόνου, η οποία οδηγεί στο ξέσπασμα ενός... έμφυλου «frat war», ενώ μια εντελώς ξεκούδουνη ανατροπή θέλει το μισογυνισμό των αντρών να συνδέεται με τη μαύρη μαγεία(!). Η αχρείαστα ανόητη τροπή της πλοκής σαμποτάρει τις αρχικές ειλικρινείς προθέσεις της Τακάλ, στερώντας τις πιθανότητες στην ταινία της να γίνει ένα άξιο ριμέικ.

Νέα Ζηλανδία, ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 98'. Διανομή: TULIP ENTERTAINMENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαύρα Χριστούγεννα

Black Christmas
1,5
  • Τρόμου
  • 2019
  • Διάρκεια: 92 '
  • Σοφία Τακάλ

Λίγο πριν τα Χριστούγεννα μια παρέα φοιτητριών και μελών της ίδιας αδελφότητας δέχεται επίθεση από ένα μυστηριώδη μανιακό δολοφόνο, τον οποίο αποφασίζουν να σταματήσουν με κάθε κόστος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
16/05/2024

Τα οσκαρικά κοστούμια του "Poor Things" στο Μουσείο Μπενάκη

Οι εντυπωσιακές δημιουργίες της Χόλι Γουάντινγκτον έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα.

Πολύδροσο

Ένα υπόκωφης έντασης και ανεπιτήδευτης ποίησης φιλμ, το οποίο συγκινεί, εξαντλεί, ωστόσο, τις κινηματογραφικές εκπλήξεις του, καθώς εγκλωβίζεται στη φόρμα.

Βασιλιάδες του Κόσμου

Βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν για ένα σκληρό δράμα νεορεαλιστικής ειλικρίνειας, χρωματισμένο με πινελιές ονειρικής φαντασίας.

Η Άκρη του Νήματος

Τυποποιημένο crime thriller που δεν πρωτοτυπεί πουθενά.

Η Πόλη της Ασφάλτου

Ένα σενάριο "Πολ Σρέιντερ από τα Lidl" συρρικνώνει αυτή την υπαρξιακή περιπέτεια/ιστορία ενηλικίωσης σε μια απλοϊκή αμερικανιά με κοινωνικές αιχμές.

Boy Kills World

Ο "John Wick" δείχνει το δρόμο σε μια μελλοντολογική περιπέτεια της σειράς, γεμάτη καταιγιστική, χορογραφημένη βία και σαχλό (αυτο)σαρκαστικό χιούμορ.