Τελευταίο Μάθημα

3

Ψυχολογικό δράμα που φλερτάρει εύστοχα με το θρίλερ και την πολιτική αλληγορία. Σκηνοθετημένο υποβλητικά, αιφνιδιάζει με το απρόσμενο, τολμηρό και αμφιλεγόμενο φινάλε του.

Τελευταίο Μάθημα

Στην πιστή στη βασική πλοκή του μυθιστορήματος του Κριστόφ Ντιφοσέ «L’heure de la sortie» (2002) ταινία γινόμαστε αρχικά μάρτυρες της αιφνιδιαστικής αυτοκτονίας ενός καθηγητή εν ώρα μαθήματος. Οι περισσότεροι σοκάρονται, έξι από τους μαθητές του όμως παραμένουν, περιέργως, εντελώς ασυγκίνητοι. Ο Πιέρ Οφμάν, ο οποίος θα αναλάβει τη θέση του εκλιπόντος ως αναπληρωτής καθηγητής, θα διαπιστώσει γρήγορα πως πρόκειται για μια ομάδα 13χρονων με συμπεριφορά απόκρυφης σέχτας, η οποία εντυπωσιάζει με τις σχολικές επιδόσεις της και συμπεριφέρεται υπεροπτικά απέναντι στους συμμαθητές της, ακόμη και σε αυτόν τον ίδιο.

Ήδη από την πρώτη σκηνή, αυτή της αυτοκτονίας, ο Σεμπαστιέν Μαρνιέ μας βυθίζει διακριτικά στην απειλητική ατμόσφαιρα ενός θρίλερ, η οποία γίνεται όλο και πιο έντονη, καθώς οι πληροφορίες για τις πραγματικές προθέσεις της μαθητικής ομάδας και της σχέσης της με την αυτοκτονία του Καπαντίς προστίθενται με το σταγονόμετρο. Πάντα από την πλευρά του Οφμάν, η κάμερα υιοθετεί την οπτική ενός ανθρώπου που παρατηρεί τα πράγματα από απόσταση (κυριολεκτικά και μεταφορικά), «εισβάλλοντας» σε μια άγνωστη γι’ αυτόν πραγματικότητα.

Τελευταίο Μάθημα - εικόνα 1

Αυτή συναρτάται άμεσα με τις ανησυχίες της νέας γενιάς απέναντι στο μέλλον (η καταστροφή του πλανήτη, η τρομοκρατία, η έξαρση των κοινωνικών αντιθέσεων), η πλήρης διάστασή της όμως θα παραμείνει μέχρι το παραπέντε θολή. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα αυτού του στιλάτου δραματικού θρίλερ, το οποίο δεν υιοθετεί ποτέ την αφηγηματική καθαρότητα μόνο ενός κινηματογραφικού είδους. Τοποθετεί τον ήρωά του σε έναν ζωντανό εφιάλτη, αποπροσανατολισμένο σε σχέση με το τι είναι πραγματικότητα και τι αυθαίρετη ερμηνεία, τι εμμονική προκατάληψη και τι αποδεδειγμένο γεγονός.

Κι εκεί που όλα φαίνεται πως τελειώνουν με μια μετωπική αντιπαράθεση, το κουδούνι τού «Τελευταίου Μαθήματος» δεν έχει χτυπήσει ακόμη. Τολμηρό, αμφιλεγόμενο αλλά και ξεκάθαρο πλέον νοηματικά, το απρόσμενο φινάλε της ταινίας κάνει –υπερβολικά;– σαφείς τις προθέσεις της, απόλυτα επικριτικές απέναντι σε μια κυρίαρχη πολιτική εφησυχασμού, κατάχρησης εξουσίας και στείρας γνώσης.

Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 104΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Τελευταίο Μάθημα

L'Heure de la Sortie / School's Out
3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 104 '
  • Σεμπαστιέν Μαρνιέ

Ο καθηγητής μιας τάξης για ιδιοφυή παιδιά αυτοκτονεί μπροστά στα μάτια τους. Ο Πιέρ αναλαμβάνει τη θέση του ως αναπληρωτής και γρήγορα αντιλαμβάνεται μια παράξενη, εχθρική συμπεριφορά από μια εξαμελή ομάδα άριστων μαθητών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.