Ο Καταδικασμένος

5

Η καλύτερη ταινία του λυρικού, ανθρώπινου Κουροσάβα, ο οποίος παραδίδει μαθήματα σινεμά και φιλοσοφίας. Μια κινηματογραφική σπουδή σπάνιας ευαισθησίας και κομψότητας πάνω στο πέρασμα του χρόνου, στους υπαρξιακούς μας εφιάλτες και στη σχέση των εν οίκω πράξεων με την εν δήμω εικόνα μας.

Ο Καταδικασμένος

Παραγωγικότατος, αφηγηματικά επιβλητικός και πάντα ανθρωποκεντρικός, ο βαθιά ουμανιστής Ακίρα Κουροσάβα άφησε πίσω του μια πλούσια φιλμογραφία γεμάτη αξεπέραστα αριστουργήματα, η οποία μπορεί σχηματικά να διαιρεθεί σε δύο είδη ταινιών. Τα θεαματικά ιστορικά έπη («Οι Εφτά Σαμουράι», «Καγκεμούσα», «Ραν») και τα ευαίσθητα κοινωνικά δράματα («Ζω στο Φόβο», «Η Γειτονιά των Καταφρονεμένων»), δύο όψεις του ίδιου κινηματογραφικού νομίσματος. Διότι ακόμη και όταν ταξίδευε πίσω στην εποχή των σαμουράι, ο Κουροσάβα είχε το βλέμμα του στραμμένο στη μεταπολεμική Ιαπωνία, αντλώντας ιδέες και προβληματισμούς από την καθημερινότητά της, στην οποία άλλοτε αναφερόταν αλληγορικά και άλλοτε την αναπαριστούσε με ευαίσθητο ρεαλισμό.

Ο γυρισμένος το 1952, αμέσως μετά τον «Ηλίθιο» και πριν από τους «Εφτά Σαμουράι», «Καταδικασμένος» αφορά τον στερημένο, μετρημένο σε όλα του δημόσιο υπάλληλο Κάντζι Γουατανάμπε, ο οποίος μαθαίνει πως πάσχει από καρκίνο του στομάχου σε τελικό στάδιο. Αποφασίζει να περάσει τις τελευταίες ημέρες του σε σπάταλες διασκεδάσεις, με τον Κουροσάβα να μας υπενθυμίζει διακριτικά πως το δράμα του δεν έγκειται στο ότι σύντομα θα πεθάνει, αλλά στο ότι ποτέ δεν έζησε. Και όταν αποφασίζει πραγματικά να το κάνει, θα είναι τη στιγμή που συνειδητοποιεί το εσωτερικό του κενό και αφοσιώνεται στις τελευταίες του ημέρες στο να μετατρέψει ένα σκουπιδότοπο σε παιδική χαρά.

Ο Καταδικασμένος - εικόνα 1

Πρόκειται για την καλύτερη ταινία του λυρικού, ανθρώπινου Κουροσάβα, ο οποίος παραδίδει μαθήματα σινεμά και φιλοσοφίας. Υπόδειγμα σκηνοθετικής γεωμετρίας και δραματουργικής ακρίβειας, αποτελεί σπουδή σπάνιας ευαισθησίας και κομψότητας πάνω στο πέρασμα του χρόνου, στους υπαρξιακούς μας εφιάλτες και στη σχέση των εν οίκω πράξεων με την εν δήμω εικόνα μας.

Α/Μ. Ιαπωνία. 1952. Διάρκεια: 143΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Καταδικασμένος

Ikiru
5
  • Κοινωνική
  • 1952
  • Διάρκεια: 143 '
  • Ακίρα Κουροσάβα

Ένας στερημένος, μια ζωή μετρημένος δημόσιος υπάλληλος μαθαίνει πως είναι βαριά άρρωστος και αποφασίζει να περάσει τις τελευταίες ημέρες του σε σπάταλες διασκεδάσεις. Τελικά όμως αφοσιώνεται στο να μετατρέψει ένα σκουπιδότοπο σε παιδική χαρά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
17/05/2024

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.

Τα οσκαρικά κοστούμια του "Poor Things" στο Μουσείο Μπενάκη

Οι εντυπωσιακές δημιουργίες της Χόλι Γουάντινγκτον έρχονται το καλοκαίρι στην Αθήνα.

Πολύδροσο

Ένα υπόκωφης έντασης και ανεπιτήδευτης ποίησης φιλμ, το οποίο συγκινεί, εξαντλεί, ωστόσο, τις κινηματογραφικές εκπλήξεις του, καθώς εγκλωβίζεται στη φόρμα.