Οι Δώδεκα Καρέκλες

3

Άνιση κωμωδία η οποία όμως μετατρέπεται αναπάντεχα σε αγωνιώδες θρίλερ, ένα φιλμ που επιδεικνύει πληθωρικότητα σε στιλ και ύφος.

Οι Δώδεκα Καρέκλες

Το ομότιτλο σατιρικό μυθιστόρημα των Σοβιετικών Ίλια Ιλφ και Εβγένι Πέτροφ διασκευάζει ο σκηνοθέτης Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα («Μνήμες Υπανάπτυξης», «Ο Θάνατος Ενός Γραφειοκράτη», «Φράουλα και Σοκολάτα») σε μία από τις συνολικά 18 κινηματογραφικές μεταφορές του έργου μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η εκδοχή του Μελ Μπρουκς (1970). Ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του κουβανικού σινεμά, φέρνει στο προσκήνιο τη νέα τάξη πραγμάτων στη χώρα τρία χρόνια μετά την επανάσταση, με μια ανάλαφρη όσο και σκηνοθετικά θαρραλέα ταινία όπου συνυπάρχουν το αφελές με το δυσοίωνο.

Βασικός πρωταγωνιστής ο γαμπρός μιας πλούσιας ηλικιωμένης γυναίκας, η οποία προτού πεθάνει κρύβει τα πολύτιμα αντικείμενά της σε δώδεκα καρέκλες φοβούμενη πως θα τα χάσει με την αναδιανομή του πλούτου, για αυτό και δεν εκμυστηρεύεται σε κανέναν την κρυψώνα. Όταν ο γαμπρός μαθαίνει το μυστικό ξεκινά μια φρενήρη προσπάθεια για να επανακτήσει τα «εθνικοποιημένα» πια έπιπλα.

Οι Δώδεκα Καρέκλες - εικόνα 1

Η οδύσσεια του πρώην πλούσιου νυν απεγνωσμένου άντρα δίνει την αφορμή στον Αλέα να ταξιδέψει με την κάμερά του σε μια χώρα που αναζητά μια νέα ταυτότητα και μαθαίνει να ζει από την αρχή. Ο ίδιος καταφέρνει να διατηρήσει μια δύσκολη ισορροπία στην αφήγηση ανάμεσα στην κριτική του νέου καθεστώτος, η οποία γίνεται έμμεσα με μια λεπτή ειρωνεία, και την απεικόνιση όσων θετικών έχει επιφέρει (η έπαυλη του κεντρικού ήρωα είναι πλέον δημόσιο γηροκομείο).

Η δεξιοτεχνία βέβαια του Αλέα ξεδιπλώνεται την ώρα που αναπτύσσει ένα υβριδικό στιλ σινεμά που συνδυάζει την κωμωδία με το σινεμά βεριτέ και το animation με το πολιτικό σχόλιο. Η σκηνοθετική του φαντασία τού επιτρέπει να συνυπάρξουν αρμονικά στην αφήγηση αυτά τα τόσο διαφορετικά μεταξύ τους στιλ, ωστόσο η συγκέντρωσή του χάνεται στις κωμικές στιγμές.

Στην πλειοψηφία τους εκτελούνται βεβιασμένα και χωρίς να προκαλούν το αναμενόμενο γέλιο, ενώ καθώς η μία διαδέχεται την άλλη ο ρυθμός της ταινίας επιβραδύνεται αισθητά. Ο Αλέα επανακτά τα ηνία και δίνει σφρίγος στο φιλμ όταν η τελευταία ενότητα αποκτά ξαφνικά το ύφος ενός καφκικού εφιάλτη. Οι πρωταγωνιστές πλέον έχουν γίνει έρμαια της εμμονικής αναζήτησής τους και έχουν χάσει τον εαυτό τους. Εκεί βρίσκονται και οι καλύτερες στιγμές του Αλέα ο οποίος επιτυγχάνει να μεταμορφώσει μια άνιση κωμωδία σε αγωνιώδες απρόβλεπτο θρίλερ.

Κούβα. 1962. Διάρκεια: 97΄. Διανομή: NEW STAR.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Δώδεκα Καρέκλες

Las Doce Sillas
3
  • Κωμωδία
  • 1962
  • Διάρκεια: 97 '
  • Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

Πριν το θάνατό της μια πλούσια ηλικιωμένη γυναίκα φοβούμενη το κουβανικό επαναστατικό καθεστώς, χωρίς να το εκμυστηρευτεί σε κανέναν κρύβει τα πολύτιμα αντικείμενά της σε δώδεκα καρέκλες, οι οποίες καταλήγουν στο κράτος. Όταν ο γαμπρός της μαθαίνει τι έκανε αποφασίζει να κάνει τα πάντα για να τις πάρει πίσω.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.