Η Κόκκινη Τζόαν

2

Αφηγηματικά απρόσωπη δραματοποίηση μιας αληθινής ιστορίας, στημένη με τα γνωστά βρετανικά ποιοτικά στάνταρντ.

Η Κόκκινη Τζόαν

Η Μελίτα Νόργουντ ήταν μια τυπική δημόσια υπάλληλος η οποία κόντευε τα ενενήντα, όταν κατέλαβε τα πρωτοσέλιδα ως «η σπουδαιότερη κατάσκοπος της KGB στην αγγλική ιστορία». Κάτι που ήρθε στο φως μετά τις αποκαλύψεις του πρώην υπαλλήλου της KGB Βασίλι Μιτρόκιν το 1999 και η ίδια δεν το αρνήθηκε, παραδεχόμενη πως για σχεδόν τρεις δεκαετίες διοχέτευε στους Σοβιετικούς απόρρητα κρατικά έγγραφα. Η ιστορία της, γεμάτη ίντριγκες και σασπένς, αποτελεί πρώτης τάξης κινηματογραφικό υλικό, ενισχυμένο μάλιστα από μια κρίσιμη δραματικά λεπτομέρεια. Γιατί η Νόργουντ τα έκανε όλα αυτά;

Η τηλεοπτική παραγωγός Λίντσεϊ Σαπίρο μετατρέπει σε σενάριο τη διά χειρός Τζένι Ρούνι ιστορική βιογραφία της Νόργουντ, αλλάζοντας το όνομα της ηρωίδας της σε Τζόαν Στάνλεϊ. Κατά τα άλλα, ακολουθεί πιστά τα ιστορικά γεγονότα, τα οποία ξεκινούν να εκτυλίσσονται από τη δεκαετία του ’30, όπως τα θυμάται η γηραιά πλέον Τζόαν (Τζούντι Ντεντς) που κατηγορείται επίσημα για κατασκοπία και εθνική προδοσία. Αυτό το τελευταίο αποτελεί και τον βασικό προβληματισμό της ταινίας του Τρέβορ Ναν, ενός σημαντικού θεατράνθρωπου της Γηραιάς Αλβιόνος (πρώην διευθυντής του Royal Shakespeare Company και του Βρετανικού Εθνικού Θεάτρου), ο οποίος είχε να περάσει πίσω από την κινηματογραφική κάμερα 22 ολόκληρα χρόνια («Δωδεκάτη Νύχτα»).

Η Κόκκινη Τζόαν - εικόνα 1

Δίνοντας βάρος στους χαρακτήρες και στα ψυχολογικά τους διλήμματα, ο Ναν αναζητά μια ηθική πυξίδα σε μια εποχή θολών ιδεολογιών και αμοραλιστικών συμφερόντων (η μεταπολεμική Ευρώπη του Ψυχρού Πολέμου). Με το «φιλολογικό», αφηγηματικά απρόσωπο τρόπο του ακαδημαϊκού biopic, στημένου με τα γνωστά βρετανικά ποιοτικά στάνταρντ, προσπαθεί να συνδυάσει το ιστορικό δράμα, την ένταση του κατασκοπικού θρίλερ και το πορτρέτο μιας γυναίκας μπροστά σε μια επώδυνη ηθική και πολιτική επιλογή, με την ταινία να αμφισβητεί τολμηρά την έννοια της εθνικής προδοσίας (η Νόργουντ/Στάνλεϊ ισχυρίστηκε ότι έπραξε κατ’ αυτόν τον τρόπο για να μη διαταραχτεί η τότε παγκόσμια ισορροπία πυρηνικού τρόμου). Μακάρι να το έκανε και με το ανάλογο κινηματογραφικό θάρρος…

Μ. Βρετανία. 2018. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Κόκκινη Τζόαν

Red Joan
2
  • Κατασκοπική
  • 2018
  • Διάρκεια: 101 '
  • Τρέβορ Ναν

Η Τζόαν Στάνλεϊ είναι μια συνταξιούχος δημόσια υπάλληλος, η οποία το 2000 συλλαμβάνεται από τις βρετανικές αρχές με την κατηγορία ότι, αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, διοχέτευε σχέδια κατασκευής της ατομικής βόμβας στους Σοβιετικούς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.