Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες

3

Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών στη Θεσσαλονίκη για την ανθρωποκεντρική, συγκινητική όσο και διασκεδαστική κινηματογραφική «σύνδεση» του Χριστόφορου Κολόμβου με τον Ρίχαρντ Βάγκνερ και την νεοελληνική πραγματικότητα.

Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες

Τι σχέση μπορεί να έχουν ο Χριστόφορος Κολόμβος, ο Ρίχαρντ Βάγκνερ και οι ελληνικές ντομάτες; Η πεπειραμένη ντοκιμαντερίστρια Μαριάννα Οικονόμου («Food for Love», «Ο πιο Μακρύς Δρόμος») ταξιδεύει ως τον θεσσαλικό κάμπο και την Ηλιάδα Καρδίτσας για να μας την αποκαλύψει, μέσα από ένα απολαυστικό ντοκιμαντέρ το οποίο συμμετείχε στο φεστιβάλ Βερολίνου και απέσπασε το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (Fipresci) στην Θεσσαλονίκη.

Η ιστορία του ξεκινά όταν ο Αλέξανδρος Γκουσιάρης, ο ξάδελφός του και πέντε γυναίκες του χωριού Ηλιάς αποφασίζουν να καλλιεργήσουν βιολογικές ντομάτες. Χρησιμοποιώντας παλιό σπόρο και όχι κάποια από τις μεταλλαγμένες ποικιλίες, φυτεύουν τα χωράφια τους με τον νόστιμο καρπό τον οποίο πρωτοέφερε από την άλλη άκρη του Ατλαντικού στην Ευρώπη ο Κολόμβος πριν μισή χιλιετία, συνοδεύοντας την ωρίμανσή του με κλασική μουσική, αλλά και δημοτικά τραγούδια! Η συγκομιδή δεν διατίθεται ως φρέσκο προϊόν στην εγχώρια αγορά, αλλά συσκευάζεται πρωτότυπα, ως σάλτσα ή ως γεμιστή ντομάτα, και εξάγεται ανά τον κόσμο – από την Γερμανία και τις ΗΠΑ ως το Χονγκ Κονγκ. Το κόστος παρασκευής, όμως, είναι υψηλό και το παιχνίδι της διεθνούς αγοράς έχει τους δικούς του κανόνες.

Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες - εικόνα 1

Εστιάζοντας στα πρόσωπα, τα οποία καθοδηγούν με τις πράξεις, τις απόψεις και τις φιλοδοξίες τους την εύρυθμη αφήγηση, η ανθρωποκεντρική ματιά της Οικονόμου περιγράφει καλειδοσκοπικά μια συγκινητική νεοελληνική πραγματικότητα. Αυτή της ερημωμένης επαρχίας η οποία απογοητεύεται, αλλά συνεχίζει να ελπίζει, να κάνει όνειρα και να κατεβάζει ιδέες. Δεμένη με την παράδοση (από τον «αρχαίο» σπόρο ως τη δημοτική μουσική), την οποία οι μοντέρνοι καιροί ζητούν να αφήσει πίσω της, αναζητά τη θέση της σ’ έναν θαυμαστό όσο και ανταγωνιστικό, αντιφατικό –οι αληθινές ντομάτες επιστρέφουν στην «πατρίδα» τους μέσω ενός ελληνικού χωριού– καινούργιο κόσμο. Μπροστά στις… παράλογα ορθολογικές αξίες του (η καταλυτική σημασία αναγραφής της ταυτότητας του προϊόντος), ο παλιός κόσμος αντιπαραθέτει τα ρομαντικά πιστεύω του, τα οποία το υποδειγματικό αυτό ντοκιμαντέρ αναδεικνύει με τον πιο διακριτικό, τρυφερό και ψύχραιμο τρόπο.

Ελλάδα. 2019. Διάρκεια: 72΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2019
  • Διάρκεια: 72 '
  • Μαριάννα Οικονόμου

Σε ένα χωριό της Καρδίτσας δυο ξαδέλφια και πέντε γυναίκες αποφασίζουν να καλλιεργήσουν βιολογικές ντομάτες. Συσκευάζοντάς τις πρωτότυπα, φιλοδοξούν να εξάγουν τα προϊόντα τους σ’ όλο τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.