Τα Δάκρυα του Βουνού

3

Ένα χειροποίητο κινηματογραφικό οδοιπορικό που ξεκινά από μια άλλη, χαμένη Ελλάδα και φτάνει –αλληγορικά– έως το σήμερα.

Τα Δάκρυα του Βουνού

Κάνοντας μια στάση στο 1949, σε μια σκηνή η οποία λειτουργεί ως πρόλογος, τα «Δάκρυα του Βουνού» μάς μεταφέρουν σε τόπους και χρόνους τους οποίους σπάνια επισκέπτεται το ελληνικό σινεμά. Όπως την Ήπειρο του 1899, όπου μια ομάδα μαστόρων της πέτρας περιπλανιέται μια δεκαετία μακριά από τα χωριά τους αναζητώντας δουλειά. Έχοντας όμως κουραστεί πια να ζουν μόνοι τους και να χτίζουν σπίτια, εκκλησίες, γεφύρια και σχολειά, ο Μάρκος κι άλλοι έξι πετράδες αποφασίζουν να επιστρέψουν στις οικογένειές τους. Μόνο που ένας πολυετής πόλεμος μαίνεται στην περιοχή και το ταξίδι του γυρισμού τους εκτός από μακρύ αποδεικνύεται κι εξαιρετικά επικίνδυνο.

Ντοκιμαντερίστας («Ημερολόγια Καταστρώματος – Γιώργος Σεφέρης», «Τη Νύχτα που ο Φερνάντο Πεσόα Συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη») που επιστρέφει στη μυθοπλασία («Άδης», «Η Υπογραφή»), ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος επιστρέφει ταυτόχρονα και σε μια άλλη, χαμένη Ελλάδα, η οποία στην αυγή ενός καινούργιου αιώνα βρίσκεται μπροστά σε μια σειρά νέων προκλήσεων (κυρίαρχη η υπόσχεση ενός εύκολου πλουτισμού). Κρατώντας την ιστορική διάστασή τους στο φόντο, αν και το εμφυλιακό 1949 με το οποίο αρχίζει και τελειώνει η ταινία κάνει σαφείς τις παραπομπές, τα «Δάκρυα…» φέρνουν σε πρώτο πλάνο αυτές που αφορούν τους ριζωμένους στη χέρσα γη ανθρώπους, «απελέκητους» και σκληρούς σαν την πέτρα που παίρνει σχήμα από τα χέρια τους.

Τα Δάκρυα του Βουνού - εικόνα 1

Αντιμέτωποι με τη μοναξιά, την απληστία ή την περιέργεια, οι σύντροφοι του Μάρκου θα χαθούν ένας ένας καθώς θα ξεκόβονται από την ομάδα, σε μια περιπετειώδη επιστροφή οίκαδε – μεταγραφή της «Οδύσσειας» σαν ένα γκρίζο, ορεινό οδοιπορικό με Λαιστρηγόνες, Κύκλωπες, την Κίρκη, την κάθοδο στον Άδη, ακόμα και τη μνηστηροφονία, ανάμεσα στις αμαρτίες, τα πάθη, τα κατορθώματα και τα λάθη της νεώτερης Ελλάδας. Μιας Ελλάδας λουσμένης σε πέτρινα δάκρυα και μεγαλωμένης με λυπητερά δημοτικά τραγούδια (τα οποία ένας σύγχρονος τυφλός Όμηρος τραγουδάει στο καφενείο), κομμάτι της οποίας αποτυπώνεται συγκινητικά σ’ αυτό το «χειροποίητο», αν και σεναριακά υπερβολικά ελλειπτικό, κινηματογραφικό ταξίδι σε ένα –οριστικά;– ξεχασμένο παρελθόν.

Ελλάδα. 2018. Διάρκεια: 111΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα Δάκρυα του Βουνού

3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 111 '
  • Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Μια ομάδα μαστόρων της πέτρας περιπλανιέται αναζητώντας δουλειά στην Ήπειρο του 1899. Σχεδόν δέκα χρόνια μακριά από τα σπίτια τους, Ο Μάρκος και η ομάδα του ξεκινούν μια εξοντωτική προσπάθεια επιστροφής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.