Κλέφτες Καταστημάτων

4

Συγκινητική περιπλάνηση στη σκοτεινή πλευρά του ιαπωνικού θαύματος και μια βαθιά ανθρώπινη ταινία φτιαγμένη από τα αγνότερα κινηματογραφικά υλικά, η οποία απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Κανών.

Κλέφτες Καταστημάτων

Η έννοια της συνύπαρξης επανέρχεται διαρκώς στο έργο του Χιροκάζου Κορεέντα, ενός μινιμαλιστή συνεχιστή της ανθρωποκεντρικής κινηματογραφικής παράδοσης των Γιασουχίρο Όζου και Μίκιο Ναρούσε. Ανατόμος της μέσης ιαπωνικής τάξης, ο 56χρονος δημιουργός αναζητά μέσα από τα χαμηλότονα δράματά του τους δεσμούς εκείνους που συνέχουν μια κοινωνία, εστιάζοντας στο κουκούτσι της: την οικογένεια και τις ερμηνείες που εκείνη μπορεί να λάβει στην παρούσα πραγματικότητα.

Έτσι, από τα «Κανείς δεν Ξέρει» και «Μια Μέρα του Καλοκαιριού» μέχρι τα «I Wish» και «Πατέρας και Γιος», οι περίπλοκες οικογενειακές σχέσεις, η ενηλικίωση, η πατρότητα, η ανατροφή και η εξ αίματος κληρονομιά διερευνώνται μέσα από τα πάθη καθημερινών ανθρώπων, οι οποίοι προσπαθούν να βρουν τρόπους συναναστροφής και αλληλοκατανόησης.

Κλέφτες Καταστημάτων - εικόνα 1

Στους βραβευμένους με Χρυσό Φοίνικα «Κλέφτες Καταστημάτων» ο φακός του Κορεέντα, διακριτικού σχολιαστή των εθνικών ταξικών αντιθέσεων, στρέφεται στη σκοτεινότερη γωνιά της πολύχρωμης βιτρίνας του ιαπωνικού ονείρου, άμεσα συνδεδεμένου με την καταναλωτική ευδαιμονία και την επαγγελματική καταξίωση. Εκεί συναντά την υπερήλικη Χάτσουε, τον γιο της Οσάμου, τη σύζυγό του Νομπούγιο και τον μικρό τους γιο Σότα, οι οποίοι προσπαθούν να επιβιώσουν σε ένα χαμόσπιτο δύο δωματίων με τη σύνταξη της γιαγιάς, περιστασιακές δουλειές και τακτικές «επιδρομές» πατέρα και γιου σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα για τη δωρεάν προμήθεια αγαθών. Η κατάστασή τους περιπλέκεται, όμως, ακόμη περισσότερο όταν ο Οσάμου και ο Σότα συναντήσουν στο δρόμο ένα κοριτσάκι που μοιάζει κακοποιημένο κι εγκαταλελειμμένο, το οποίο περιμαζεύουν στο σπίτι τους. Διστακτική στην αρχή, η Νομπούγιο δέχεται τελικά να «υιοθετήσει» τη μικρή, η οποία γίνεται σταδιακά μέλος της αντισυμβατικής αυτής οικογένειας.

Κλέφτες Καταστημάτων - εικόνα 2

Όπως στο «Πατέρας και Γιος», στο οποίο η αληθινή σχέση γονιού και παιδιού δεν περιοριζόταν στα κοινά γονίδια (στο παρελθόν), αλλά είχε να κάνει με την ανατροφή και τη συμβίωση, το ζωντανό παρόν, έτσι κι εδώ η ουσία δεν βρίσκεται σε αυτά που οι κοινωνικοί κανόνες ορίζουν ως σημαντικά στη συνύπαρξη των ανθρώπων. Η παραβατικότητα των φτωχοδιαβόλων του Κορεέντα ενέχει πολλαπλή έννοια, καθώς μια χούφτα αποκλήρων αποφασίζει να δημιουργήσει μια «αυτοσχεδιαστική» οικογένεια με όλα όσα έχει φέρει η ζωή στο δρόμο τους.

Το (μικρο)έγκλημα μπορεί να είναι ένα από αυτά, με τον ουμανιστή σκηνοθέτη να περιγράφει με ανάλαφρο λυρισμό και μια καλά κρυμμένη πίκρα το σύντομο ταξίδι τους στο όνειρο, αναρωτώμενος πάνω στις σύγχρονες ηθικές αξίες και ταξικές ανισότητες. Οι διακριτικές απαντήσεις του ισορροπούν εκεί όπου η ανθρώπινη τραγωδία συναντά την κωμική πλευρά της καθημερινότητας κι εκεί όπου η αληθινή ζωή γίνεται η συναρπαστικότερη περιπέτεια: πίσω από τη διπλανή πόρτα.

Ιαπωνία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 121΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART.

Περισσότερες πληροφορίες

Κλέφτες Καταστημάτων

Manbiki Kazoku / Shoplifters
4
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 121 '
  • Χιροκάζου Κορεέντα

Μια τετραμελής οικογένεια που επιβιώνει με εποχικές δουλειές και μικροκλοπές καταστημάτων βρίσκει στο δρόμο ένα εγκαταλελειμμένο κορίτσι, του οποίου αναλαμβάνει τη φροντίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.