What’s up doc? Ο πρώην φοιτητής ιατρικής που άλλαξε τη ζωή του Μελ Γκίμπσον, όπως ο ίδιος ο Αυστραλός σταρ δήλωσε για τον Τζορτζ Μίλερ φωνάζοντάς τον για να απονείμουν τον Χρυσό Φοίνικα, αποδείχτηκε πως βλέπει ένα τελείως διαφορετικό σινεμά απ’ όλους σχεδόν τους υπόλοιπους θεατές του 69ου Φεστιβάλ Κανών.
Ίσως φταίει και η σύνθεση της υπόλοιπης κριτικής επιτροπής (οι σκηνοθέτες Αρνό Ντεπλεσάν και Λάζλο Νέμες, οι ηθοποιοί Βαλέρια Γκολίνο, Βανέσα Παραντί, Κίρστεν Ντανστ, Μαντς Μίκελσεν, Ντόναλντ Σάδερλαντ και η παραγωγός Καταγιούν Σαχαμπί), το θέμα πάντως είναι πως τα μεγάλα βραβεία κατέληξαν είτε σε αποτυχημένες γαλλικές ταινίες («Δεν Είναι Παρά το Τέλος του Κόσμου», «Personal Shopper») είτε, όπως ο Φοίνικας, σε μια συγκινητική και επίκαιρη μεν κοινωνική καταγγελία, που όμως ο ίδιος ο Κεν Λόουτς έχει σκηνοθετήσει πολλές φορές καλύτερα. Είναι σαφές πως το «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ», στρατευμένο δράμα πάνω στην ιστορία ενός μεσήλικα εργάτη ο οποίος αντιμετωπίζει προβλήματα με τη (νεοφιλελεύθερη) γραφειοκρατία του βρετανικού συστήματος υγείας, επιλέχτηκε πρώτιστα για πολιτικοκοινωνικούς λόγους (όπως, σε λιγότερο βαθμό, και το περσινό «Dheepan»), προσθέτοντας τον συμπαθέστατο και μαχητικό δημιουργό του στη μικρή λίστα των σκηνοθετών με δυο Χρυσούς Φοίνικες στο παλμαρέ τους (μετά το «Ο Άνεμος Χορεύει το Κριθάρι» το 2006).
Έτσι, η καλύτερη ταινία και μεγάλο φαβορί, το «Toni Erdmann» της Γερμανίδας Μάρεν Άντε, έμεινε εκτός νυμφώνος, όπως η «Julieta» του Πέδρο Αλμοδόβαρ, που δεν έχει κερδίσει ποτέ του Φοίνικα, και το πολύ ενδιαφέρον βραζιλιάνικο «Aquarius» του Κλέμπερ Μεντότσα Φίλιο. Ευτυχώς, ο αριστουργηματικός «Εμποράκος» του Ασγκάρ Φαραντί παρηγορήθηκε με τα βραβεία σεναρίου και αντρικού ρόλου, ενώ δίκαια ο πάντα στιβαρός Κριστιάν Μουνγκίου (Φοίνικας για το «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες», βραβεία σεναρίου και γυναικείας ερμηνείας για το «Πίσω Από τους Λόφους») απέσπασε αυτή τη φορά το βραβείο σκηνοθεσίας. Τέλος, όπως η ποδοσφαιρική Σεβίλλη με το Europa League, έτσι και η Άντρεα Άρνολντ με το Βραβείο της Επιτροπής. Μετά τα «Red Road» και «Fish Tank», η Βρετανή σκηνοθέτης έρχεται στην Κρουαζέτ για τρίτη φορά και τρίτη φορά φεύγει με το ίδιο ακριβώς βραβείο!
Τα Βραβεία
Χρυσός Φοίνικας: «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ» του Κεν Λόουτς
Μεγάλο Βραβείο: «Δεν Είναι Παρά το Τέλος του Κόσμου» του Ξαβιέ Ντολάν
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Ολιβιέ Ασαγιάς («Personal Shopper»), Κριστιάν Μουνγκίου («Bacalaureat»)
Βραβείο της Επιτροπής: «American Honey» της Αντρεα Άρνολντ
Σενάριο: Ασγκάρ Φαραντί («Ο Εμποράκος»)
Αντρικός Ρόλος: Σαχάμπ Χοσεΐνι («Ο Εμποράκος»)
Γυναικείος Ρόλος: Τζάκλιν Τζόσε («Ma’ Rosa»)
Χρυσός Φοίνικας Μικρού Μήκους: «Timecode» του Χουάνχο Χιμένεζ
Χρυσή Κάμερα: «Divines» της Ουντά Μπενιαμινά
Βραβείο τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα»: «Η Πιο Ευτυχισμένη Μέρα στη Ζωή του Όλι Μάκι» του Γιούχο Κουοσμάνεν
Βραβείο τμήματος «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών»: «Wolf and Sheep» της Σαρπανού Σαντάτ
Βραβείο τμήματος «Εβδομάδα Κριτικής»: «Mimosas» του Όλιβερ Λαξ
Βραβεία FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου)
Διαγωνιστικό πρόγραμμα: «Toni Erdmann» της Μάρεν Άντε
Ένα Κάποιο Βλέμμα: «Dogs» του Μπόγκνταν Μίρικα
Παράλληλα προγράμματα: «Raw» της Ζιλιά Ντικουρνό