Cine Magyar: Ζουμ στο νεότερο ουγγρικό σινεμά

Δεκαπέντε ταινίες που καλύπτουν χρονικά διάστημα τριών δεκαετιών αποκαλύπτουν το νεότερο σινεμά μιας ακμαίας εθνικής κινηματογραφίας, φετινής νικήτριας του ξενόγλωσσου Όσκαρ. Αρχίζοντας από το 1956 και φτάνοντας μέχρι το 1989, το αφιέρωμα που πραγματοποιείται στην Ταινιοθήκη (3-9/3) περιλαμβάνει πολλούς ακυκλοφόρητους θησαυρούς.

Cine Magyar: Ζουμ στο νεότερο ουγγρικό σινεμά

Δεκαπέντε ταινίες που καλύπτουν χρονικά διάστημα τριών δεκαετιών αποκαλύπτουν το νεότερο σινεμά μιας ακμαίας εθνικής κινηματογραφίας, φετινής νικήτριας του ξενόγλωσσου Όσκαρ. Αρχίζοντας από το 1956 και φτάνοντας μέχρι το 1989, το αφιέρωμα που πραγματοποιείται στην Ταινιοθήκη (3-9/3) περιλαμβάνει πολλούς ακυκλοφόρητους θησαυρούς.

Cine Magyar: Ζουμ στο νεότερο ουγγρικό σινεμά - εικόνα 1
«Μεφίστο»

Ενώ οι σχέσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ουγγαρία δεν διανύουν την καλύτερή τους περίοδο, ένα αφιέρωμα ζουμάρει στην σπουδαία νεότερη κινηματογραφία της κεντροευρωπαϊκής χώρας. Ξεκινώντας από το 1956 με «Το Καρουζέλ» του Ζόλταν Φάμπρι και φτάνοντας μέχρι το 1989 και τον «Εικοστό μου Αιώνα» της Ίλντικο Ένιεντι, το αφιέρωμα Cine Magyar καλύπτει τη χρονική περίοδο κατά την οποία άνθισε το ουγγρικό νέο κύμα και εμφανίστηκε η καλλιτεχνική πρωτοπορία των ’80s. Δεκαπέντε δημιουργίες που καλύπτουν το κενό το οποίο υπάρχει στο ελληνικό κοινό για την προ Μπέλα Ταρ εποχή, αλλά και απαντούν στο ερώτημα «από πού προκύπτουν σύγχρονες επιτυχίες του ουγγρικού σινεμά», όπως η πρόσφατη απονομή του Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας στον «Γιο του Σαούλ» του Λάσλο Νέμες – προβάλλεται, μάλιστα, και η ταινία του πατέρα του, Άντρας Γέλες, «Ο Μικρός Βαλεντίνος» (8/3, 8 μ.μ.).

Cine Magyar: Ζουμ στο νεότερο ουγγρικό σινεμά - εικόνα 2
«Ο Εικοστός μου Αιώνας»

Σάμπο και Γιάντσο στο πρόγραμμα
Αν θα ήθελε κάποιος με μια πρώτη ματιά να ξεχωρίσει τα βαριά ονόματα του αφιερώματος, αυτά σίγουρα θα ήταν δύο. Από τη μια, ο Μίκλος Γιάντσο, παλιά καραβάνα του ουγγρικού κινηματογράφου, υπήρξε ένας από τους πρωτεργάτες του μεταπολεμικού αρτ σινεμά. Τα δεξιοτεχνικά πλάνα-σεκάνς του επηρέασαν τον Θόδωρο Αγγελόπουλο και αργότερα τον Μπέλα Ταρ. Στο Cine Mayar προβάλλονται οι «Απελπισμένοι» (1965) (5/3, 8 μ.μ.), μια σινεφίλ αναφορά στα γεγονότα που ακολούθησαν την επανάσταση του 1848 απέναντι στους Αυστριακούς.

Βέβαια, το γεγονός του αφιερώματος είναι η προβολή του «Μεφίστο» (1981) (4/3, 9.30 μ.μ.) του Ίστβαν Σάμπο, της ταινίας που κέρδισε τρία βραβεία στις Κάνες και το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας. Με πρωταγωνιστή τον εξαιρετικό Κλάους Μαρία Μπραντάουερ, ο Σάμπο αφηγείται την ιστορία ενός κωμικού που συνεχίζει τη δουλειά του κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Μάλιστα, στο αφιέρωμα προβάλλεται και η δεύτερη ταινία του γνωστού Ούγγρου σκηνοθέτη «Ο Πατέρας» (1966) (7/3, 8 μ.μ.), που διαλύει τις αυταπάτες της ονειροπόλας νεολαίας του ’60.

Μην τα χάσετε!
Η ταινία έναρξης «Ο Εικοστός μου Αιώνας» (1989) (4/3, στις 5 μ.μ.) της Ίλντικο Ένιεντι, που θα βρεθεί στην Αθήνα ως προσκεκλημένη του αφιερώματος, αποτελεί μια αξιοπρόσεκτη περίπτωση ενήλικου παραμυθιού. Η «Αγάπη» (1971) (4/3, 7 μ.μ.) του Κάρολι Μακ είναι ένα περίτεχνο παιχνίδι ανάμεσα στη σκληρή πραγματικότητα και στη συνθήκη του ψέματος, ενώ το θηλυκό δράμα «Υιοθεσία» (1975) (8/3, 8 μ.μ.) της Μάρτα Μέσαρος διατηρεί περίοπτη θέση ανάμεσα στις κορυφαίες δημιουργίες του νεότερου ουγγρικού σινεμά. Τέλος, το τετράωρο «Ψυχή και Νάρκισσος» (1980) (9/3, 6.30 μ.μ.) του Γκάμπορ Μπόντι, που προβάλλεται με δύο διαλείμματα, αποτελεί ένα μπαρόκ παραλήρημα που απευθύνεται στους εκπαιδευμένους σινεφίλ και τους λάτρεις της εικαστικής avant garde.

Πρόγραμμα Cine Magyar

Γεν. είσ.: € 5. Κάρτα διαρκείας (πλην πρεμιέρας): € 45. Κάρτα διαρκείας μειωμένη (πλην πρεμιέρας): € 30.

Παρασκευή 4
17.00 Ο 20ός μου Αιώνας (Ίλντικο Ένιεντι, 1989) / 19.00 Αγάπη (Κάρολι Μακ, 1971) / 21.30 Μεφίστο (Ίστβαν Σάμπο, 1981)

Σάββατο 5
18.00 Ο Mάρτυς (Πέτερ Μπάτσο, 1969) / 20.00 Οι Aπελπισμένοι (Μίκλος Γιάντσο, 1965) / 22.00 Το Καρουζέλ (Ζόλταν Φάμπρι, 1956)

Κυριακή 6
18.00 10.000 Ήλιοι (Φέρεντς Κόσα, 1967) / 20.00 Σίντμπαντ (Ζόλταν Χουσάρικ, 1971) / 22.00 Το Ρεύμα (Ίστβαν Γκάαλ, 1964)

Δευτέρα 7
18.00 Παγωμένες Μέρες (Άντρας Κόβατς, 1966) / 20.00 Ο Πατέρας (Ίστβαν Σάμπο, 1966) / 22.00 Ο Χρόνος Σταματά (Πέτερ Γκοτάρ, 1982)

Τρίτη 8
18.00 Το Ρεύμα (Ίστβαν Γκάαλ, 1964) / 20.00 Υιοθεσία (Μάρτα Μέσαρος, 1975) / 22.00 Ο Μικρός Βαλεντίνος (Άντρας Γέλες, 1979)

Τετάρτη 9
18.30 Ψυχή και Νάρκισσος (Γκάμπορ Μπόντι, 1980). Προβολή με δύο διαλείμματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/05/2024

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.