Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους»

Ο 48χρονος Βρετανός σκηνοθέτης μιλά στο «α» για την πολυβραβευμένη κινηματογραφική επιστροφή του, τη Θάτσερ και το ιστορικό λονδρέζικο θέατρο του Old Vic, του οποίου είναι ο νέος διευθυντής.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους»

Ο 48χρονος Βρετανός σκηνοθετεί τη μόλις δεύτερη ταινία της καριέρας του, μια πολιτική κομεντί η οποία παρουσιάζει μιαν άγνωστη ιστορία από τη Μεγάλη Βρετανία του ’80. Ο Γουόρτσας μιλά στο «α» για την πολυβραβευμένη κινηματογραφική επιστροφή του, τη δύναμη της μυθοπλασίας, τη Θάτσερ και το ιστορικό λονδρέζικο θέατρο του Old Vic, του οποίου είναι ο νέος διευθυντής.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους» - εικόνα 1

Την τελευταία φορά που σκηνοθετήσατε στο σινεμά ήταν το 1999. Γιατί αργήσατε τόσο πολύ να επιστρέψετε πίσω από την κάμερα;
Έψαχνα να βρω μια ιστορία που να με ενδιαφέρει πραγματικά. Θα μπορούσα να πω ότι αυτή η αναζήτηση κράτησε περίπου δέκα χρόνια! Η αλήθεια είναι ότι το θέατρο με απασχολεί σε φουλ ρυθμούς, αφού είναι αυτό από το οποίο βιοπορίζομαι. Είχα την πολυτέλεια να περιμένω υπομονετικά για κάτι που θα με συναρπάσει.

Και το βρήκα όταν το σενάριο του «Pride» έφτασε στα χέρια μου. Είχε πολλά πράγματα που μου άρεσαν με την πρώτη ματιά, όπως το χιούμορ, η ειλικρίνεια των χαρακτήρων και η πολιτική του χροιά. Είναι μια πραγματική ιστορία που ελάχιστοι γνώριζαν στην Αγγλία και έπρεπε να μαθευτεί.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους» - εικόνα 2

Όπως είπατε, το «Pride» βασίζεται στην πραγματική ιστορία μιας ομάδας γκέι ακτιβιστών που στάθηκε στο πλευρό των ανθρακωρύχων το 1984. Πού τελειώνουν τα γεγονότα και ξεκινά η μυθοπλασία;
Ό,τι βλέπετε στην ταινία είναι είτε μια ακριβής αναπαράσταση όσων εκτυλίχθηκαν στην πραγματικότητα το ’84 ή μια ελαφρώς διαφοροποιημένη ματιά πάνω σε αυτά. Κάποια πρόσωπα έχουν αντικατασταθεί και μερικές τοποθεσίες έχουν αλλάξει για χάρη της δραματικής αφήγησης. Παρ’ όλα αυτά, τα συστατικά της ταινίας είναι αληθινά. Φυσικά, το «Pride» δεν είναι ντοκιμαντέρ.

«Tο «Pride» δεν είναι ντοκιμαντέρ. Αυτό που θέλαμε να αποφύγουμε ήταν να μετατρέψουμε την ιστορία σε αγιογραφία, να την κάνουμε εμπορική ή διδακτική.»

Για παράδειγμα, ο Τζο είναι ένας ήρωας που επινοήθηκε για να βάλει τους θεατές μέσα στην ιστορία. Αυτό που θέλαμε να αποφύγουμε ήταν να μετατρέψουμε την ιστορία σε αγιογραφία, να την κάνουμε εμπορική ή διδακτική. Με τον σεναριογράφο Στίβεν Μπέρεσφορντ θεωρήσαμε σημαντικό να είμαστε όσο περισσότερο μπορούμε ειλικρινείς απέναντι στα γεγονότα και τους ήρωές τους.

Αν θέλατε να περιγράψετε την ταινία με δυο λόγια σε έναν φίλο σας, ποιες λέξεις θα χρησιμοποιούσατε; Για παράδειγμα πρόκειται για ένα queer film, μια γκέι δραμεντί ή κάτι άλλο;
Θα τη χαρακτήριζα πολιτική κομεντί. Σίγουρα, πάντως, δεν είναι ένα βαρύγδουπο δράμα.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους» - εικόνα 3

Η Θάτσερ είχε πει ότι «δεν υπάρχει κοινωνία, υπάρχουν μόνο τα άτομα και οι οικογένειές τους». Τελικά, η άποψή της κατάφερε να επικρατήσει στη Βρετανία;
Θα έλεγα πως ναι. Αυτό που κατάφερε η Θάτσερ είναι να σπείρει την ατομικότητα στη βρετανική κοινωνία και να βοηθήσει στο θρίαμβο του λαϊκού καπιταλισμού. Γι’ αυτήν τα πάντα είχαν να κάνουν με τον ανταγωνισμό και την κοινωνική κινητικότητα. Επίσης, εισήγαγε την ιδέα της φιλοδοξίας μέσω του ανταγωνισμού. Διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους.

«Επί Θάτσερ η ιδέα τού «ο καθένας για τον εαυτό του» κατάφερε να επικρατήσει στη Βρετανία. Η κοινή δράση δεν υπάρχει πια στη χώρα. Η ταινία μιλάει για έναν κόσμο που ανήκει πλέον στο παρελθόν.»

Κατάφερε να περάσει τις ιδέες της στην εργατική τάξη, πείθοντάς την ότι πρέπει να αγοράσει ένα διαμέρισμα ή μετοχές των κρατικών εταιρειών που ιδιωτικοποιήθηκαν, όπως τα ταχυδρομεία και η βρετανική τηλεφωνία. Ο λαϊκός καπιταλισμός μετέτρεψε την κοινωνία σε μια αρένα ανταγωνιστικότητας.

Και η ιδέα τού «ο καθένας για τον εαυτό του» κατάφερε να επικρατήσει στη Βρετανία. Έτσι ενισχύθηκε η κουλτούρα της εξατομίκευσης, όπου δεν χρειάζεται να συναναστρέφεσαι με πολλούς ανθρώπους και μπορείς να αντικαταστήσεις την κοινωνική επαφή μέσω των ΜΜΕ και του ίντερνετ. Αυτό είχε ως συνέπεια τα συνδικάτα να διαλυθούν, οι εκκλησίες ν’ αδειάσουν, τα κοινωνικά κέντρα να ερημώσουν. Η κοινή δράση δεν υπάρχει πια στη χώρα. Η ταινία μιλάει για έναν κόσμο που ανήκει πλέον στο παρελθόν.

Μάθιου Γουόρτσας: «Η Θάτσερ διαίρεσε την κοινωνία σε νικητές και ηττημένους» - εικόνα 4

Μπορεί να αναστραφεί αυτή η κατάσταση;
Πιστεύω ότι όταν οι άνθρωποι εκτίθενται σε ταινίες όπως το «Pride» θυμούνται την αλληλεγγύη που χάθηκε με το πέρασμα του χρόνου. Ποιος ξέρει; Ίσως στο τέλος να καταφέρουμε να ανατρέψουμε το κλίμα της εξατομίκευσης και η ομαδική σκέψη να επιστρέψει.

Είστε ο νέος διευθυντής του Old Vic στο Λονδίνο. Ποιοι είναι οι νέοι στόχοι που έχετε βάλει για το ιστορικό βρετανικό θέατρο; Τι καινούργιο να περιμένουμε;
Ευελπιστούμε να δώσουμε μια νέα ώθηση στο Old Vic. Δουλεύουμε πολλά και διαφορετικά πράγματα. Θέλουμε να ξαναγίνουμε ο λονδρέζικος πυρήνας της καλλιτεχνικής δημιουργικότητας. Θα είμαστε πιο εκλεκτικοί στο πρόγραμμά μας, το οποίο θα περιλαμβάνει από νέα και κλασικά έργα μέχρι μιούζικαλ και οικογενειακές παραστάσεις. Ένα καινούργιο κεφάλαιο ανοίγει για το Old Vic.

Περισσότερες πληροφορίες

Pride

2,5
  • Κωμωδία
  • 2014
  • Διάρκεια: 119 '
  • Μάθιου Γουόρτσας

Στο Λονδίνο του 1984 μια ομάδα γκέι ακτιβιστών προσπαθεί να συγκεντρώσει χρήματα για την υποστήριξη της μεγάλης απεργίας των ανθρακωρύχων. Όταν όμως τα μέλη της χρειαστεί να μεταβούν στην Ουαλία για να συναντήσουν τους απεργούς, θα διαπιστώσουν ότι δεν είναι ακριβώς καλοδεχούμενα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.